تصاویر | جزییات تازه از دیدار و توافق رهبران ۲ کره

کیم جونگ اون' و 'مون جائه این' سران دو کره روز گذشته در روستای مرزی پانمونجوم دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس جمهور کره جنوبی همچنان به دنبال رایزنی ها برای رضایت انجام مذاکره میان رهبر کره شمالی و رئیس جمهور آمریکا است و این طور که اخبار رسانه های کره شمالی می گویند کیم جونگ اون مشتاقانه منتظر این دیدار است.

این در حالی است که کاخ سفید پنجشنبه با انتشار نامه ای از دونالد ترامپ خطاب به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، نشست 12 ژوئن در سنگاپور را لغو کرده بود. با این وجود، ترامپ جمعه به خبرنگاران گفت ایالات متحده هنوز با کره شمالی در حال رایزنی است و ممکن است نشست در همان روز تعیین شده برگزار شود. 

در همین حال رهبران دو کره پس از انتشار این نامه به صورت غیر منتظره دیدار و گفتگو کردند که پس از این دیدار خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات کاخ سفید اعلام کرد که نظر ترامپ برای دیدار کیم جونگ اون تغییری نکرده است. این در حالی است که هفته گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد که با رهبر کره شمالی مذاکره نخواهد کرد!

برخی رسانه های خبری، تغییر موضع سریع رئیس جمهور آمریکا را  یک بام و دوهوا ترامپ در قبال کره شمالی تلقی کرده اند. برخی دیگر معتقدند که تصمیم ترامپ در قبال مساله کره شمالی ثبات ندارد. برخی دیگر می گویند ترامپ درباره کره شمالی از پمپئو خط می گیرد و بدون آنکه راجع به آن فکری کند در یک توئیت سیاست خارجی کشورش را عنوان می کند.


نامه دونالد ترامپ خطاب به رهبر کره شمالی

روز گذشته دونالد ترامپ پس از دیدار با خانواده زندانی آمریکایی در کره شمالی که به تازگی از سوی دولت پیونگ یانگ آزاد شده است در باغ کاخ سفید میان خبرنگاران، در سخناني متناقض پس از لغو دیدار با کيم جونگ اون که قرار بود 12 ژوئن در سنگاپور برگزار شود، بار ديگر گفت: به اين تاریخ برای دیدار سران کره شمالی و آمریکا نگاه می کند و تغییری نکرده است.

ترامپ افزود گفتگوهای مربوط به نشست سران آمریکا و کره شمالی بسیار بسیار خوب پیش می رود.

وی در کاخ سفید گفت: ما از نظر نشست سران با کره شمالی بسیار خوب عمل کرده ایم. این نشست بسیار خوب پیش می رود. بنا بر این ما به دوازدهم ژوئن در سنگاپور چشم دوخته ایم. این تغییری نکرده است. پس نگاه می کنیم چه اتفاقی می افتد. در حالی که اکنون صحبت می کنیم، نشست هایی برگزار می شود.

ترامپ گفت: آنها همچنان در حال مد نظر قرار دادن دوازدهم ژوئن در سنگاپور برای نشست سران با کیم جونگ اون هستند.
رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد حسن نیت فراوانی وجود دارد و عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره مسئله بزرگی خواهد بود.

وی در ادامه عنوان کرد: حسن نیت فراوانی وجود دارد و عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره مسئله بزرگی خواهد بود.
ترامپ همچنین گفت: مذاکرات بین کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی به خوبی پیش رفته است.

رئیس جمهور کره جنوبی چه گفت که تصمیم ترامپ عوض شد؟

'مون جائه این'رییس جمهوری کره جنوبی روز گذشته پس از نشست خود با 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی گفت: رهبر کره شمالی همچنان متعهد به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره و دیدار با دونالد ترامپ است.

 خبرگزاری رویترز نوشت: دومین نشست سران دو کره روز شنبه به صورت ناگهانی در روستای مرزی پانمونچوم در مرز دو کره برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب سایت خبرگزاری رویترز، 'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی امروز یکشنبه در تشریح دستاوردهای نشست روز گذشته سران دو کره در سئول در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی، تمایل خود را برای خلع سلاح هسته ای و برگزاری نشست با دونالد ترامپ اعلام کرده است.

رییس جمهوری کره جنوبی گفت: ما دو نفر روز گذشته به توافق رسیدیم اجلاس سران کره شمالی و امریکا با موفقیت برگزار شود. 'کیم' نیز متعهد به تلاش های مشترک برای نشست موفقیت آمیز با ترامپ است.

وی افزود: در عین حال رهبر کره شمالی از تضمین های امنیتی بعد از خلع سلاح هسته ای توسط آمریکا نگران است.
مون تاکید کرد: برگزاری نشست سران آمریکا و کره شمالی به مذاکرات روزهای آینده بستگی دارد.

رییس جمهوری کره جنوبی افزود: دومین نشست سران دو کره با پیشنهاد رهبر کره شمالی انجام شده است.

وی اظهار کرد: سران دو کشور در این نشست همچنین به تفاهم رسیدند که در صورت نیاز ، اجلاس سران دو کره تداوم داشته باشد.

مون گفت: امیدوار است جلسه سه جانبه «واشنگتن، پیونگ یانگ و سئول» پس از نشست موفقیت آمیز ترامپ - کیم برگزار شود تا به طور رسمی جنگ کره پایان یابد.

دو کره یک توافق دیگر هم داشتند
خبرگزاری "کی‌سی‌ان‌ای" امروز (یکشنبه) گزارش داد، کره‌شمالی و کره‌جنوبی اول ژوئن بار دیگر مذاکراتی را برگزار می‌کنند. این توافق شنبه در جریان دیدار رهبران دو کره در روستای مرزی پانمونجوم به دست آمد.

به گزارش ایسنا، رسانه رسمی کره‌شمالی موسوم به کی‌سی‌ان‌ای گزارش داد: رهبران کره‌شمالی و کره‌جنوبی موافقت کردند تا مذاکرات سطح بالای شمال-جنوب را در اول ژوئن (جمعه ۱۱ خرداد) برگزار کنند.

آنها توافق کردند، بیش از پیش مذاکرات در حوزه‌های مختلف از جمله گفت‌وگوی مقام‌های نظامی و صلیب سرخ در آینده سرعت بگیرد و دیدار رهبران دو کره در آینده تکرار شود.

کی‌سی‌ان‌ای گزارش داد،‌ طرفین همچنین بر تمایل مشترکشان برای تحقق شرایط اعلامیه پانمونجوم در اسرع وقت تاکید و توافق کردند که تلاش‌های مشترک را در زمینه خلع سلاح شبه جزیره کره انجام دهند. رهبر کره‌شمالی همچنین بر قصد راسخ خود برای شرکت در نشست مذاکرات کره‌شمالی با آمریکا که برای ۱۲ ژوئن برنامه‌ریزی شده است، تاکید کرد. 

کیم جونگ اون برای فرش قرمز را پهن کرد
در همین حال خبرگزاری کره شمالی در خبری دیگر اعلام کرد: 'کیم جونگ اون' رهبر این کشور بر عزم ثابت خود برای دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری آمریکا در 12 ژوئن (22 خرداد) تاکید دارد و خواهان برگزاری اجلاس سران با آمریکاست.

خبرگزاری رسمی کره شمالی همچنین روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: رهبران دو کره در نشست روز گذشته خود به توافق رسیده اند که سومین نشست سران را روز یکم ژوئن (11 خرداد) برگزار کنند.

براساس گزارش خبرگزاری کره شمالی، 'کیم جونگ اون' در دیدار روز گذشته از 'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی، به دلیل تلاش برای برگزاری نشست سران آمریکا و کره شمالی تشکر کرده است.

'کیم جونگ اون' از رییس جمهوری کره جنوبی خواسته است تا برای برگزاری نشست سران با ترامپ تلاش کند و مکانیسمی مناسب برای صلح دائمی و پایدار در شبه جزیره اتخاذ نماید.

دو رهبر همچنین روز گذشته توافق کردند هر زمانی که نیاز باشد یکدیگر را ملاقات کنند.

در دیدار اول چه گذشت؟
نخستین نشست سران دو کشور روز 7 اردیبهشت در روستای مرزی 'پانمونجوم' برگزار شد. رهبران دو کره در بیانیه پایانی این اجلاس در مورد «خلع سلاح کامل شبه جزیره کره» به توافق رسیده و موافقت کردند «توافق متارکه جنگ به معاهده صلح تبدیل شود و هر اقدام خصمانه علیه یکدیگر را خاتمه دهند».

به گزارش وب سایت روزنامه دیلی میل، 'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی همچنین در بیانیه 'پانمونجوم' به صورت مشترک موافقت کردند، خلع سلاح هسته ای را محقق و برای این هدف با جامعه بین المللی همکاری کنند.

همچنین در پایان این اجلاس مقرر شد برای رسیدن به «معاهده صلح»، گفت وگوهای سه جانبه با حضور آمریکا و چهارجانبه با حضور چین برگزار شود.

به گزارش ایرنا، براساس «بیانیه صلح پانمونجوم» دو طرف موافقت کردند که به «دوران خصم و اقدامات مسلحانه در آبهای دریای زرد خاتمه داده شده» و این آب ها به «آبهای صلح» تبدیل شود.

به دنبال اقدام 'دونالد ترامپ' در لغو نشست سران آمریکا و کره شمالی، کره جنوبی که خود پیشنهاد دهنده اصلی این نشست بود به تکاپو افتاد تا راهی برای برگزاری این نشست پیدا کند.

دیدار سران آمریکا و کره شمالی که قرار بود 22 خرداد در سنگاپور برگزار شود هنوز با ابهام مواجه است، «دونالد ترامپ» که پنجشنبه سوم خرداد با ارسال نامه ای به 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی از لغو دیدار خود با کیم خبر داده بود روز جمعه چهارم خرداد از گفت وگو با کره شمالی برای برنامه ریزی دیدار با رهبر این کشور خبر داد و گفت که شاید این دیدار در موعد از پیش تعیین شده برگزار شود.

ترامپ در این نامه با اشاره به آنچه که «خصومت آشکار» در موضع‌گیری‌های اخیر پیونگ یانگ خواند، نوشت که از دیدگاه او «اکنون زمان مناسبی برای برگزاری این دیدار نیست».

پس از لغو دیدار سران، معاون وزیر خارجه کره شمالی با صدور بیانیه‌ای با ادبیات آشتی‌جویانه گفت که پیونگ یانگ همچنان مایل به «نشست چهره به چهره با آمریکا و حل و فصل مسائل و اختلافات موجود» است.
رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در واکنش به این بیانیه، آن را اقدامی «خوب» خواند و گفت که واشنگتن همچنان مشغول گفت وگو با مقام‌های کره شمالی است.

ترامپ ادامه داد: خواهیم دید که چه پیش می‌آید. شاید دیدار در همان 12 ژوئن برگزار شود.
تردیدها درخصوص برگزاری این دیدار از هفته گذشته و زمانی آغاز شد که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا، خلع سلاح هسته ای کره شمالی را با اقدام صورت گرفته در لیبی دوران «معمر قذافی» مقایسه کرد؛ فردی که سال ها بعد با حمایت آمریکا از قدرت سرنگون شد.

پیونگ یانگ در آن زمان اظهارات بولتون را تحریک آمیز دانست و تهدید کرد که زمینه چینی برای مذاکرات صلح را متوقف می کند.
شرق آسیا سال هاست که به صحنه کشمکش های کره شمالی و آمریکا تبدیل شده است و امید می رود تحولات صورت گرفته، راه برون رفتی از این بن بست سیاسی باشد.

و در نهایت کاخ سفید تصمیم نهایی را اعلام کرد
تیمی از کاخ سفید طبق برنامه پیشین عازم سنگاپور شد تا زمینه نشست احتمالی میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی را فراهم کند. این اقدام را می‌توان نشانه‌ای از بازگشت مذاکراتی دانست که ترامپ اخیرا آن را لغو کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه از واکنش سازش‌طلبانه کره‌شمالی به نامه خروجش از نشست ۱۲ ژوئن استقبال کرد و گفت حتی این احتمال وجود دارد که نشست در همان تاریخ از قبل تعیین شده برگزار شود. او در توئیتی نوشت: آنها خیلی مشتاق هستند که این کار انجام شود. دو کشور مذاکرات بسیار سازنده‌ای دارند.

سارا سندرز هاکبی، سخنگوی کاخ سفید شنبه گفت، طبق برنامه یک تیم عازم سنگاپور می‌شود تا در صورتی که نشست برگزار شود آماده باشند. این تیم به رهبری جو هاگین، معاون رئیس دفتر در امور ماموریت‌هاست.

این تحولات، همراه با نشست غیر منتظره روز شنبه میان رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی و رهبر کره‌شمالی امیدها را برای پیشرفت به سمت توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی احیا کرد. کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی و مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی درباره اجرای تعهدات صلح‌طلبانه‌ای که در دیدار اول حاصل شده بود و نیز نشست احتمالی کیم با ترامپ گفت‌وگو کردند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    0 0
    چه دل و قلوهاي بهم ميدن