امسال هم قرارست کودکان افغان از مهر جا بمانند؟

ثبت نام کودکان اتباع در مدارس، امسال با مشکلات جدیدی مواجه شده است: الزام ارائه کارنامه دولتی به اداره کفالت برای ثبت‌نام در مقطع بالاتر و صادرکردن کارت حمایت تحصیلی مشروط به یک‌سال حضور در ایران.

فاطیما فردوس: «از مهر جانمانند» و قائله‌ای که به‌پا کرد، امیدی را در دل اتباع مهاجر ایجاد کرد که شاید بعد از چندین سال بالاخره مشکلات تحصیلی‌شان برطرف شود؛ وعده و وعیدهای بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش هم این امید را پررنگ‌تر می‌کرد. اما مدت کوتاهی بعد از این چالش، همه چیز فراموش شد و به‌جز تعداد کمی، بسیاری از دانش‌آموزان اتباع مهاجر از تحصیل بازماندند و پیگیری‌ها هم به‌جایی نرسید.

حقیقت این است که آن زمان فقط وعده رسانه‌ای وزیر تاثیر خودش را گذاشته بود و چیزی که اهمیت داشت این بود که همان تعداد کمی که حق تحصیلشان را گرفته بودند، برجسته شوند و چه اهمیتی داشت که خیلی‌های دیگر برای گرفتن همین حق منتظر نشسته‌اند؟ پارسال گذشت و خیلی‌ها از نه تنها از مهر، که از آبان و آذر و دی و ... جا ماندند و رسید به امسال. حداقل توقع این بود که امسال تمام کم‌‌کاری‌ها جبران شده و اتباع دیگر مشکلی برای ثبت‌نام در مدارس ندارند؛ اما چند مشکل دیگری که امسال به‌عنوان قانون جدید وضع شد، سنگ بزرگی بود جلوی پای اتباع یا شاید واضح‌تر این بود که بگویند نمی‌خواهیم ثبت‌نامتان کنیم و به طرح فرمان هم اهمیتی نمی‌دهیم!

کارنامه از مدارس دولتی بیاورید!

اولین مشکل برای ثبت‌نام اتباع مهاجر این است: اداره کفالت کارنامه‌ آنهایی که یک سال تحصیلی را در ان‌جی‌اوها خوانده‌اند قبول نمی‌کند و می‌گوید باید کارنامه از طرف مدارس دولتی و تایید شده از طرف آموزش‌وپرورش بیاورید. از طرفی هم اجازه نمی‌دهند یک سال تحصیلی دیگر را که در ان‌جی‌اوها خوانده‌اند، در مدارس دولتی تکرار کنند چون می‌گویند از سنشان گذشته است. این در حالی است که در سال گذشته بسیاری از مدارس به ویژه در شهرستان‌ها به‌دلیل کمبود ظرفیت و بالابودن سن کودکان نسبت به پایه‌ای که باید در آن درس بخوانند، از تحصیل محروم می‌شدند.

پدر یکی از دانش‌آموزان به «خبرآنلاین» می‌گوید: «دو تا بچه دارم که پارسال می‌خواستم ثبت‌نامشون کنم و رفتم اداره کفالت؛ اونجا کارت گرفتیم ولی وقتی رفتیم برای ثبت‌نام تو مدرسه دولتی بهمون گفتن جا نداریم. برای همین رفتیم جمعیت دفاع از کودکان و اونجا اول ابتدایی رو خوندن. امسال که می‌خواستم مدرسه ثبت‌نامشون کنم، دفتر کفالت گفت باید کارنامه بیاری. کارنامه‌ای که ان‌جی‌او بهمون داده بود رو بهشون دادم ولی گفتن این به درد ما نمی‌خوره و باید کارنامه تایید شده از طرف آموزش‌وپرورش و مدرسه دولتی باشه و این رو قبول نمی‌کنیم. وقتی هم گفتم خب دوباره بره کلاس اول ابتدایی رو تو مدرسه دولتی بخونه قبول نکردن و گفتن از سنش گذشته؛ نمی‌تونه کلاس اول رو بخونه. فقط کارت برای کلاس دوم می‌دیم که اونم چون کارنامه مدرسه دولتی نداره قبول نمی‌کنیم.»

مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان که همین مشکل را دارد، به «خبرآنلاین» می‌گوید: «دختر و پسرم پارسال تو ان‌جی‌او درس خوندن و امسال وقتی می‌خواستم برم مدرسه دولتی ثبت‌نامشون کنم، اداره کفالت گفت ما این کارنامه رو قبول نداریم. رفتم مدرسه دولتی و با کلی خواهش و تمنا ازشون خواستم که بچه‌هام رو ثبت‌نام کنن و قبول کردن که پسرمو ثبت‌نام کنن ولی گفتن باید از اداره اتباع نامه بگیری. اونجا هم کلی مصیبت و مشکل داشتم و آخر هم مدیر مدرسه بهم گفت علاوه بر ۳۵۰ هزار تومن شهریه، باید ۱۵۰ تومن پول بدی تا یک معلم خصوصی برای پسرت بگیریم و امتحان‌های سال پیش رو بده و اگر قبول شد برای سال دوم ثبت‌نامش کنیم. می‌گفتن ما نمی‌تونیم به این کارنامه و درسی که تو ان‌جی‌او خوندن اعتماد کنیم. حالا نمی‌دونم باید چیکار کنم؟ نه ۵۰۰ هزار تومن دارم که بدم نه دلم می‌خواد بچه‌هام مدرسه نرن. مدرسه دولتیه و چرا باید برای امتحان گرفتن از درس‌های سال پیش ۱۵۰ هزار تومن بگیرن از ما؟»

مدارس کودکان افغان

کارت می‌خواهید؟ ثابت کنید یک‌سال است اینجایید

دومین مشکل این است: امسال صادرکردن کارت حمایت تحصیلی مشروط به حضور در ایران، شرکت در سرشماری سال گذشته و تحصیل در سال گذشته شده است. یعنی باید یک‌سال از آمدن به ایران گذشته باشد تا کارت حمایت تحصیلی را صادر کنند. مسئله‌ای که نقض دستور رهبری است. در طرح فرمان آمده است:‌ «هیچ کودک افغانستانی نباید از تحصیل جا بماند.» علاوه بر این تامین منافع ملی در خصوص جلوگیری از مهاجرت‌‌های غیرقانونی نباید از طریق نقض حقوق کودکان در داخل کشور از جمله حق تحصیل باشد؛ بلکه باید از طریق قانونی یعنی مبادرت به حراست از مرزهای کشور انجام شود.

سومین مشکل هم این است که ارائه کارت حمایت تحصیلی مشروط به حضور سرپرست در دفاتر کفالت شده است؛ این در حالی که بسیاری از این افراد یا از نظر سلامتی دچار مشکل هستند یا کودک بدون حضور سرپرست در کشور اقامت دارد. علاوه بر این دفاتر کفالت پاسخگوی اتباع نیستند و اتباع مهاجر برای تمدید پاسپورت، تمدید کارت آمایش و تمدید برگه حمایت تحصیلی با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوند. بسیاری از دفاتر کفالت هم یا بسته شده‌اند یا نقل مکان کرده‌اند و پاسخگوی خانواده‌هایی که قبلا مراجعه کرده بودند، نیستند.

قول وزیر به کجا رسید؟

با وجود این مشکلات سیدمحمد بطحایی از قائله عقب نیفتاده و قول و قرارهایش را مثل سال گذشته تکرار کرده است. او در توییتر خود نوشته است: «امسال با استفاده از تجربه سال گذشته، ستاد ویژه‌ای را برای پیگیری و رفع مشکل ثبت نام مهمانان عزیزمان از افغانستان و سایر اتباع تشکیل خواهیم داد که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.» حالا مشخص نیست این اطلاع‌رسانی و پیگیری چه زمانی به‌نتیجه می‌رسد یا اصلا به‌نتیجه می‌رسد؟ وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع نه تنها در سال گذشته درست نشد که امسال دو مشکل دیگر به آنها نیز اضافه شده است و مشخص نیست برنامه وزیر برای حل این مشکلات چیست؟

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نازنین A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    4 8
    آقا نکنید این کارها رو این بچه ها حق دارن تحصیل کنند بچه های ایرانی هم در همه جای ایران باید حق تحصیل داشته باشند درس خوندن فقر رو پاک می کنه به بچه یه خانواده فقیر این دید رو میده که قرار نیست همیشه فقیر بمونه می تونه سرنوشتش روعوض کنه. نگذاریم این بچه ها راه فقر رو در پیش بگیرند چون فقط مهاجر هستند یا فقیر هستند
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    9 2
    بچه های خودمون توی مدارس از نبود امکانات زجر میکشند توی این اوضاع
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    10 0
    امسال هم قرارست کودکان بلوچ از در طویله بجای تخته سیاه استفاده کنند؟
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    7 1
    همه مملکت مشکلش حل شده فقط مدرسه بچه های افغان مونده؟ با وضعیت اقتصادی که هست به زودی همه ایران رو ترک میکنن ومشکل حل میشه
  • بی نام US ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    10 1
    برید بابا.خود ما ایرانیها جانداریم زندگی کنیم این افاغنه چی میگن این وسط
  • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    8 3
    اجنبی پرست ها
  • بی نام A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    6 1
    خب با این رویه هر سال مهاجر غیر قانونی جدید وارد کشور میشه.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    5 1
    امسال هم قرارست کودکان بلوچ از در طویله بجای تخته سیاه استفاده کنند؟
  • بی نام SK ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    5 1
    امسال هم قرارست کودکان بلوچ از در طویله بجای تخته سیاه استفاده کنند؟
  • بی نام RO ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    7 1
    خیلی نگران حقوق بشر هستید به کشورهایی مثل دانمارک و کانادا و انگلیس و نروژ که خیلی نگران این مسایل هستند، بگویید هزینه های تحصیل اینها را بدهند. وگرنه مملکت ما غرق فقر و بدبختی است .در بسیاری از مناطق کشور، دانش آموزان در کپر و طویله درس می خوااند. نیازی نیست از پول آنها بزنید بدهید افغانی ها و همون طویله را هم ازشون بگیرید.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    2 6
    در برخی از شهرهای استان هرمزگان ثبت نام اتباع افغان را متاسفانه کلا ممنوع اعلام کردند
  • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    4 1
    اونایی که برای بچه های افغان یقه چاک میکنن یک سری بزنن به مناطق محرومی که بچه های ایران کلاس ندارند وجتی در بعضی جا ها میز و نیمکت که روی آن بنشینند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامه . وظیفه واولویت دولت ایران ایتدا رسیدگی به اتباع خودشه .رسیدگی به بچه های افغان اول وظیفه دولت افغانستان و بعد سازمانهای بین المللی است. تا کی مردم ایران باید تاوان افغانستان رو بپردازند؟