ایرنا نوشت: شروع نبرد بزرگ تجاری میان چین و آمریکا با ابعادی که بسرعت وسیع تر می شود این نگرانی را به وجود آورده است که نظام تجاری بین المللی و اقتصاد چند جانبه جهان دچار فروپاشی شود.

 برآیند نبرد رو به گسترش دو کشور چین و آمریکا نشان می دهد چرخه های اقتصادی و عرضه و تقاضا بسرعت در حال از هم پاشیدن است و هر روز کشورهای بیشتری از شرایط موجود ابراز نگرانی می کنند.

در این میانه شماری از کشورها امیدوار هستند به جای چین صادرات به آمریکا را در اختیار بگیرند و از طرف دیگر تعدادی از آنها هراس دارند که نبردهای تجاری وضعیت عرضه، تقاضا و مصرف در آن کشورها را نیز به هم بریزد.

اقتصاد دنیا یک بار در سال 2008 میلادی دچار مشکل و بحران بدهی و مالی شد و حتی در آن زمان هم این چین بود که با بسته 600 میلیارد دلاری اقتصادی به عبور از بحران کمک زیادی کرد.

اما اکنون وضعیت متفاوت است زیرا چین اصلی ترین هدف جنگ تجاری آمریکاست و دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور که می گوید باید با پکن رابطه خوبی داشت همچنان علیه تجارت چین می تازد و هر روز ضربه ای دیگر به پیکره اقتصادی این کشور وارد می کند.

به نظر می رسد ترامپ از یک سو با اظهارات خوشایند در مورد پکن سعی می کند دولتمردان این کشور را فریب دهد و از آنها امتیازات سیاسی بگیرد و از طرف دیگر با ابزارهای تجاری در حال سست کردن برنامه های اصلاحات اقتصادی چین است.
در واقع هدف بزرگی که ترامپ در سر می پروراند اینکه به گفته او اولین اولویت ها به آمریکا داده شود و برای تحقق آن لازم است اقتصاد چین تحت فشار قرار گیرد.

نباید فراموش کرد چین بشدت به اقتصاد وابسته است و حتی امنیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را مدیون سیاست های اقتصادی اش است و به همین سبب آسیب پذیری این کشور در عرصه تجارت و اقتصاد به دلیل پهناور و پرجمعیت بودنش بیش از کشورهای دیگر است.

در ثانی چون چین دومین اقتصاد دنیا و دارای ذخیره ارزی 3 هزار میلیارد دلاری است هر جنگی که این کشور را با آمریکا درگیر کند می تواند برای دیگر کشورهای دنیا هم مشکل ساز شود زیرا بسیاری از آنها شرکای بزرگ تجاری هر دو کشور هستند.
'لی چینگ گان' مشاور وزارت بازرگانی چین می گوید تعرفه های آمریکا دیگر فقط برای چین مشکل ساز نیست بلکه اقتصاد و شرکت های دنیا و نظام تجاری چند جانبه را هدف قرار داده است.

وی البته تصریح کرد سیاست چین اجرای برنامه درهای باز و اصلاحات اقتصادی و حراست از سامانه تجاری چند جانبه است و این راهبرد تغییری نخواهد کرد.

'ما جون' از کمیته سیاست پولی بانک مرکزی چین هم بر این باور است که آمریکا فشار فزاینده ای را علیه چین شروع کرده است.
او می افزاید ما هنوز نمی دانیم آمریکا دقیقا چه کالاهایی را در فهرست افزایش تعرفه ها قرار داده است و موضوع ارزش 200 میلیارد دلار تعرفه بر روی کدام کالاها است برای ما معلوم نیست.
این کارشناس و مسئول امور مالی در چین گفت ما در حال ارزیابی این موضوع هستیم که چطور می توان مخاطرات را کاهش داد و از شرکت های چینی حراست کرد.

کارشناسان معتقدند آمریکا بدجور دیگر کشورها را تهدید می کند و اکنون اقتصاد جهان درمعرض مخاطره است.

آنان با اشاره به هدف قرار گرفتن مکزیک، چین، کانادا و اتحادیه اروپا می گویند که نظام عرضه و صادرات در دنیا در به هم ریختگی بسر می برد و بیم آن می رود که نرخ بیکاری فزاینده شود و شرکای تجاری از یکدیگر جدا شوند.
این اظهارات حاکی از نگرانی های فزاینده ای است که نشات گرفته از نبرد دو اقتصاد بزرگ دنیاست و حالا باید دید که چین و آمریکا چطور می توانند این جنگ را در شرایطی که می رود از کنترل آنها خارج شود مهار کنند.

دنیا و اقتصاد جهانی پیش از این شکننده بوده است و به نظر می رسد که ادامه این روند می تواند بسیاری از عرصه های دیگر حتی سازمان های هواپیمایی، خطوط هوایی و تولید کنندگان اقلام مختلف را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار دهد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =