۰ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۳

سیناپرس نوشت: تیمی از محققان کانادایی کشف کردند که استفاده از نوعی ماهی آب‌های شیرین می‌تواند باعث کم شدن جمعیت پشه‌ها شده و برای کاهش بیماری‌های ناشی از پشه زدگی مفید واقع شود.

پژوهشگران کانادایی طی تحقیقات جدید خود کشف کردند می‌توان با راه‌حلی ارزان و بدون استفاده از حشره‌کش با پشه‌ها مقابله کرده و احتمال ایجاد بیماری‌های ناشی از پشه زدگی را کاهش داد.

محققان دریافتند که به کار گرفتن نوعی ماهی به نام مینو (Minnow) که از ماهی‌های آب‌های شیرین محسوب می‌شود، در آب‌هایی که پشه‌ها از آن برای تخم‌گذاری استفاده می‌کنند در کنترل جمعیت پشه‌ها بسیار مفید بوده و سبب کاهش قابل‌توجه پشه‌های بالغ خواهد شد. این موضوع به‌طور خاص در پشه‌هایی که ناقل بیماری تب نیل غربی (West Nile fever) هستند، دیده می‌شود.

براد فدی (Brad Fedy) از دانشگاه واترلو (Waterloo) کانادا در این رابطه اظهار داشت: «استفاده از این‌گونه ماهی‌ها در جایگزینی برای کنترل لارو یا نوزادان پشه‌ها می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد که از آن جمله می‌توان به تأثیر کاهش زیست‌محیطی، کاهش هزینه‌های مربوط به زمان و منابع مالی و همچنین امکان ایجاد و افزایش جمعیت ماهی‌ها، اشاره کرد.»

این گروه تحقیقاتی با انجام پژوهش‌های خود به معرفی ماهی مینو پرداختند. آن‌ها از این نوع ماهی در ده مخزن درمانی استفاده کردند و 6 مخزن غیر درمانی را نیز مورد نظارت قراردادند. نتایج بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهند که مخازن درمانی نسبت به مخازن غیر درمانی با کاهش ایجاد لارو پشه‌ها در هر فصل روبرو شده و می‌توان گفت میزان این کاهش به 114 درصد می‌رسد که نتایج آن می‌تواند برای بهبود سلامت انسان و احتمال خطر افزایش بیماری‌های ناشی از ازدیاد پشه‌ها مورداستفاده قرار گیرد.

فدی در توضیحات خود اضافه می‌کند که: «این راه‌حل کامل‌ترین راه‌حل برای از بین بردن خطرات بیماری تب نیل غربی نخواهد بود اما می‌تواند به‌عنوان بخشی از هر برنامه‌ای برای حفاظت از سلامت افراد آسیب‌پذیر در نظر گرفته شود.»

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پلاس وان (PLOS ONE) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =