کاربران خبرآنلاین نظر دادند: بنزین را به قیمت فوب خلیج‌فارس اما...

قاچاق بنزین این روزها به خبر داغ رسانه ها و محافل اقتصادی و سیاسی تبدیل شده است، به اعتقاد بسیاری از مسوولان ونمایندگان مجلس تفاوت قابل توجه قیمت در داخل و خارج از ایران زمینه گسترش قاچاق سوخت را فراهم کرده است اما با این حال به نظر نمی‌رسد تنها افزایش قیمت بتواند مانع محکمی در برابر این شرایط باشد.

به گزارش خبرآنلاین، محاسبات نشان می‌دهد روزانه بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر سوخت از ایران قاچاق می‌شود. برای غلبه بر این وضعیت، بازگشت کارت سوخت نیز در دستور کار بررسی قرار دارد.

قاچاق سوخت

کاربران خبرآنلاین در پاسخ به این سئوال که برای مقابله با قاچاق بنزین چه اقدام یا اقداماتی را باید در دستور کار قرار داد؟دیدگاه های متنوعی را مطرخ کرده اند. 

امیر گفته است: اولين و راحتترين راه از نظر دولت گرون كردن بنزین است البته باید پرسید چطور جلوي قاچاق مواد مخدر كه خيلي كم حجم تر از بنزین هست را می توانند بگيرند ولي سوخت را نه؟؟ همچنین در مثلا تركيه هر لیتر بنزين  5لير هست كه بيشتر از ۱۰ هزار تومان می شود بنابراین اگر دولت بنزين هزار تومني را به ۲هزار تومان هم افزایش دهد بازهم زمینه های قاچاق فراهم است زیرا سود زيادي دارد .به جاي گرون كردن بنزين برای یکبار هم كه شده به مرزنشينان کمی بها بدهند و از فقر و بيكاري این عده شون كمي بكاهند.

کاربر دیگری اعتقاد دارد:‌بهترین راه افزایش قیمت بنزین در نقاط مرزی و شهرهای نزدیک مرز هست.
یکی دیگر از مخاطبان ما نوشته است:‌ دو راه حل بیشتر ندارد؛ یا باید دلاربرگردد به همان ۳۷۰۰ و بنزین هم با کارت سوخت به خودروهای با حداکثر سن ۱۵ سال و موتور سیکلت ۱۰ سال ارایه شود به این صورت که ماهانه ۶۰ لیتر به خودروها سهمیه تعلق گیرد و یا  اینکه بنزین به قیمت لیتری۱۰ هزار تومان و یارانه هر نفر ۵۰۰هزار تومان تعیین شود.

سعید هم گفته است: اگر می خواهید بنزین را گرون کنید به قیمت فوب خلیج فارس برسانید که قاچاق نشود باید دستمزد و درآمد مردم را هم به قیمت فوب خلیج فارس برسانید.
یکی دیگر از همراهان ما نظر داده است:‌ ایجاد شغل در مناطق مرزی مثل سیستان و بلوچستان، حذف کارت سوخت پمپ بنزین های شهرهای مرکزی ایران برای فعالسازی مجدد مصرف بنزین با کارت از راه های مقابله با قاچاق سوخت است.
دوست دیگری نوشته است:‌ تعرفه واردات خودروهای کم مصرف و هیبرید صفر شده و بنزین و خودرو داخلی آزاد شود. 


محمد هم نظر داده است: در ظاهر آمار ارایه شده دروغ است و یا ارایه دهنده این آمار غلو کرده است ، زیرا اگر فرض را بر ۴۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین بگیرید به این معناست که باتوجه به تولید روزانه ۹۱ میلیون لیتر بنزین توسط واحدهای پالایشگاهی ، یعنی تقریبا ۴۵ درصد تولید بنزین قاچاق می شود که امری محال است چون به شدت باکاهش عرضه برای خودروهای داخلی مواجه می شوند ، از یک سو هرتانکر بالغ بر ۳۳۰۰۰ لیتر گنجایش حمل بنزین راداراست ، اگر ۴۰ میلیون لیتر راتقسیم بر ۳۳۰۰۰ لیتر کنیم برابر ۱۲۱۲ تانکر می شود که بارگیری، حمل و تخلیه این میزان از همه مرزهای کشور به صورت قاچاق غیر ممکن است ، سوای این قضیه ، بهترین راه برای جلوگیری از قاچاق سوخت برداشتن یارانه از این نوع حامل انرژی است .

دوست دیگری بر این باور است:‌ راه کاهش قاچاق سوخت ؛ مقابله با قاچاقچیان، بالا بردن ارزش پول ملی، کاهش بیکاری در کشور و به ویژه  در نقاط مرزی کشور است.

دوستی هم اعتقاد دارد:‌تنها راه مقابله با قاچاق سوخت ايجاد اشتغال پايدار در مناطق مرزي است.

کاربر دیگری نوشته است: شناسایی قاچاقچیان و مجازات سنگین قاچاقیان بزرگ، سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال در شهرهای مرزی و ایجاد ثروت و رونق در این مناطق . 

دوست دیگری هم نوشته است: سهمیه بندی ، افزایش امنیت مرزها و تلاش برای تامین تحهیزات مورد نیاز مرزبانان عزیز و افزایش دستمزد و بعد هم افزایش قیمت بنزین از جمله راه های مقابله با قاچاق بنزین است. 

موسوی نیز اعتقاد دارد:  راههای مبارزه با قاچاق سوخت را می توان شامل موارد زیر دانست:۱- جلوگیری از خام فروشی و افزایش تولیدات نفتی ۲- افزایش قیمت سوخت ۳- پرداخت یارانه به همه ایرانیان. 

رضا هم نوشته است: اگر همه چیز مانند سوخت و سایر مایحتاج و همین طور حقوق و در آمد به اندازه فوب جهانی باشد نه قاچاقی خواهیم داشت و نه فقیر و نه تورم و نه رکود... تا کی باید این جراحی بزرگ در اقتصاد و به تاخیر بیندازیم؟ 

امیر رضا راشد هم نظر داده است: کارت سوخت را فعال کنید و به صورت تصاعدی هر کسی که بیشتر استفاده می کند مبلغ بنزین افزایش پیدا کند مثل قبض برق کم مصرف ارزانتر و پر مصرف گرانتر البته برای افرادی که تاکسی و آژانس هستند برنامه ای داشته باشند . اگر دولت روحانی سالی 10 درصد بنزین را گران می کرد مردم بهتر از بنزین استفاده می کردند.البته دولت ها بهتر است زحمت بکشند و اعتماد مردم را جلب کنند تا مردم هم  جهت کم مصرف کردن انرژی با دولت همسو باشند. 

سجاد هم تاکید کرده است:  یک باربرای همیشه درآمد مردم و قیمت سوخت را به فوب خلیج فارس برسانید.

کاربر دیگری نیز نظر داده است:  تا زماني که دولت با اصلاحات درست اقتصادي جلوي کاهش ارزش پول ملي را نگيرد هر چند سال یکبار شاهد اين مشکلات و مشابه آن خواهيم بود و هر راه حلي به غير از اين تبعات ديگري را ايجاد مي کند که باز هم مشکلي بر ساير مشکلات اقتصادي کشور مي افزايد.

 

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =