۰ نفر
۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰

ایسنا نوشت: وزیر خارجه آمریکا که بعد از عربستان وارد ترکیه شده است، اعلام کرد: تا زمان مشخص شدن زوایای پرونده خاشقجی در تماس نزدیک با مقامات سعودی و ترکیه خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با مایک پامپئو همتای آمریکایی‌اش دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار که به مدت ۴۰ دقیقه به طول انجامید، پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

پامپئو پس از این دیدار بر اهمیت ادامه تحقیقات درباره پرونده جمال خاشقجی تاکید کرد.

پمپئو و چاووش اوغلو

او در ادامه اظهاراتش افزود که واشنگتن درباره این پرونده نگران است.

پامپئو اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از وی خواسته است که برای پیگیری مساله خاشقجی به ترکیه سفر کند.

او تاکید کرد: تا زمان ادامه تحقیقات و بررسی و مشخص شدن تمام زوایای پرونده خاشقجی در تماس نزدیک با مقامات ترکیه و عربستان خواهیم بود.


چاووش‌اوغلو نیز پس از پایان دیدار با پامپئو اعلام کرد: در این دیدار دوجانبه درباره مساله منبج و مساله خاشقجی و بسیاری از مسائل دیگر از جمله مبارزه با نیروهای پ‌.‌ک‌.‌ک گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم.

وی ادامه داد: پامپئو در این دیدار پیام‌های ترامپ و نتایج دیدارش با مقامات سعودی را اعلام کرد.

چاووش‌اوغلو اضافه کرد: متاسفانه به دلیل همکاری نکردن مقامات سعودی روز گذشته (سه‌شنبه) بازجویی‌ها و بازرسی‌ها در اقامتگاه سرکنسول عربستان انجام نگرفت. طرف مقابل اعلام کرد که خانواده‌ سرکنسول در آنجا حضور دارند. تنها پس از پایان تحقیقات و بررسی‌ها می‌توان اظهارنظر کرد.

وزیر خارجه ترکیه افزود: امیدواریم امروز در اقامتگاه و خودروهای سرکنسولگری بررسی‌ها ادامه یابد. خود آنها نیز می‌دانند که تاخیرهایی و تعلل‌هایی داشته‌اند. امیدواریم بتوانیم وارد اقامتگاه شده و تحقیقات را انجام دهیم.


وی درباره خروج سرکنسول عربستان از ترکیه گفت: اینکه سرکنسول چه زمانی بازمی‌گردد، به من مربوط نیست. مقامات سعودی در این باره تصمیم می‌گیرند.

این در حالی است که برخی از رفتارهای کنسولگری عربستان در استانبول تمسخرآمیز بوده و این مساله واکنش‌هایی به همراه داشت. در واقع برخی رفتارهای عربستانی‌ها مانند باز کردن کمدها و نگاه‌های تمسخرآمیز آنها مبنی بر اینکه خاشقجی اینجا نیست، باعث واکنش‌های بسیار شد.

وی درباره تحریم‌های آمریکا نیز گفت: این تحریم‌ها مساله اشتباهی بود. اکنون هر دو طرف موافقند که درباره سرمایه‌گذاری و حوزه‌های دیگر نباید چنین مسائلی وجود داشته باشند. زیرا ادامه اتخاذ مواضع منفی روابط ما را به جایی نمی‌رساند.

وزیر خارجه ترکیه درباره سازمان فتو گفت: درباره مساله فتو با وزارت دادگستری آمریکا در ارتباط هستیم. اسناد لازم هم به اف‌بی‌آی و هم به وزارت دادگستری داده شده است.

چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: اردوغان به پامپئو تاکید کرده که اگر دولت آمریکا در پاکسازی منبج از شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا (یگان‌های مدافع خلق کرد) تعلل کند ترکیه به راحتی قادر به پاکسازی شمال سوریه خواهد بود.

وی افزود: دولت آمریکا پذیرفته است که توافق با ترکیه برای پاکسازی منبج از کردها با تاخیر همراه بوده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =