باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: افرادی که اقدام به دستکاری پلاک خود کنند، مجازاتشان 6 ماه تا یک سال حبس است، البته این علاوه بر جریمه‌هایی است که صورت می‌گیرد.

سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که به منظور اجرای مرحله دوم کاهش آلودگی هوا از اول آبان امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: آلودگی هوا و ترافیک یکی از دو موضوع مسئله ساز تهران در حمل و نقل و ترافیک است و در هر دو حوزه نیازمند اقدامات جدی هستیم.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در حوزه آلودگی هوا مصوبات قانونی زیادی وجود دارد که به درستی هم به تشخیص رسیده و در اختیار سازمان‌ها قرار گرفته است، گفت: در این مصوبات تکالیفی برای شهروندان و نهادها جهت اخذ معاینه فنی تعیین شده است.

وی با تأکید بر اینکه این تکالیف کاملا قانونی است، افزود: بر این اساس نیروی انتظامی هم با متخلفان برخورد می‌کند.

سردار مهماندار با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی نگاه دیگری به معاینه فنی دارد، تصریح کرد: مسئله معاینه فنی با سلامتی شهروندان در ارتباط بوده و برای ما قابل چشم پوشی نیست.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: اگر چه بعضی از موضوعات شهروندان برای پلیس قابل چشم پوشی است، اما در خصوص معاینه فنی چشم پوشی نمی‌کنیم.

وی با اشاره به نصب دوربین‌های کنترل معاینه فنی افزود: هر خودرویی که بدون داشتن معاینه فنی تردد کنند، روزانه 50 هزار تومان جریمه می‌شود و اگر کسی 10 روز بدون معاینه فنی تردد کند، 500 هزار تومان جریمه خواهد شد.

سردار مهماندار با بیان اینکه این اقدامات پیش از این در محدوده زوج و فرد انجام می‌شد و در سایر معابر خودروهای متخلف به صورت دستی جریمه می‌شدند، تصریح کرد: با همتی که در حوزه معاونت ترافیک شهرداری انجام شده، ورودی‌های تهران مجهز به دوربین شده‌اند و می‌توانند خودروهای ورودی را رصد کنند و خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، به پلیس معرفی می‌شوند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به سایر دوربین‌هایی که در شهر تهران نصب هستند، افزود: این دوربین‌ها قادر به شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی شده‌اند و می‌توانند معاینه فنی خودروها را کنترل کنند.

وی با تأکید بر اینکه دیگر امکان ندارد خودرویی در معابر تهران تردد کند و جریمه نشود، تصریح کرد: چون خروجی جریمه‌ها به راهور بر می‌گردد رانندگانی که تردد می‌کنند و جریمه می‌شوند، بعد‌ها خواستار بخشش می‌شوند و ما از آن‌ها می‌خواهیم تا با انجام معاینه فنی از جریمه شدن خودروهای خود جلوگیری کنند.

سردار مهماندار با تأکید بر اینکه همه خودروهای بالای 4 سال نیاز به گرفتن معاینه فنی دارند، گفت: من از کسانی که برای سال اول خودرو گرفته‌اند هم تقاضا می‌کنم نسبت به گرفتن معاینه فنی برتر اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطر نشان کرد: اگر خودرویی دارای معاینه فنی اما دودزا باشد، این معاینه فنی برای ما کافی نیست و با آن برخورد می‌کنیم و در صورت مشاهده، این خودرو فک پلاک شده و پلاک اعزام به تعمیرگاه بر روی آن نصب می‌شود که این خودرو تا 48 ساعت فرصت دارد به تعمیرگاه مراجعه کند و در غیر این صورت توسط پلیس به پارکینگ منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: خودروهای دارای معاینه فنی در سطح شهر توسط خودروهای سیار کنترل معاینه فنی رصد و کنترل می‌شوند.

سردار مهماندار در ادامه گریزی هم به معاینه‌‌های فنی‌ جعلی زد و گفت: ممکن است برخی افراد سودجو ادعا کنند که می‌توانند برای خودروهای فاقد معاینه فنی گواهی معاینه فنی بگیرند که من از شهروندان می‌خواهم فریب این افراد را نخورند، زیرا این گونه گواهی‌ها جعلی و قابل شناسایی است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه همه خودروها برای گرفتن معاینه فنی، هنگام ورود به مراکز عکس برداری می‌شوند، گفت: از این طریق آمار برای ما مشخص می‌شود که چه خودروهایی مراجعه کرده و مورد معاینه قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در 6 ماهه اول سال بیش از یک میلیون ثبت تخلف معاینه فنی داشتیم، افزود: ممکن است این جریمه بارها برای یک خودرو ثبت شده باشد و به این معنی نیست که یک میلیون خودروی فاقد معایه فنی داریم.

سردار مهماندار با اشاره به برخوردها با خودروهای دودزا گفت: در 6 ماه نخست سال 20 هزار برخورد با خودروهای دودزا انجام شده است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: افرادی که اقدام به دستکاری پلاک خود کنند، مجازاتشان 6 ماه تا یک سال حبس است، البته این علاوه بر جریمه‌هایی است که صورت می‌گیرد.

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =