خراسان نوشت: زنی ۳۵ ساله‌ام که ۳ سال پیش طلاق گرفتم. به تازگی یکی از همکارانم که با دختری رابطه عاطفی دارد، من را زیر نظر گرفته و خیلی با من صمیمی شده است. احساس می‌کنم که به من علاقه‌مند است. واضح است که چون با دختر دیگری رابطه دارد، هیچ جایی در ذهن من ندارد. چطور از او بپرسم که هدفش از این شوخی‌ها با من چیست؟

مشاور در پاسخ به او نوشت: درباره جدایی تان که سه سال از آن گذشته، باید بدانید که تجربه طلاق می تواند یکی از سخت ترین تجربیات در زندگی هر فرد باشد. داشتن احساساتی همچون غم، شکست، خواستنی نبودن، تنهایی، خشم، ترس، سردرگمی و ... بین کسانی که طلاق گرفته اند مشترک است. 

این که زندگی من بعد از جدایی چگونه خواهد شد، آیا شریک دیگری برای زندگی پیدا خواهم کرد یا تمام عمر باید به تنهایی سپری کنم، تبدیل به دغدغه ای می شود که در بسیاری موارد با فشارهایی از جانب خانواده برای یافتن شریک دیگری برای زندگی همراه است.

۵ نیاز اساسی بشر
با این حال، شما باید بدانید که از دیدگاه تئوری انتخاب، بشر دارای پنج نیاز اساسی است. نیاز به عشق و تعلق خاطر، نیاز به قدرت و پیشرفت، نیاز به آزادی، نیاز به تفریح و نیاز به بقا. نیاز به عشق و تعلق خاطر یا دوست داشتن و دوست داشته شدن یکی از پنج نیاز اساسی بشر است که چون برای ارضای آن احتیاج به فرد یا افراد دیگری هست، برآورده کردن آن نسبت به نیازهای دیگر چالش بیشتری به همراه دارد.

ما کنترلی بر رفتار دیگران نداریم
داشتن روابط خوب، اساس زندگی خشنود است. این روابط شامل روابط با اقوام، دوستان، همسایگان، همکاران و ... است. در زندگی مدرن امروز که ما ساعات زیادی را در محل کار می گذرانیم، بی شک داشتن روابط خوب و سالم با همکاران اثر زیادی در خشنودی ما از زندگی دارد اما زندگی همواره بر وفق مراد نیست. افراد همواره مطابق با میل و سلیقه ما رفتار نمی کنند و ما هرچقدر هم تلاش در جهت کنترل رفتار دیگران انجام دهیم، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. زمانی که رفتاری را در محیط کار از طرف همکار یا همکارانی مشاهده می کنیم که برای ما خوشایند نیست، باید به یاد داشته باشیم که ما هیچ کنترلی بر رفتار دیگران نداریم و تنها کسی که قادر به کنترل رفتارش هستیم، خود ماییم.

ما فقط قادریم به دیگران اطلاعات بدهیم ولی این که دیگران چگونه رفتار بکنند، در کنترل ما نیست. در جامعه ایران همانند بسیاری از جوامع دیگر زنان هستند که حد و مرز روابط را با جنس مخالف مشخص می کنند. با این حال نمی توان انتظار داشت که با وجود داشتن حدود مشخص و دادن اطلاعات صریح، رفتار طرف مقابل همیشه مسئولانه و واقع بینانه باشد.

نکاتی درباره پرسیدن سوال از همکارتان
اگر این گونه برداشت کرده اید که همکارتان توجه خاصی به شما دارد و این توجه برای شما آزاردهنده است، می توانید با حفظ احترام و رعایت اصول کاری درباره دلایل رفتار و احساسی که از ایشان دارید با او گفت و گو کنید ولی خوب است این را هم بدانید که ممکن است همه چیز از جانب همکار شما انکار شود و شما به برداشت بد متهم شوید. بنابراین قبل از آن که بخواهید در این باره با همکارتان گفت و گو کنید، بهتر است سوالی از خود بپرسید و آن این که دانستن دلیل رفتار ایشان چگونه باعث می شود شما انسان بهتری باشید؟ یا چگونه به خشنودی شما می انجامد و باعث می شود تا شما احساس بهتری در محل کار داشته باشید؟ اگر دلایل کافی برای این کار پیدا نکردید، شاید فقط کافی باشد که حد و مرزهای خود را واضح تر بیان کنید و با رفتار قاطعانه میزان اهمیت و پیگیری خود را بر داشتن این اصول نشان دهید.

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeed US ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
    17 2
    فروپاشی اجتماعی اخلاقی و اقتصادی