فتاح رییس کمیته امداد خمینی (ره) با اشاره به کاستن موازی کاری ها میان این نهاد و سایر نهادهای متولی گفت : در دو سال اخیر تلاش کردیم تا هماهنگی کاملی را با سازمان بهزیستی داشته باشیم .

به گزارش خبرآنلاین، پروانه مافي در نشست مشترك فراكسيون خانواده مجلس ،كميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي با موضوع زنان سرپرست خانوار برگزار شد گفت : در نشست اخير مقام معظم رهبري با نمايندگان مجلس ايشان در كنار مسايل مهمي كه مطرح كردند موضوع خانواده را مورد تاكيد قرار دادند و اين بيانگر آن است كه مسله خانواده اكنون در نظام كلان برنامه ريزي كشور مورد توجه قرار دارد .

مافي با اشاره به بودجه سال ٩٧ و تكاليف حوزه هاي حمايتي و توانمندسازي گفت :در بودجه ٩٧ بودجه كميته امداد به ميزان ده درصد و سازمان بهزيستي به ميزان ٩.٥ درصد افزايش داشته است و اين نشان دهنده توجه مجلس به وظايف و مسوليت هاي اين دو نهاد است و انتظار مي رود كه در حوزه هايي كه داراي چالش است ورود جدي داشته باشيد ، هر چند كه به خوبي مي دانيم همين ميزان بودجه نيز كافي نيست .
مافي همچنين با اشاره به كاهش بودجه بيمه زنان سرپرست خانوار گفت :علي رغم تلاش هايي كه كرديم اين بودجه ٣٩ درصد كاهش داشته است و قطعا بر خلاف اهتمام و توجهي است كه در نظام برنامه ريزي كشور در حوزه حمايت از اين قشر وجود دارد .
وي با اشاره به پيشينه قانون گذاري در حوزه حمايت از زنان نيازمند گفت : اولين قانون در زمينه حمايت از زنان سرپرست خانوار به سال ٦٢ باز مي گردد كه مربوط به تامين زنان و كودكان بي سرپرست و بدسرپرست بود و پس از آن در سالهاي متمادي اين موضوع مطرح شده است و به وزارت رفاه ، بهزيستي و كميته امداد تكليف شده است.
مافي با اشاره به امار زنان سرپرست خانوار گفت : اكنون حدود ٣ ميليون و ١٠٠ هزار نفر زن سرپرست خانوار داريم كه البته دلايلي چون طلاق ، اعتياد،فوت همسر و يا زنداني شدن همسر مسبب آن است و لذا كميته امداد و سازمان بهزيستي بايد برنامه معيني براي توانمندسازي اين قشر داشته باشد .
وي با اشاره به انكه در ٨ ماده قانون اساسي به صورت صريح به حمايت از زنان سرپرست خانوار نيازمند تاكيد شده است گفت: در برنامه هاي توسعه اي نيز نگاه ويژه اي به اين قشر بوده است ، بطور مثال در ماده ٩٦ برنامه چهارم توسعه تامين بيمه خاص حمايتي و يا در ماده ٢٣٠ برنامه پنجم توسعه ساماندهي امور اقتصادي و معيشتي زنان سرپرست خانوار مورد تاكيد قرار گرفته است و در همين راستا در برنامه ششم توسعه ماده ٨٠ دولت را مكلف به حمايت از اين قشر كرده است .
وي افزود:زنان سرپرست خانوار جز اقشار آسيب پذير هستند كه اگر نتوانيم حمايت هاي لازم را از انها داشته باشيم نمي توانيم مانع از ورود آنها به چرخه آسيب شويم .بايد موازاي كاري از بين برود و برنامه محور باشيد .


در ادامه اين نشست فتاح رييس كميته امداد خميني (ره) با اشاره به كاستن موازي كاري ها ميان اين نهاد و ساير نهادهاي متولي گفت : در دو سال اخير تلاش كرديم تا هماهنگي كاملي را با سازمان بهزيستي داشته باشيم .
وي با اشاره به رويكرد حمايتي زنان سرپرست خانوار گفت : ما مسول زنان سرپرست خانوار نيازمند هستيم،ولي پيش از هر اقدامي بهتر است به اين بپردازيم كه چرا زن سرپرست خانوار وجود دارد.
فتاح تاكيد كرد: اكنون بحث طلاق يك معضل جدي است و ١٥ درصد زنان سرپرست خانوار مطلقه هستند كه به كميته امداد مراجعه مي كنند اين در حالي است كه همين امار هم در ابتداي سال ٩٧ دوازده درصد بود و طي سه ماه با افزايش سه درصدي مواجه بوديم .
وي با اشاره به افزايش هزينه هاي حمايتي گفت : اكنون نرخ هزينه اي سبد خانوار ١٧ درصد افزوده شده است و بايد از محل تبصره ١٤ براي تامين حمايتهاي مالي همراهي شود . بايد بتوانيم براي اقتصاد خانواده برنامه هايي داشته باشيم تا از فقر كه اساس طلاق ، اعتياد و بسياري از اسيب هاي ديگر است جلوگيري كنيم .
فتاح همچنين درخواست كرد : بهتر است در بودجه ٩٧ رديف جداگانه اي براي موضوع زنان سرپرست خانوار از محل بودجه كميته و سازمان بهزيستي ديده شود تا بتوانيم هدفمند تر حركت كنيم .

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 787551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =