-
مهدی قراچهداغی -خواهرزادهی سهراب سپهری- در گفتوگو با خبرآنلاین مطرح کرد:
سهراب و فروغ برای هم شعر میخواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمیشد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت
رسانهبزرگترین طرفدارش در ایران هم فرح دیبا بود. فرح افتتاحکنندهی تمام گالریهایی بود که سهراب در تهران گذاشت؛ کاری که در بارهی هیچ نقاشی نکرد. بهشدت هم کارهای سهراب را میخرید، هم او و هم شمس پهلوی همسر آقای پهلبد که وزیر فرهنگ بود. بزرگترین کلکسیون سهراب را شمس پهلوی داشت.
-
وقتی شبکههای اجتماعی فیلتر شده عصای دست تلویزیون میشود
تولیدات صداوسیما را از شبکههای اجتماعی میبینند نه تلویزیون/ یکونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزیون است، نه موفقیت!
تلویزیونکامبیز نوروزی معتقد است اینکه وایرال شدن در شبکههای اجتماعی به معنای ارزیابی مثبتبینندگان نیست و بسیاری از اوقات کاربران شبکههای اجتماعی از این طریق اشکالات و انتقادات را بیان میکنند.
-
بررسی پخش تیزرهای تبلیغاتی از شبکههای ماهوارهای
خروج هفتهای ۵ تا ۱۵ هزار دلار سرمایه از کشور برای تبلیغات ماهوارهای/ به تبلیغات ماهوارهای وابسته شدیم
سینماامیرحسین علمالهدی معتقد است دلیل اینکه سازندگان فیلمهای سینمایی برای تبلیغات خود به ماهواره رجوع میکنند این است که آنها متوجه شدهاند ضریب نفوذ شبکههای ماهوارهای بیشتر از تلویزیون است.
-
سعید ذهنی، موسیقیدان در گفتوگو با «خبرآنلاین» بررسی کرد
چرا پای «گل یخ» کوروش یغمایی به منچسترسیتی، لیورپول و اینترمیلان باز شد؟
موسیقیسعید ذهنی معتقد است یکی از دلایل استفاده از موسیقی «گل یخ» کوروش یغمایی این است که سالهاست که گرایش و توجهی ویژه نسبت به موسیقی اورینتال (شرقی) در غرب مشهود است و این گرایش هم بخاطر بکر بودن و تنوع بینظیر این نوع از موسیقی است.
-
در گفتوگو با ابرهیم خدابنده، عضو جداشده سازمان مجاهدین خلق مطرح شد؛
ترور صیاد شیرازی حاصل یک کینهی یازدهساله بود/ ارزش نظامی برای عاملان نداشت فقط دلشان خنک شد!
رسانهابراهیم خدابنده: «محمد محدثین که مسئول من بود گفت که این ترورها ارزش نظامی و استراتژیک ندارند ولی دل برادر (مسعود رجوی) خنک میشود... فرماندهی عملیات در عراق هم زهره قائمی بود که بعدها کشته شد. ضارب همچنان در سازمان است که متاسفانه اسمش را نمیدانم.»
-
در گفتوگو با احمد طالبینژاد مطرح شد؛
تمامیت خواهی تلویزیون؛ از رسانهای که مردم علیه آن شعار میدهند کاری بر نمیآید/ زنان را در سینما از شانه به پایین نشان دهیم که در تصاویر نباشند
سینماحالا دیگر سینمای ما رنگ و بویی ندارد فردین و بهروز وثوقیاش مهاجرت کردند، ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریای آن ممنوعالفعالیت هستند و کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجوییاش هم زیر تلی از خاک خفتهاند و از طرفی سینما و هنر ایدئولوژیک هر روز پر رنگتر میشود و همین سبب شده تا احمد طالبینژاد بگوید مدیران فرهنگی ما کاملا سیاسی هستند.
-
به بهانه سالروز درگذشت کیومرث پوراحمد
احمد طالبینژاد: کیومرث پوراحمد به سرنوشت خسرو شکیبایی مبتلا شد / بعد از کیارستمی، پور احمد حرف اول را میزد
سینمااحمد طالبینژاد: «در سمت هنری سینما، یکی از تاثیرگذارترین فیلمسازان ما بعد از کیارستمی، کیومرث پوراحمد بود. اگر شما نگاه کنید میبینید که دو نسل از بچههای این مملکت با «قصههای مجید» بزرگ شدهاند و نباید این مجموعه را دست کم بگیرید.»
-
چرا شبکه نمایش خانگی سلبریتیسازی نمیکند؟
عباس یاری: شبکه نمایش خانگی به دنبال درآمد است نه چیز دیگر
تلویزیونعباس یاری معتقد است اهمیت صداوسیما به ساختمانش نیست به این است که چه کسای از سربالایی جام جم بالا میروند وقتی انسانهای کارکشته وارد این عرصه شوند تولیدات هم بهبود پیدا میکند و در اینجاست که میتوانیم دنبال افزایش مخاطب در تلویزیون باشیم.
-
وضعیت سینمای ایران در سالی که گذشت
سینمای ایران از مد افتاده/ بلیت سینما باتوجه به قیمتها گران نیست اما باتوجه به کیفیت فیلمها مفت گران است!
سینمارضا درستکار بر این باور است که سینما دیگر از مد افتاده و نمیتوان از آن توقع آن تاثیرگذاری بی حد و حصر را داشت.
-
در گفتوگو با مجید انتظامی مطرح شد؛
چرا مخملباف، مجید انتظامی را روبروی بنیاد مستضعفان تنها گذاشت و رفت/ از صداوسیما شکایت کردم بدون مجوز آثارم را پخش نکنید؛جواب دادند:«موسیقی خوب نساز»
موسیقیدر راه تا رسیدن به محل قرار برای هر پرسشی که به ذهنم میرسید، موسیقیای همراهش میشد، نکته عجیبی است که تقریباً برای همه اتفاق میافتد، موسیقی در شما حسی و احساسی برمیانگیزاند، لحظه و زمان بودنی یا مکانی و جایی را تداعی میکند. در مواردی شما به ناکجایی سفر میکنید، تصویری ندارید اما «نت»ها شما را به خاطرهای میبرد، شاید در کودکی یا دنیایی ناشناخته، بعضی از ملودیها ماهیتی اینچنین دارند، شما را به خاطرهای جمعی میبرند، بهجایی بیشتر از خانواده و محله و کوچه و شهرتان، شاید وسعت سرزمینی را دارند. در لحظاتی که یک ملت درگیر امری تاریخی است هنرمند نیز اثری خلق میکند، که خطی مشترک با همه دارد.
-
در گفتوگو با استاد مجید انتظامی آهنگساز مطرح شد؛
تکنیسینهای کامپیوتر که حتی «نت» را بلد نبودند، جای آهنگسازان آمدند/ سالها کار نکردم و کسی سراغم را نگرفت/ در این مُلک دردهایمان مشترک است
موسیقیدر راه تا رسیدن به محل قرار برای هر پرسشی که به ذهنم میرسید، موسیقیای همراهش میشد، نکته عجیبی است که تقریباً برای همه اتفاق میافتد، موسیقی در شما حسی و احساسی برمیانگیزاند، لحظه و زمان بودنی یا مکانی و جایی را تداعی میکند. در مواردی شما به ناکجایی سفر میکنید، تصویری ندارید اما «نت»ها شما را به خاطرهای میبرد، شاید در کودکی یا دنیایی ناشناخته، بعضی از ملودیها ماهیتی اینچنین دارند، شما را به خاطرهای جمعی میبرند، بهجایی بیشتر از خانواده و محله و کوچه و شهرتان، شاید وسعت سرزمینی را دارند. در لحظاتی که یک ملت درگیر امری تاریخی است هنرمند نیز اثری خلق میکند، که خطی مشترک با همه دارد.
-
در گفتوگو با هوشنگ جاوید در باره سند ملی موسیقی
سند ملی موسیقی؛ صداوسیما موظف به حمایت از گروههای موسیقی است/ اعمال سلیقه شخصی کنار میرود، اما ضمانت اجرایی چیست؟
موسیقیهوشنگ جاوید معتقد است سندملی موسیقی میتواند هنر موسیقی ایران و هنرمند موسیقی را از تعرض متحجرین و همینطور چندگانگی برخورد با موسیقی محفوظ نگه دارد و یکی از خوبیهای این سند، موظف کردن صداوسیما به حمایت از گروههای موسیقی است و به دنبال این ماجرا، آنها موظفند که از گروهها حمایت کنند.
-
به دنبال لغو کنسرت علیرضا قربانی در گفتوگو با کامبیز نوروزی
لغو کنسرت علیرضا قربانی غیر قانونی بود؛ او میتواند شکایت کند/ قانونی درباره ممنوعیت نوازندگی زنان نداریم
موسیقیکامبیز نوروزی با استناد به ماده ۵۷۰ قانون مجازات اعلام کرد که لغو کنسرت علیرضا قربانی کار کاملا غیر قانونی بود و او بخاطر این ماجرا میتواند شکایت کند.
-
در گفتوگو با داوران جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
رضا فیاضی از جای خالی مرضیه برومند گفت/ قطبالدین صادقی: نباید اجراهای حرفهای تعطیل شوند
تئاتررضا فیاضی و قطب الدین صادقی درباره ویژگیهای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفتند.
-
روشنگری و روایت میرفتاح از نمایشگاه نقاشی این روزهایش در آرت هال
من خودم کرگدنم/ بی رفیق نمیتوان زیست
تجسمی«کرگدن ها گاهی تنها سفر نمی کنند»، دومین عنوان نمایشگاه نقاشی «سید علی میرفتاح » است که این روزها در «آرت هال گالری آرتیبیشن » برپاست . نمایشگاه نقاشی با محوریت کرگدن های سورئال و گاه پست مدرن با قصه پردازی ها و روایتگری منحصر نقاش که صد البته صرفا نقاشی و اثر هنری نیست. آمیزه ای از هنر، داستان، نقد اجتماعی، ایده پردازی و ذهن ایده آلیست نویسندهای است که اگرچه قلمموی نقاشی را در دست گرفته اما باز مینویسد ... نمایشگاه کرگدنهای سید علی میرفتاح اینبار مخاطب را به تفکر درباره مسلک دوستی و رفاقت، همزیستی مسالمت آمیز و طی و طریق و چگونگی راهبری وامیدارد... هنرمند ورای تکیه زدن به سبک سورئالیسم در هنر و وفاداری به ناتورالیسم بیشتر اهل ادبیات و شعر و قصه است و نیز دوست دارد خود را به رئال نزدیک کند.
-
سلبریتیها مقصر کلاهبرداری کوروش کمپانی ؟
هوشنگ گلمگانی: سلبریتیها خودشان را ارزان فروختند/ تقی آزاد ارمکی: از سلبریتیها دفاع نمیکنم اما مجرم نیستند
سینمابرای ماجرای کلاهبرداری کوروش کمپانی عدهای خود مردم را مقصر میدانند، عده دیگری نهادهای دولتی و باقی نیز سلبریتیها راعلت به وجود آمدن این موضوع میدانند هوشنگ گلکانی، تقی آزاد ارمکی و منوچهر اکبرلو هر یک نظری نسبت به علت وقوع این ماجرا دارند.
-
گفتوگو با حمیدرضا قلیچخانی درباره «این نیز بگذرد»
رمز و راز عبارتی فارسی از دیوان عطار تا سریال «بیگبنگ تئوری»
تجسمیحمیدرضا قلیچخانی، استاد خوشنویسی کشورمان که این روزها نمایشگاهی از آثار خود از عبارت «این نیز بگذرد» را برپا کرده است، میگوید این ترکیب سه کلمهای، در عین کوتاهی، بسیار عمیق و پرمعناست و وقتی با خط ایرانی نستعلیق پیوند میخورد، جذابیت و شگفتی اثر دو چندان میشود و بهراحتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکند.
-
در گفتوگو با عبدالحسین لاله مطرح شد؛
مدیران هنری مواضع سیاسی دارند و هر وقت سیاست در هنر دخالت کرد؛ شکست خورد/ سریالهایی مثل یوسف جنبه سرگرمی دارد
تئاتراینکه هنر در شکل عام و هنر نمایش بهطور خاص چه سیر تحولی داشته و از روزگاری پیش از مشروطه تا امروز چه مسیری را آمده، محور گفتوگوی من با عبدالحسین لاله بود. از زمانی که نهضت ترجمه نمایشنامههای فرنگی شکل گرفت تا زمانی که نمایشنامهنویسانی همچون علی نصیریان بلبل سرگشته را نوشتند و پس از او نمایشنامهنویسانی همچون بهرام بیضایی بر اساس ساختار نمایشهای ایرانی تئاتر خلق کردند، راه بسیاری است که جای پژوهش دارد.
-
در گفتوگو با عباس نادران به بهانه اکران مجنون
پشت پرده ساخته نشدن فیلمی درباره شهید زینالدین؛ ساخت فیلم سه بار متوقف شد
سینماعباس نادران اعلام کرد برخی از دوستان درباره آقا مهدی ادعای مالکیت هم داشتند و میگفتند اگر کسی قرار است از آقا مهدی فیلم بسازد باید ما باشیم و کسی از بیرون نباید این کار را انجام دهد. سه بار پروژه آقا مهدی کلید خورده بود و تا پیش تولید رفته بود اما همان دوستان، جلوگیری کرده بودند. ما اولین بار که به سپاه قم لشکر ۱۷ که آقا مهدی در زمان جنگ فرماندهاش بود رفتیم، گفتند اگرمیخواهید واقعا این فیلم را بسازید آن را شروع کنید ولی به کسی چیزی نگویید چون ما اینجا تجربه شکست خوردن پروژه آقا مهدی را زیاد داشتیم
-
به بهانه اکران فیلم سینمایی «پرویز خان»
مریم سعادت: مادر من عاشق فوتبال و پرسپولیس بود و نفهمیدم چرا خودم پرسپولیسی هستم
سینمامریم سعادت میگوید در یک خانواده فوتبالی بزرگ شد و مادرش بیشتر از هر کسی عاشق فوتبال بوده و او هم به این واسطه به فوتبال علاقه پیدا کرده است.
-
به بهانه اکران فیلم سینمایی آغوش باز
بهروز شعیبی: نمیتوانیم کنشگری زنان را نادیده بگیریم
سینمابهروز شعیبی معتقد است فکر میکنم بخش مهمی از اتفاقات زندگیم الهام گرفته شده از خانمهایی است که از کودکی در اطرافم بودند. فکر میکنم بخش ناگزیزی از جامعه ما خانمها هستند و نمیتوان آنها را نادیده گرفت و وقتی در قالب قصه میآید هم همین اتفاق تکرار میشود.
-
درباره فیلم سینمایی «آغوشباز»
احترام برومند: جایگاه زنان در فیلمهای بهروز شعیبی ویژه است نه توهینآمیز/ داوود رشیدی فوقالعاده انسان شوخطبعی بود
سینمااحترام برومند درباره همسرش، مرحوم داوود رشیدی توصیف میکند که انسان بسیار شوخ طبعی بود فقط چون اهل تعارف و پیشدرآمد بود، همه گمان میکردند که انسان بسیار جدیای است.
-
گفتوگو با شادمهر راستین درباره بودجه ۲۴ هزارمیلیارد تومانی
با تزریق پول جامعه با فرهنگ نمیشود/صداوسیما هنر کند آن ده درصد مخاطب را نگه دارد، آنها از پلتفرمها سهم میخواهند
تلویزیونصداوسیما حتی در ترویج ایدئولوژی خود موفق نیست و برای این کار حتی نیازی به افزایش بودجه نیست؛ یعنی اگر ایدئولوژی کارش را درست انجام دهد ارزش افزوده به فرد اضافه میکند نه اینکه ارزش افزوده را از فرد بگیرد، در نتیجه مجبور میشوند با ارزش ریالی آن کاستی ارزش را جبران کنند؛ یعنی پول میدهند که کاستی ارزش افزوده جبران شود، به همین دلیل هم صداوسیما برای سال آینده بتواند همان ده درصد مخاطب را نگه دارد، هنر کرده است.
-
بودجه فرهنگی را به سازمانی دادند که کار فرهنگی انجام نمیدهد در گفتوگو با رضا درستکار
بودجه صداوسیما در ده سال دو هزار و ۳۸۰ درصد افزایش پیدا کرد/ نگران ۲۴ هزار میلیارد تومان نیستیم، نگران نحوه مدیریتیم
تلویزیونرضا درستکار معتقد است بودجه فرهنگ هرقدر بیشتر باشد ایرادی ندارد اما این مهم است که چقدر آورده داشته باشد و این هزینه صرف امور زیربنایی میشود یا روبنایی؛ با دکور کاری پیش نمیرود. دکور یک بخش جزیی از کار است، چیزی که کاربرد دارد، عملکرد و عقلانیت است. مردم نسبت به پدیده تلویزیون یا اصلا هر پدیده فرهنگی دیگری باید احساس آشنایی یا خویشاوندی داشته باشند که این ماجرا بسیار بسیار کمرنگ شده است. نگران پول نیستیم، نگران نحوه مدیریت بودجهایم.
-
در گفتوگو با سعید معدنی به بهانه مشهور شدن اینفلوئنسرها
تلویزیون ساز و شجریان را ممنوع کرد، خواننده «گل منو اذیت نکنید» مشهور شد
تلویزیوندر حال حاضر هنرمند شاخصی نداریم که صداوسیما باعث شهرت او شده باشد. وقتی نشان دادن ساز یا پخش صدای محمدرضا شجریان در تلویزیون ممنوع است، طبیعی است که آن خواننده که گل منو اذیت نکنید مشهور میشود چون گوش ما زدن ساز خوب و صدای خوب را از تلویزیون نشنیده است. تلویزیون میخواهد برای ۲۰ درصد خاص خود برنامه بسازد و تا کنون با این کیفیتی که برنامههایش دارد همین درصد از مخاطب را هم که نگه داشته، شاهکار کرده است.
-
نگاهی به اثری که رویکرد زنانه دارد در گفتوگو با ماهیار چرمچی
نمایشی که قرار بود ماهچهره خلیلی در آن ایفای نقش کند/ ده هزار سال است که جامعه مردسالار دارد برای همه تعریف بد و خوب میگوید
تئاترماهیار چرمچی درباره دلیل نامگذاری «گناه مشترک» معتقد است قضاوت، ما برای پذیرفته شدن در جامعه صدها روش و تمایل زیستنی را در خودمان سلاخی میکنیم. به تاوان خونهایی که درخودمان ریختیم به مثابه گناهکاران حرفهای صدها تیپ وتمایل و انتخاب اجتماعی دیگر را هم در محیط اطراف به همان مسلخ میبریم.
-
در گفتوگو با هرمز شجاعیمهر
مدیران تلویزیون میخواهند چرخ را دوباره اختراع کنند
تلویزیونهرمز شجاعی مهر معتقد است که در عرصه اجرا یکبار یک مسیری را رفتهایم اما مدیران از تجربه گذشتگان بهره نمیبرند و میخواهند چرخ را دوباره اختراع کنند.
-
راه پیچیده توسعه و دمکراسی در گفت و گو با بهنام ذوقی مترجم کتاب «خشونت و نظام های اجتماعی»
جلوگیری از خشونت درس هایی برای امروز ایران/ افزایش رسوایی جناحی فساد و افزایش تشکل های دانشجویی توسعه و دموکراسی به بار می آورد؟
تصویر دموکراسی خواهی کمی پیچیده تر شده و نمی توان آن را با سنجه های ساده تری مثل تعداد تشکل های دانشجویی فعال، رسوایی های جناحی در مبارزه موردی با فساد یا تعداد اعتراضات خیابانی سنجید.
-
در گفتوگو با عوامل نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر دادهایم» مطرح شد:
پوریا شکیبایی: مفتخرم، راهی که پدرم رفته را نرفتهام؛ بازی این نقش تنبه من بود/ مجتبی جدی: جامعه باید به خشونت عمیق نگاه کند/ خوانشی شرقی در اجرا دارم
تئاتراین روزها در تهران هر شب ۱۲۰ یا ۱۳۰ نمایش روی صحنه میرود، هم تئاتر خصوص فعال است، هم تئاتر دولتی و هم دانشجویی، ولی فقط بعضی از شب شاید نمایشی را ببینید که شما را مجبور کند، ساعتی بعد از نمایش به نمایشنامه و فرم اجرا و بازی بازیگران فکر کنید.
-
شناور شدن قیمتها اتفاق خوبی برای سینماست
قیمت واقعی بلیت سینما ۵۰۰ هزار تومان است نه هشتاد هزار تومان
سینمامحمد احمدی معتقد است به طور متوسط اگر قیمت هر بلیت را ۱۰ دلار در نظر بگیریم و قیمت هر دلار را ۵۰ هزار تومان، مبلغ هر بلیت سینما تقریبا ۵۰۰ هزار تومان میشود این در حالی است که قیمت بلیت در ایران چیزی حدود یک و نیم دلار است. البته منکر این ماجرا نمیشوم که همه چیز ما علی الخصوص هزینههای تولید نسبت به آنها ارزانتر است ولی اگر پرده سینما یا ویدئو پروژکتور آسیب ببیند هزینه تعمیر آن با دلار است.