وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام برخی از ناشران مبنی بر نمایش کتاب‌ها در نمایشگاه را امری پسندیده دانست و تاکید کرد که شورای سیاست‌گذاری باید نگاه حمایتی به این امر داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز (دوشنبه 17 اردیبهشت) پیش از بازدید از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و به سوالاتشان پاسخ داد.

صالحی با اشاره به نوسانات ارزی که برای ناشران بخش بین الملل مشکلاتی ایجاد کرده بود، گفت: «نوسانات ارزی حوزه کتاب و نمایشگاه را نیز مثل همه حوزه‌ها تحت تاثیر قرار داده بود و این تصمیم دولت نهایی شد که نرخ رسمی عرضه دلار در کشور 4200 تومان مقرر شود.»

او افزود: «ظاهرا برای تهیه دلار با این قیمت مشکلاتی وجود داشته که با پیگیری‌های دکتر جهانگیری و همکاری بانک مرکزی به تفاهم رسیدیم و از ساعت یک و نیم امروز؛ کلیه خرید و فروش‌های بخش خارجی نمایشگاه با دلار بر مبنای 4200 تومان انجام می‌شود. با دو بخش لاتین و عربی نیز توافق کردیم تا برایشان تامین ارز صورت گیرد.»

صالحی در مورد توئیت اخیر خود مبنی بر قرارگرفتن کاغذ در ردیف کالاهای اساسی تحت عنوان خبری خوش برای اهالی مطبوعات و نشر، گفت: «وقتی قرار بر تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای ارز بود، طبیعتاً این نگاه وجود داشت که همه کالاها با این نرخ محاسبه شود که این مسئله در دولت مدافعانی داشت.»

وزیر فرهنگ و ارشاد درباره ناشرانی که فقط اقدام به نمایش کتاب‌های خود کرده‌اند و فروش کتابی ندارند، بیان کرد: «این پدیده تازه و قابل توجهی است و این موضوع کمک می‌کند بخش نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تقویت شود که از این نظر قابل توجه است. تاکنون این موضوع در دوره‌های مختلف نمایشگاه سابقه نداشته و باید شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه به این مسئله توجه کند و یک نگاه حمایتی به آن‌ها داشته باشد.»

او سپس با اشاره به محل برگزاری نمایشگاه، مصلی و شهر آفتاب را دو گزینه مطرح و قابل بررسی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران دانست و توضیح داد: «باید دید که کدام یک از این دو مجموعه ها برای ناشران رضایت‌بخش‌تر است. ما قطعاً با این نگاه هم مصلی و هم شهر آفتاب را مورد بررسی قرار می دهیم و به خصوص امسال که نمایشگاه کتاب در مصلی است، ارزیابی های علمی تر در مورد میزان رضایت ناشران از برگزاری نمایشگاه کتاب در این نمایشگاه انجام خواهد شد.»

صالحی همچنین درباره کتاب‌هایی که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارند اما به ناشران آن گفته شده است که این کتاب‌ها را نفروشند، بیان کرد: «فضای نمایشگاه کتاب در مالکیت وزارت ارشاد و اصحاب صنف است. قبل از این شاهد سرک کشیدن‌ کسانی که خارج از این مجموعه بودند، بودیم اما این موضوع به طور کامل حل شده است و مجموعه‌های بیرونی در امور نمایشگاه دخالت نمی‌کنند و دیگر شاهد سرک کشیدن‌ها در محیط نمایشگاه نیستیم.»

او در بخش دیگر سخنانش درباره میزان موفقیت سیاست واسپاری امور نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی هم گفت: «واسپاری امور به بخش خصوصی رویکرد کلی دولت است. ما نیاز داریم که نهادهای مدنیمان بیش از پیش تصدی امور را بر عهده بگیرند و دولت در حوزه های سیاستگذاری و حمایتی ورود کند. علاوه بر این اصل ۴۴ قانون اساسی که اجرای آن مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست، بر این مسئله تاکید دارد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: «درباره نمایشگاه کتاب هم ما در مورد واسپاری ها مشکلاتی داشتیم و واقعیتش آن هم این است که زمان های خوبی که می شد در آنها برنامه ریزی های مناسب تر انجام شود، از دست رفت. اما خوشحالیم که به عقب برنگشته ایم؛ خوشبختانه شورای سیاستگذاری اگرچه دیرهنگام، اما با صبر خوب رئیس نمایشگاه کتاب شکل گرفت و امور به پیش رفت.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهراب IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    1 0
    وضعیت کتاب بسیار اسفبار هست.... چرا نیابد آثار بزرگان ادب و فرهنگ معاصر کشورمون این همه مورد ظلم و بی مهری واقع بشه... چرا؟