ایسنا نوشت: "کاوشگر خورشیدی پارکر"(Parker) سریع‌ترین و مستحکم‌ترین ساخته دست بشر که ۱۲ اوت(۲۱ مرداد ) توسط ناسا با موفقیت روانه خورشید شد اکنون اولین تصاویر خود در راه ملاقات با خورشید را ثبت کرده است.

۱۲ اوت، ناسا کاوشگر خورشیدی پارکر را سوار بر موشک "دلتا IV" متعلق به اتحادیه پرتاب‌های آمریکا(ULA) از پایگاه هوایی کیپ کاناورال واقع در فلوریدای آمریکا با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

کاوشگر خورشیدی پارکر به منظور مطالعه تاج خورشید و بادهای خورشیدی، به نزدیکترین فاصله تا خورشید، یعنی شش میلیون کیلومتری سطح خورشید که تاج خورشیدی یا کرونا قرار دارد، در حال رفتن است و این ماموریتی است که تاکنون هیچ کاوشگری موفق به انجام آن نشده است.

اکنون نیز این کاوشگر پس از گذشت بیش از یک ماه از سفرش برای لمس تاج خورشیدی، موفق به ثبت تصاویر منحصر به فردی از کهکشان راه شیری و منظومه شمسی شده است.

کاوشگر خورشیدی پارکر مجهز به سپرهای حرارتی فوق العاده مقاوم است که قابلیت مقاومت در دمای ۲۵۰۰ درجه فارنهایت را دارد.

کاوشگر خورشیدی "پارکر" از هر شی دیگر ساخت انسان به خورشید نزدیک‌تر خواهد شد و پس از ۷ بار دور زدن سیاره زهره به منظور بهره‌گیری از گرانش این سیاره برای کسب سرعت کافی برای دور زدن خورشید، به فاصله شش میلیون کیلومتری سطح خورشید خواهد رسید. در نهایت در نزدیکترین نقطه ممکن در سال ۲۰۲۵، کاوشگر خورشیدی "پارکر" به شش میلیون کیلومتری سطح خورشید خواهد رسید که به حدی نزدیک است که در واقع در اتمسفر فوق‌العاده داغ خورشید به نام تاج خورشیدی "کرونا"(corona) پرواز خواهد کرد.

در پشت سپر حرارتی پارکر، یک ابزار تصویربرداری میدان گسترده برای کاوش خورشید(WISPR) نیز تعبیه شده است که نقش مهمی را در موفقیت این ماموریت ایفا می‌کند. این ابزار از جفت تلسکوپ خود برای ثبت تصاویر استفاده خواهد کرد.

در روز ۹ سپتامبر، دانشمندان اعلام کردند که این ابزار موفق به ثبت اولین تصویر در طی ماموریت خود شده است. تصویر سمت چپ توسط پنل تلسکوپ بیرونی این ابزار و با میدان دید ۵۸ درجه‌ای و تصویر سمت راست نیز توسط پنل تلسکوپ داخلی و با میدان دید ۴۰ درجه ثبت شده است.

اولین تصویر ثبت شده کاوشگر پارکر در راه سفر به خورشید

نکته جالب این است که در مرکز تصویر سمت راست یک جسم درخشان قابل رویت است و آن سیاره مشتری است و در تصویر دیگر نیز کهکشان راه شیری در مرکز تصویر می‌درخشد.  

"راس هوارد"(Russ Howard)، پژوهشگر ارشد در توسعه ابزار "تصویربرداری میدان گسترده برای کاوش خورشید" از "آزمایشگاه تحقیقات دریایی"(Naval Research Laboratory) می‌گوید: در میان دو تصویر ثبت شده یک خوشه ستاره‌ای نیز قابل مشاهده است که درخشان‌ترین ستاره آن "قَلب‌العَقرَب"(Antares-alpha) نام داشته  و در صورت فلکی کژدم قرار دارد. در تصویر سمت چپ نیز  کهکشان راه شیری زیبا را می‌توان مشاهده کرد.

"تحلیل کنندگان کاوشگر خورشیدی پارکر"(Solar Probe Analyzers) و "جام خورشیدی پارکر"(Solar Probe Cup) نیز نخستین صدای باد خورشیدی را  که حدود ۲۰ دقیقه است ثبت کرده‌اند. دانشمندان توسط بررسی آن می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را به دست آورند.

"نور رئوفی"(Nour Raouafi)، دانشمند پروژه کاوشگر خورشیدی پارکر از "آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز" در این باره گفت: تمام ابزارها داده‌هایی را ارائه می‌دهند که نه تنها برای کالیبراسیون استفاده می‌شوند، بلکه توسط آن داده‌ها حتی می‌توان برخی از اسرار بیرونی‌ترین لایه خورشید به نام  "تاج خورشیدی " را نیز حل کرد.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =