علیرضا ثمودی در کتاب «اتحادیه اروپا پس از برگزیت، بحران‌ها و سناریوها» به بررسی چالش‌های اتحادیه اروپا و روابط ایران با این اتحادیه پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «اتحادیه اروپا پس از برگزیت، بحران‌ها و سناریوها» نوشته عليرضا ثمودی، عضو هيات علمي دانشگاه مفيد قم، توسط موسسه انديشه‌سازان نور منتشر و روانه نمايشگاه كتاب شده است.

یکی از مهم­ترین چالش‌­های پیش روی اتحادیه اروپا، چگونگی کنار آمدن با خروج بریتانیا از این مجموعه است. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می­تواند پیامدهای قابل توجهی برای پروژه همگرایی در اروپا داشته باشد. در واقع، موضوع­‌های مهمی همچون بحران اقتصادی در کشورهای ضعیف­ت ر و ثبات حوزه یورو، مقابله با فشار ناشی از ورود مهاجران به کشورهای اروپایی، رویایی با یک روسیه قدرت یافته و مقابله با بحران تروریسم، و قدرت­ یابی احزاب دست راستی، اتحادیه اروپا را در شرایط دشواری قرار داده است.

شدت اين بحران­‌ها به گونه‌­ای که برخی از کارشناسان از فروپاشی احتمالی این اتحادیه سخن به میان می‌­آورند. کتاب «اتحاديه اروپا پس از برگزيت؛ بحران‌­ها و سناريوها» درصدد بررسی بحران‌­های پیش روی اتحادیه اروپا و البته مطالعه علمی سناریوهای محتمل در خصوص آینده این اتحادیه است. همچنین روابط اقتصادی و سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره با فراز و نشیب­‌هایی بوده است و این اتحادیه در سال­‌های زیادی مهم‌‌­ترین شریک تجاری ایران بوده است. از یک سو، با توجه به تاثیرگذار بودن جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از موضوع­‌های منطقه‌­ای و از سوی دیگر، اهمیت منطقه غرب آسیا برای اتحادیه اروپا، ایران جایگاهی مهم در سیاست­‌های خارجی و امنیتی اتحادیه یافته است.

اتحادیه اروپا همچنین یکی از طرف­‌های مهم گفتگوهای هسته‌­ای بود که از ابتدای مطرح شدن برنامه هسته‌‌­ای ایران نقشی تاثیرگذار بر عهده داشت. از این رو، آشنایی با تحولات این کنشگر و این موضوع که کدام سناریوی احتمالی (از همگرایی کامل تا فروپاشی کامل) برای جمهوری اسلامی ایران می­‌تواند بهتر باشد، برای دانشجویان، کارشناسان و تصمیم­سازان و تصمیم­گیران در داخل ایران نیز امری ضروری است.

اين كتاب در سه فصل با عنوان «رهیافت­‌های نظری و جايگاه اتحادیه اروپا در نظام بين‌­الملل»، «بحران­‌های پیش روی اتحادیه اروپا» و «رویکردهای نظری به همگرایی و واگرايی اروپايی و سناریوهای پیش روی اتحادیه اروپا» تالیف شده است.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =