دست مافیای آب باید قطع شود/ سود کلان پروژه‌های سدسازی

ایسنا به نقل از رئیس شورای اسلامی استان اصفهان نوشت: دولت باید به قطع دست مافیای آب بپردازد که متاسفانه سودهای کلانی در پروژه‌های عظیم مربوط به سد سازی و انتقال آب بین حوزه ای برده‌اند.

 عبدالله کیانی در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: کشاورزی بدون آب هیچ معنایی ندارد. بحران آب بسیار جدی و پیچیده است.

وی ادامه داد: هرچند کاهش میزان نزولات جوی در این سال‌ها بی سابقه است و این مساله موجب تنش آبی شدید شده اما تمام مساله تنها در رابطه با کاهش نزولات نیست. بخش بزرگی از بحران آب به سوء مدیریت های چند ساله در سال های گذشته و بهره وری پایین مدیریت آب بر می‌گردد.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان افزود: حفر بی رویه چاه‌ها، توجه نکردن به مدیریت حوزه آبریز زاینده‌رود و غلبه نگاه استانی بر نگاه ملی نسبت به آب، الگوی کشت نامناسب و مصرف آب در کشت محصولاتی که هیچ توجیه اقتصادی ندارند، استقرار صنایع آب‌بر در اقلیم خشک استان اصفهان، بی‌توجهی به مسایل اقلیمی و جغرافیایی، عدم توجه به آلودگی منابع آب شیرین حاصل از آلاینده‌های کشاورزی و صنعتی، فرسودگی شبکه‌های آب شهری و موارد بسیار دیگر در ایجاد این بحران دخیل بوده است.

کیانی گفت: کاهش علت ایجاد بحران آب به مساله نزولات جوی فرافکنی مساله و ساده سازی آن است. بخش عمده‌ای از سدهایی که در ایران ایجاد شده است با وجود آنکه بارها اثرات نامطلوب زیست محیطی آنها گوشزد شده و باعث بهم خوردن مکانیسم طبیعی در ارتباط حوزه‌های آب زیر زمینی می‌شود، تحت تاثیر سود بالایی که در پروژه‌های عمرانی سد سازی وجود داشته است، نادیده گرفته شده و عوامل و افرادی که از سد سازی سود برده‌اند در ایجاد این شرایط موثر بوده‌اند.

وی افزود: نرخ خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی ایران امروز بین سریع ترین نرخ‌ها در جهان قرار دارد. ساختار مدیریتی و بهره برداری از آب در ایران یک ساختار پوسیده و پر از ایراد است و در هر زمینه از استحصال تا مصرف دارای ایراد اساسی است. نبود توجه جدی به مساله آب و ورود حاکمیتی به این قضیه یک تهدید جدی است که ممکن است باعث ایجاد تنش‌ها و درگیری‌های فراوان شود.

مدیریت بر منابع آبی باید به صورت قطره‌ای باشد

رییس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: ما باید در درجه اول خود و جامعه را نسبت به این موضوع آگاه کنیم و تدابیر لازم را برای مواجه با آن بیندیشیم. مدیریت بر منابع آبی باید به صورت قطره‌ای باشد. یعنی بر مصرف هر قطره‌ای از آب شیرین باید نظارت شود. در مدیریت بر منابع آبی سه عامل تعیین کننده وجود دارد اولین عامل آموزش است.

کیانی ادامه داد: آموزش زیر بنای تمامی اقدامات دیگر است. شهروند، کشاورز و تمامی افراد باید نسبت به ضرورت و روش‌های بهینه مصرف آموزشهای لازم را ببینند. آموزش حتی باید از مدارس و دوران کودکی و از بطن خانواده‌ها شروع و بسیار جدی و همه جانبه پیگیری شود. دومین عامل توجه به کار کارشناسی و گوش سپردن به کارشناسان است.

وی ادامه داد: توجه به روش‌های بهینه آبیاری، توجه به آبخیزداری، اصلاح الگوی کشت، جلوگیری از کشت محصولات آب‌بر، نبود توسعه صنعتی و شهری در مناطق کم آب، بررسی توسعه بی‌رویه سد سازی و تاثیر آن بر آب‌های زیر زمینی، اصلاح فضای سبز شهری با گیاهان مقاوم در برابر خشکی، کاهش مصرف آب در بخش صنعت با استفاده از روش‌های جدید خنک کاری و موارد دیگر بخشی از توجه کارشناسان در این خصوص است که باید به آنها توجه شود.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: سومین عامل مدیریت قاطع و وجه قهری دولت در مدیریت منابع آبی است. حاکمیت باید در این خصوص با جدیت و قاطعیت و خارج از مسایل قومی و منطقه‌ای عمل کند. البته بخشی از این مدیریت قهری باید به قطع دست مافیای آب بپردازد که متاسفانه سودهای کلانی در پروژه‌های کلان مربوط به سد سازی و انتقال آب بین حوزه‌ای برده‌اند.

چاه های غیر مجاز باید پایه پلمپ و مسدود شود

کیانی گفت: چاه های غیر مجاز باید پایه پلمپ و مسدود شده و متخلفان جریمه شوند. مجازت‌ در مورد تخلف در آب باید افزایش یابد. مالیات و جرایم استفاده بی‌رویه از آب باید بیشتر و با مشترکین پر مصرف برخورد شود. حاکمیت در مبارزه با استفاده غلط از آب باید کاملا وجه قهری داشته باشد.

وی افزود: باید سهم انرژی را از آب کاهش داد. وابستگی ایران به تولید برق در نیروگاه های برق آبی باید کم شود. توسعه انرژی‌های پاک به خصوص انرژی خورشیدی با توجه به اقلیم ایران باید بسیار جدی گرفته شود. توسعه انرژی خورشیدی بخش بسیار مهمی از کنترل بحران آب است.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در استان نیز اجرای طرح ۹ ماده‌ای شورای عالی آب کشور باید به شدت پیگیری شود. مساله آب یک مساله بخشی نیست یک بحران ملی است و به ویژه نمود این بحران در استان اصفهان بسیار آشکارتر است. از مردم عادی تا بالاترین رده‌های حاکمیتی استان و کشور باید در حل و مهار بحران آب یکدل و یک قدم باشند.

عبدالله کیانی رئیس شورای اسلامی استان اصفهان

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =