ایسنا نوشت: وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات در برنامه زنده سیمای استان آذربایجان غربی، هوشمندسازی آبیاری در کشاورزی را یکی از راه‌های مهم برای احیای دریاچه ارومیه برشمرد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات که در سفری دو روزه به این استان سفر کرده است، دیشب در برنامه زنده سیمای مرکز استان گفت: بخش زیادی از جمعیت استان آذربایجان‌غربی در روستاها زندگی می کنند که با اقدامات صورت گرفته طی یک سال گذشته ۶۱۵ روستای استان به اینترنت پرسرعت خانگی مجهز شده اند.

وی ادامه داد: همچنین تا پایان امسال ۱۷۰ روستای دیگر نیز به اینترنت پرسرعت خانگی و تلفن ثابت متصل خواهند شد و در این راستا دولت ۱۵۹ میلیارد تومان سرمایه گذاری می کند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۶۰۰ روستای این استان نیز تحت پوشش نسل سوم و‌ چهارم تلفن همراه قرار می‌گیرد، افزود: رتبه آذربایجان غربی از نظر شاخص فناوری اطلاعات در کشور بیست و هشتم است که علت این عقب ماندگی به آمار نرخ سوادآموزی در روستاهای این استان که حدود ۷۰ درصد و نسبت به دیگر استان ها کمتر است باز می گردد.

وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات با بیان اینکه تحول دیجیتال در آذربایجان غربی یعنی نجات دریاچه ارومیه گفت: با هوشمندسازی آبیاری کشاورزی در منطقه دریاچه ارومیه ۳۵ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی می شود که بر اساس محاسبات، میزان آب صرفه جویی شده از موجودی آب این دریاچه بیشتر است.

وی با بیان اینکه با استفاده از هوشمندسازی آبیاری می توان مشکل کمبود آب دریاچه ارومیه را رفع کرد، تصریح کرد: بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی با هوشمندسازی آبیاری تا ۳۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود که با احتساب مصرف سالانه پنج میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی این استان در مجموع بیشتر از ۱.۵ میلیارد مترمکعب صرفه جویی می شود که از مقدار کنونی آب در دریاچه ارومیه بیشتر است.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =