چرا حاشیه‌های مرگ دنیا ویسی در حادثه فروریختن دیوار تا این حد پراکنده بود؟

به گزارش خبرآنلاین، ۱۶ مهر ماه بود که بر اثر ریزش دیوار حیاط یکی از مدارس روستایی از توابع آموزش‌و‌پرورش ناحیه دو سنندج، یکی از دانش‌آموزان مدرسه مصدوم و بعد از اعزام به بیمارستان فوت کرد. این بار هم ردپای کژکارکردی آموزش‌وپرورش در یک حادثه دانش‌آموزی دیگر دیده می‌شد و همه انتقادها به سمت وزیر و بی‌توجهی به بافت فرسوده مدارس قدیمی بود که گروهی عنوان کردند دنیا پیش از آنکه فوت کند، مورد تعرض و تجاوز قرار گرفته و این احتمال وجود دارد که ریزش دیوار سناریویی برای قتل دنیا و مخفی‌کردن تجاوز به او صورت گرفته باشد. علاوه بر این در ابتدا عکسی از دنیا دست به دست می‌شد و در شبکه‌های مجازی قرار می‌گرفت که نشان می‌داد عکس با یک دوربین باکیفیت گرفته شده ولی بعد تکذیب شد. با وجود تکذیب این ماجرا باز هم تعدادی روزنامه عکس یک خود را به این عکس اشتباه اختصاص دادند. در واقع ضعف اطلاع‌رسانی و ندادن جزئیات باعث شد تا این شایعات به‌وجود بیاید. هرچند ماجرای تجاوز هم از طرف خانواده دنیا هم از طرف پزشکی قانونی تکذیب شد اما افکار عمومی و به‌ویژه کاربران فضای مجازی آن را نپذیرفتند و دلیل آن را هم می‌شود همین ضعف در اطلاع‌رسانی و پنهان کردن جزئیات و زوایای هر حادثه‌ای دانست.

واکنش نمایندگان
بعد از این اتفاق بود که علی محمد مرادی، نماینده قروه خواستار برخورد با مقصران فوت دانش‌آموز کردستانی شد و گفت: «به دنبال مصیبت کودکان شین‌آبادی، دیروز دنیای کوچک، دنیا ویسی زیر خروارها خاک مدفون شد. به عنوان یک معلم و امروز در کسوت نماینده کردستان شرمسارم از اینکه در کشوری با درآمد بالای نفتی شاهد پرپر شدن کودکان سرزمینم، بی توجهی و عدم تخصیص بودجه مناسب به آموزش و پرورش هستیم. بارها نفسم به شماره افتاد و خسته شدم که گفتم در کردستان سوءمدیریت وجود دارد. تا کی می‌خواهیم نظاره‌گر از دست دادن کودکانی شویم که قرار است روزی آینده سازان کشور شوند؟ روزی خواهد رسید که آه این کودکان معصوم ما را در شعله‌های جهنم می‌سوزاند. بنده دیگر کوتاه نخواهم آمد. باید مسئولان ارشد استان مورد مواخذه قرار گیرند.»

همین واکنش کافی بود تا دیگر نمایندگان هم نسبت به این اتفاق حساس شوند و آن را پیگیری کنند. ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار رسیدگی و برخورد با مسببان حادثه فوت دانش‌آموز سنندجی به دلیل ریزش دیوار مدرسه شدند.

در این نامه آمده است: «احتراما نظر به اینکه به موجب قانون تاسیس سازمان نوسازی و بهسازی مدارس کشور مسئولیت ایمن‌سازی مدارس و فضاهای آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله دبستان، راهنمایی و دبیرستان متوجه آن سازمان بوده که می‌بایست با رعایت اصول و موازین فنی و رعایت نظامات دولتی، سبب فراهم شدن و تامین فضای آموزشی مناسب، ایمن و راحت برای دانش‌آموزان شود، لذا متاسفانه در روز جهانی کودک و مورخ ۱۶ مهر ۹۷ و ۱۵ فروردین ۹۵ و بهار سال جاری به دلیل حوادث ناشی از عدم استحکام یا هر جهت دیگری که به عدم رعایت نظامات دولتی و فنی برمی‌گردد، سازمان نوسازی مدارس باعث لطمه جانی و بدنی به دانش‌آموزان منجر به قتل غیر عمدی و زخمی شدن دانش‌آموزان و معلمان بی‌گناه شد.

این افراد به نام ۱- دنیا ویسی، دانش‌آموز پایه اول روستای گرماش سنندج فوت به دلیل ریزش دیوار مدرسه ۲- فریبا چهاردیواری دانش‌آموز روستای بجاربازار منطقه دشتیاری چابهار، فوت به دلیل ریزش دیوار مدرسه ۳- حمیدرضا گنگوزهی، آموزگار دبستان روتک، بخش مرکزی شهرستان خاش، فوت به دلیل ریزش دیوار مدرسه ۴- عبدالرئوف شهروازی، مجروح ۸۰ درصد به دلیل ریزش دیوار مدرسه در شهرستان خاش شده که در نظر کارشناسی رسمی آشکار و روشن می‌شود. لذا اینجانبان در ایفای وظیفه نمایندگی خود از جنابعالی به عنوان مدعی‌العموم تقاضا داریم نسبت به موضوع وفق مقررات توسط دادستان‌های محترم هر منطقه که قتل و جرح غیر عمد در حوزه آنان ارتکاب یافته رسیدگی و مسبب یا مسببان حادثه تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.»

دنیا ویسی

تجاوز تکذیب شد
در ادامه این ماجرا شایعاتی درباره مرگ دنیا ویسی مبنی بر تجاوز و قتل دنیا ویسی مطرح شد که اکبر جوهری، دادستان عمومی استان کردستان درباره آن گفت: «نتیجه بررسی‌ها مشخص نشده و فعلا پزشکی قانونی نظریه خود را ارائه نکرده است. این حادثه بر اثر فرو ریختن دیوار مدرسه قدیمی در روستای گرماش اتفاق افتاد که متاسفانه منتهی به فوت دختر هفت ساله به نام دنیا ویسی شد. بلافاصله معاون دادستان و بازپرس ویژه قتل و اکیپی از کارآگاهان آگاهی در صحنه حاضر شدند و دستور همه جانبه قضایی در خصوص این حادثه و مسببین آن صادر شده است. این فضاسازی‌ها جز التهاب، کاری از پیش نمی‌برد و از خبرگزاری ها و شبکه‌های استانی درخواست می‌کنم اولا تا روشن شدن قضیه فعلا خبر رسانی نکنند و متعاقبا پس از بررسی‌ها، علت مرگ را به اطلاع مردم استان می‌رسانیم. دستگاه قضایی بدون کوچک‌ترین تاثیر از فضاسازی‌ها کار خود را بر اساس بازسازی صحنه، مستندهای قانونی و نظریه پزشکی قانونی انجام می‌دهد و ان‌شاالله علت مرگ را مشخص می‌کنیم.

احسن علوی، نماینده سنندج دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم هرگونه شایعه تجاوز و یا قتل دانش آموز دختر روستای گرماش را به شدت تکذیب کرده و گفته بود: «شواهد حاکی از آن است که زمان ساخت مدرسه روستای گرماش به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر می‌گردد و بسیار فرسوده بوده است که می‌بایست هر چه زودتر بازسازی می‌شد. براساس اظهارات و شواهد محلی در روز حادثه این دانش‌آموز به دنبال توپ خود در کنار حفره دیوار می‌دود که متاسفانه دیوار مستهلک و فرسوده مدرسه روی سرش آوار می شود و جان می‌سپارد.

چرا خبری از جزئیات پرونده نبود؟
همین شایعات سبب شد تا اعتراض‌ها به ندادن جزئیات از این پرونده افزایش پیدا کند. در همین میان مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دلیل تاخیر در ارائه جزئیات مرتبط با جان باختن دانش‌آموز سنندجی، را اعلام کرد و در اطلاعیه خود نوشت: «ضمن ابراز تأسف از درگذشت غم‌بار دنیا ویسی دانش‌آموز سنندجی، به اطلاع می‌رساند از نخستین لحظه دریافت این خبر تأثربرانگیز، وزارت آموزش‌وپرورش بدون وقفه در سطح منطقه، استان و ستاد، بر روی این موضوع تمرکز کرده و گزارش بررسی‌ها به‌طور مستمر دریافت و اقدامات لازم نیز انجام می‌شد، امّا به دلیل ورود مقام محترم قضایی به این مسئله تا تکمیل پرونده و نهایی شدن نتایج بررسی‌ها، امکان اطلاع‌رسانی پیرامون اقدامات و جزئیات این اتفاق تلخ میسر نشد.

بدین‌وسیله ضمن قدردانی از پیگیری و حساسیت همه رسانه‌ها و خبرنگاران نسبت به علل بروز این رخداد اسفناک، ضمن تلاش برای جلوگیری از بروز شایعه و خدشه به آبرو و حرمت خانواده شریف دانش‌آموز و آموزگار محترم مدرسه، بدیهی است به‌محض نهایی شدن نتایج بررسی مقام قضایی و تکمیل گزارش‌ها، نتیجه اقدامات و پیگیری‌های این وزارتخانه منتشر خواهد شد». فرشید یزدانی، مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان نیز با اشاره به آخرین وضعیت پرونده دنیا ویسی، دانش‌آموز سنندجی گفته است: «پرونده این کودک از آموزش و پرورش خارج شده و در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته است، اعضای حقوقی انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان نیز تا آخرین مرحله آن را پیگیری‌ کرده و اطلاع‌رسانی می‌کنند.»

مدرسه تغییر کرد
تغییر مدرسه یکی از اقداماتی بود که بعد از این حادثه در دستور کار قرار گرفت و اعتراض گروهی دیگر را به همراه داشت. گروهی که می‌گفتند چرا حتما باید حادثه‌ای رخ دهد تا تغییری ایجاد شود. در همین میان نظام مرادی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کردستان گفته است: «از روز شنبه مورخ ۲۱ مهرماه فعالیت آموزشی و پرورشی روستای گرماش، در محل مناسب تعیین شده دیگری آغاز شده است.»

پدر دنیا: از شایعه‌سازان شکایت می‌کنیم
این شایعات باعث شد تا خانواده دنیا هم واکنش نشان دهد. امجد ویسی، پدر دنیا ویسی با بیان اینکه از کسانی که در مورد دخترم شایعه پراکنی کردند شکایت می‌کنم، گفته است: «ما در طول این مدت داغدار از دست دادن دختر عزیزمان و مراسم سوگواری بودیم که شنیدن این شایعات قلب ما را به درد آورد و مطمئنا با کسانی که این سخنان زشت ساخته پرداخته ذهن مریضشان است، برخورد خواهیم کرد. چنین سخنان زشت و زننده‌ای در مورد قتل و تجاوز به دنیا واقعیت ندارد و فقط داغ دل خانواده اطرافیان و مردم شهر و استان را بیشتر ساخت. بعد از مراسم ختم دخترمان قطعا از کسانی که با آبروی دخترم بازی کردند و شایعه ساختن شکایت می‌کنم و پیگیری‌های قضایی را انجام خواهم داد. دنیا هنگام آوردن توپ از تونل ایجاد شده در دیوار، سرش به آجری خورده و دیوار فروریخت و متاسفانه قبل از رسیدن به بیمارستان جان شیرین خود را از دست داد.

در ادامه احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی هم ماجرای تجاوز را رد کرد و گفت: «پزشکی قانونی هنوز چیزی در این خصوص اعلام نکرده است. با توجه به اینکه ذهنیتی در این خصوص در جامعه ایجاد شد، ما از پزشکی قانونی استان خواستیم که آزمایش‌ها را دوباره و با دقت لازم انجام دهد که این اقدامات در حال انجام است. با این حال آنچه که از قول پزشک پزشکی قانونی مطرح شد، به هیچ عنوان صحت ندارد.»

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    4 10
    سلبریتی های اصلاح طلب و طرفدار دولت با شایعه تجاوز، آبروی این دختر دانش آموز و خانواده اش و کردها را بردند...