ایرنا نوشت: رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: 100 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی در بودجه سال جاری برای ایجاد زیر ساخت‌های لازم در تولید 2 واکسن ضروری کشور اختصاص یافت.

دکتر علیرضا بیگلری افزود: با این بودجه 2 واکسن پنومنوک (عامل عفونت‌های تنفسی) و واکسن روتا ویروس (اسهال کودکان) طبق زمان‌بندی در نظر گرفته‌شده توسط محققان و پژوهشگران انستیتو پاستور ایران تولید خواهد شد.
وی اظهار داشت: تولید واکسن موردنیاز کشور با تأکید سیاست‌گذاران ارشد نظام مبنی بر تولید ملی آن‌ها در دستور کار این موسسه قرارگرفته که در برنامه سه تا پنج‌ساله به سرانجام خواهد رسید.
بیگلری خاطرنشان کرد: محققان و پژوهشگران برجسته انستیتو پاستور ایران اکنون در حوزه‌های مختلف خدمات تشخیصی، آموزشی، پژوهشی و تولیدی فعالیت می‌کنند و تلاش دارند رسالت ملی خود را با تولید واکسن‌های موردنیاز باهدف خوداتکایی کشور و منطقه انجام دهند.
رئیس انستیتو پاستور ایران بیان کرد: ساخت واکسن به دلیل فرآیندهای طولانی‌مدت آن در بازه زمانی کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و به مطالعات، تحقیقات و آزمایش‌های زیادی نیاز دارد.
بیگلری ادامه داد: تولید واکسن هاری موردنیاز کشور نیز توسط محققان این مرکز از حدود سه سال گذشته به‌صورت جدی آغاز شده که پیش بینی می شود تا 2 سال آینده وارد بازار شود.
وی افزود: واکسن هاری یک نمونه تولید کامل ملی به شمار می رود و این موضوع بیانگر آن است که دانشمندان جوان و نخبه ایرانی بدون کمک گرفتن از خارج در زمینه بهره گیری فناوری پیچیده برای تولید انواع واکسن ها توانمندی لازم را دارند.
این مسئول ادامه داد: موسسه پاستور ایران توانسته با مجموعه تولیدات ازجمله کیت‌های تشخیصی بااهمیت به‌عنوان نمونه در بیماری تب مالت سهم بسزایی در تولید ملی و خودکفایی کشور داشته باشند و مسیر رو به رشد خود را ادامه دهد.
وی اضافه کرد: این مرکز در قرن گذشته فعالیت‌های چشمگیری داشته و در سلامت کشور نقش‌آفرین بوده که کنترل همه‌گیر طاعون، تولید واکسن «ب ث ژ» و داروهای بیولوژیک ازجمله دستاوردهای مهم آن محسوب می‌شود.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرجان A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    6 2
    خبببببب خدا به خیر بگذرونه.دوباره دانشمندان ایرانی دست بکار شدند تا یک داروی آبکی و بی تاثیر دیگه بسازند.بعدم وارد داروخانه ها بشه و نمونه خارجی همون دارو گرون یا نایاب بشه..... و جریان داروهای ایرانی بی کیفیت بیماران ام اس تکرار بشه.
  • توکلی DE ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    3 2
    احتمالا در این زمینه هم خودکفا میشیم و بجای واکسن محتوی آبکی به بیمارها تزریق میکنیم
  • بدون نام ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    2 2
    اختصاص بودجه رو ببینید برای دو تا واکسن با دلار جهانگیری هم حساب کنیم میشه ۴۲۲ میلیارد تومان و واقعا با این مبلغ چند عدداز اون واکسن ها که اصلی هم هست و میخوان درست کنن میتونن وارد کنن هاااا یادم نبود سال حمایت از تولید ملی هست