زندگی کردن در لحظه، به معنی هوشیاری، آگاهی و حضور با تمام حواس در زمان حال است. یعنی نه در گذشته غوطه‌ور باشیم، نه با نگرانی انتظار آینده را بکشیم.

به گزارش خبرآنلاین، وقتی تمام تمرکزمان را بر زمان حال معطوف کنیم، به آنچه در لحظه در حال انجامش هستیم فکر می‌کنیم و آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد، اهمیت چندانی ندارد.
غنیمت شمردن هر لحظه از زندگی، اهمیت دقیقه‌های عمر را بیشتر می‌کند و به آن معنا می‌بخشد. علاوه بر ارزش بخشیدن به زمان، حضور در لحظه باعث لذت بردن از زندگی و تمرکز بیشتر بر کارهایی است که انجام می‌دهیم.
البته منظور این نیست که به برنامه ریزی، هدفمندی و آمادگی برای آینده نیازی نداریم. می‌توانیم تمام این کارها را انجام بدهیم و همچنان از لحظات زندگی لذت ببریم.

به عنوان مثال، اگر هدفمان این است که هر روز ورزش کنیم، تا وقتی که از این فرایند روزانه لذت می‌بریم، به این برنامه پایبند خواهیم بود.
وقتی برای زندگی کردن در لحظه، تمرین کنیم، و در آن غوطه‌ور شویم، درک زیبایی و شگفتی دقیقه‌های زندگی شروع خواهد شد. می‌آموزیم که چگونه تمرکز کرده، انرژی خود را برای کارهای روزانه مدیریت کنیم. ورزشکارهای حرفه‌ای با این متد آشنایی زیادی دارند و اغلب سعی می‌کنند از آن برای ایجاد تعادل در انرژی به کار بگیرند.
هرلحظه و هر ثانیه از زندگی، بر کاری که مشغول به انجام آن هستید تمرکز کنید. حتی وقتی درحال استراحت هستید، تمام حواس خود را بر استراحت کردن معطوف کنید.

اغلب مواقع در زندگی فشار زیادی را متحمل می‌شویم؛ چون انتظار بیش از خودمان داریم. برای انجام هر کاری عجله می‌کنیم بدون این‌که حتی از کاری که انجام می‌دهیم لذت ببریم. تمرکز برای زندگی کردن در زمان حال، تأثیر زیادی بر آگاهی بیشتر و هدفمند تر شدن زندگی خواهد داشت.
در مقابل، وقتی مدام در اتفاقات گذشته غوطه‌ور هستیم و تجربه‌های دردناک، اشتباهات و لحظه‌های سخت آن را رها نمی‌کنیم، خودمان را به حال و آینده‌ای درست مانند گذشته محکوم می‌کنیم. از گذشته درس بگیرید اما اتفاقات تلخ آن را همه جا با خود حمل نکنید چرا که گذشته همانطور که از اسمش برمی‌آید، گذشته است و تغییر آن غیر ممکن.

زندگی در لحظه یعنی رها کردن گذشته و اعتماد کردن به آینده. وقتی مثبت نگر و خوش بین باشیم، احتمال رقم خوردن آینده‌ای مثبت واطمینان بخش بیشتر خواهد بود. همه‌ی ما استفاده از تک تک لحظه‌هایمان را به خودمان بدهکاریم.

نکاتی برای زندگی در لحظه

• به مغزتان تمرین بدهید که فقط بر فعالیتی که به آن مشغول هستید تمرکز کند.
• کارها را با تمام حواستان انجام بدهید و از روند آن لذت ببرید.
• تکنیک‌های تمدد اعصاب را بیاموزید.
• به محیط اطرافتان توجه کنید: نشانه‌ها، صداها و...
• با دقت به گفت و گوها، موسیقی یا حتی سکوت گوش بدهید.
• از غذا خوردن یا نوشیدن لذت ببرید و طعم هر ذره‌را حس کنید.

مزایای زندگی کردن در لحظه

 با احساسات و افکارتان بیشتر تعامل خواهید داشت.
 ارتباط بهتری با دیگران پیدا می‌کنید.
 رضایت خاطر بیشتر نسبت به زندگی خواهید داشت.
 در لحظه بودن، احساس تمرکز بیشتر، صلح و زنده بودن به همراه خواهد داشت.
 ترس و اضطراب از زندگی شما حذف می‌شود.
مانند همه‌ی مهارت‌ها، بهره‌مند شدن از لحظات زندگی نیازمند زمان و تمرین است. از همین حالا شروع کنید و زندگی را از زاویه جدید و تازه‌تری ببینید.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =