۰ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۳

فیلم سینمایی «هایلایت» ساخته اصغر نعیمی و با بازی آزاده زارعی به گفته کارگردانش درامی عاشقانه است که بی‌تاثیر از مسائل اجتماعی نیست، فیلمی که تجربه‌ای متفاوت برای کارگردان و بازیگرش به شمار می‌آید.

نژلا پیکانیان: اصغر نعیمی امسال با چهارمین فیلم سینمایی‌اش، «هایلایت» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. دو فیلم اول او «بی‌وفا» و «سلام بر عشق» از فیلم‌های بدنه سینما به شمار می‌آمد که در زمان اکرانشان تقریبا به فروش قابل قبولی هم دست پیدا کردند. نعیمی اما این روزها دغدغه‌مند تر از گذشته در مسیر فیلمسازی قدم بر می‌دارد و به گفته خودش در انتخاب هایش حساس تر هم شده. آزاده زارعی بازیگری که با سریال «آوای باران» در تلویزیون به شهرت رسید هم بازیگر نقش اصلی زن فیلم نعیمی است که به گفته خودش در این فیلم برخلاف پیشنهادهای دیگری که داشته شخصیتی متفاوت را مقابل دوربین برده است. این کارگردان و بازیگر در گفتگو با خبرآنلاین از تجربه «هایلایت» گفته‌اند.

بعد از «بی‌وفا» و «سلام بر عشق» که فیلم‌های تجاری بودند، امسال با «هایلایت» در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردید، در فیلم جدیدتان با توجه به اینکه یک اثر اجتماعی است چقدر دغدغه‌مندتر شدید و تغییر نوع نگاه‌تان باعث شده الان در مقام نویسنده و کارگردان فیلمی به نام «هایلایت» را از شما ببینیم؟

اصغر نعیمی: شاید اصلی تغییری که اتفاق افتاده این است که من در انتخاب داستان‌هایی که می‌خواهم بسازم حساس‌تر شده‌ام. در واقع به این نتیجه رسیدم تا آنجاییکه ممکن است تلاش کنم داستان‌هایی را تبدیل به فیلم کنم که به روحیات و علائق شخصی خودم نزدیک‌تر باشد. تلاش برای نه رسیدن به نوعی سینمای شخصی، چون اساسا به این قضیه که سینما هنر شخصی است اعتقاد ندارم، به نظرم سینما با مخاطب گسترده‌تری مواجه است ولی حداقل اتفاقی که در دو فیلم آخر من به خصوص در «هایلایت» افتاده این است که به امکانی که برای خودم در تجربه‌های فرمالیستی و ساختاری به مضمونی که در فیلم مطرح می‌شود توجه کردم چون همین مضمون برایم اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. به نظرم می‌رسد که سوای دغدغه‌های فرمی و ساختاری و اینکه فیلم چه داستانی را تعریف می‌کند اینکه این اثر در زیرمتن خودش چه مضمونی را بیان می‌کند و در نهایت هم چه پیشنهادی را به مخاطب می‌دهد برایم در این مقطع اهمیت ویژه‌تری پیدا کرده و احساس می‌کنم سینما به عنوان یک رسانه فراگیر می‌تواند به خود من در ارتباط برقرار کردن با طیف مشخص‌تری از مخاطبین کمک کند.

خانم زارعی بازی در «هایلایت» برای شما چطور اتفاق افتاد؟ فیلمنامه کار را دوست داشتید یا نقش خودتان که اگر اشتباره نکتم نقش اصلی زن هم هست؟

آزاده زارعی: من وقتی فیلمنامه «هایلایت» را خواندم کاملا دوستش داشتم. من در فیلمنامه با یک زن که خصوصیات کاملا زنانه دارد مواجه شدم. نقشی که تا پیش از این بازی‌اش نکرده بودم و به دلیل همین تفاوت بود که توجهم را جلب کرد. هر دوی این موارد و البته حضور خود آقای نعیمی به عنوان کارگردان و گروه خوبی که با آنها همکاری خوبی را تجربه کردم من را برای حضور در «هایلایت» ترغیب کرد.

آقای نعیمی به نظر می‌رسد بعد از ساخت دو فیلم گیشه حالا دیگر مخاطب چندان هم برایتان اهمیت ندارد. البته منظورم تعدد آن به معنایی است که فیلم هایتان فروش بالایی داشته باشد. درست است؟

نعیمی: بعد از ساختن دو فیلم که طیف خیلی گسترده‌ای از مخاطبین را هدف قرار داده بود الان بیشتر مایلم که فیلم‌هایم را طوری بسازم که مخاطبان مشخص‌تری را در چشم‌انداز خودم تصور کنم. حالا اینکه این مخاطبان گسترده شوند باعث خوشحالی است ولی حتی اگر این اتفاق هم به آن شکل نیفتاد حداقل برای خودم جای خوشحالی دارد که علاقه‌مندان و تماشاگران جدی‌تر سینما را به عنوان مخاطب دارم.

دو فیلم اول‌تان گیشه موفق‌تری را هم تجربه کردند که بخشی از آن به خاطر حضور ستاره‌هایی مثل الناز شاکردوست بود. اما حالا شاید «هایلایت» نتواند مثلا فروشی که «بی‌وفا» داشت را تکرار کند. این مسئله برایتان اهمیت ندارد؟

نعیمی: واقعیت این است که نه خیلی. در شرایطی که الان هستم خیلی رسیدن به مخاطب گسترده مثل فیلم‌های قبلی برایم اقناع‌کننده نیست. بیشتر از اینکه مخاطب گسترده‌تر من را اقناع کند مخاطب بهتر من را راضی می‌کند.

اینکه شما بتوانید با فیلمتان سطح سلیقه مخاطب را هم تا حدی بالا ببرید مدنظرتان هست؟

اگر این اتفاق بیفتد که ارزش افزوده ماجراست ولی درباره میزان مخاطب شاید جمله‌ای که این روزها بیشتر در ذهن من است و برایم مهم است جمله ای از آقای عیاری است. اقای عیاری می‌گفتند دو مخاطب از یک مخاطب بهتر است، حتی از سه مخاطب هم بهتر است. منظور ایشان همان مخاطب مشخصی است که حالا مدنظر من هم هست. اینکه ما اثری را تولید کنیم که نه آنقدر دشوار و نخبه باید که عملا دیده و فهمیده نشود و نه اینکه در ارتباط با مخاطب گرفتار بذل نکاتی شویم که شاید به نوعی باج دادن به او تلقی شود. به نظر من فیلم باید متناسب با شرایط ساختاری‌اش ساخته شود.

به جز «هایلایت» چند فیلم دیگر جشنواره امسال هم تم و موضوعی اجتماعی دارند، «هایلایت» چه ویژگی متمایزی دارد که به نظر خودتان می‌تواند آن را با دیگر فیلم‌هایی با این تم که در سال‌های اخیر دیدیم متفاوت جلوه دهد؟

نعیمی: من درباره فیلم‌های دیگران که قضاوتی ندارم، اما درباره «هایلایت» می‌توانم بگویم از منظر من فیلم بیشتر از اینکه اثری اجتماعی باشد یک درام عاشقانه است. هر چند که هر رابطه‌ای میان آدم‌ها بی‌تاثیر از زمینه‌های اجتماعی نیست اما در درام «هایلایت» این تاثیرپذیری از اجتماع در زیر متن داستان جاری است و هیچ اشاره مستقیمی به آن نمی‌شود. به همین دلیل من «هایلایت» را خیلی اثری اجتماعی نمی‌دانم..

خانم زارعی کدام بعد از شخصیتی که در این فیلم بازی کردید برایتان جذاب‌تر  و متفاوت تر بود؟

زارعی: اینکه این شخصیت یک زن به معنای کامل است و به نظرم خانم‌ها خیلی با آن ارتباط برقرار می‌کنند. البته که آقایان هم قطعا با فیلم ارتباط برقرار می‌کنند اما منظور من بیشتر به لحاظ احساسی است که همذات پنداری خانم‌ها را بیشتر در پی دارد. بازی کردن چنین شخصیتی برای من خیلی دردناک بود اما در عین چالش‌هایی که این نقش برای من به همراه داشتت بسیار جذاب بود. من همیشه از نقش‌های تکراری فراری‌ام و متاسفانه در سینما و تلویزیون ما هم وقتی با یک شخصیت دیده‌ می‌شوی ناخودآگاه بسیاری از پیشنهادهای بعدی هم در همان حال و هواست. اما خوشحالم که در «هایلایت» من با یک نقش کاملا متفاوت جلوب دوربین رفتم. امیدوارم که مخاطبان و علاقه‌مندام هم پذیرای این تفاوت که برای خود من هم هیجانات زیادی را به همراه داشت باشند و از این نقش و فیلم خوششان بیاید.

اسم فیلم به چه دلیل «هایلایت» انتخاب شده؟

نعیمی: اجازه بدهید فیلم را ببینیم، بعد از آن فکر می‌کنم دلیل این انتخاب هم مشخص می‌شود.  

 57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =