۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۴:۰۸

سال 2010 نیز به پایان رسید و سال نوی میلادی آغاز شد. مانند همیشه و در شروع سالی نو جز آرزوی بهروزی، تندرستی و موفقیت برای همه ملت‌ها چیز دیگری نمی‌توان گفت.

سال‌ها و اعیاد متعلق به همه بشریت است؛ حال از هر رنگ و نژاد و مذهب و آیین و این آرزوهای قشنگ نیز برای همه آحاد انسان‌هاست. 2010 رفت و 2011 آمد و در این رفت و آمد، جهان متاسفانه همچنان لبریز از جنگ‌ها و حوادث تلخ و اتفاقات ناخوشایندی است که هر روز وهر لحظه درگوشه‌ای از این گستره آبی و خاکی پهناور در حال وقوع است.

جهانی که دیگر امروز به دهکده‌ای کوچک تبدیل شده! دهکده‌ای کوچک از آن جهت که فناوری ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات آن را این سان کوچک و قابل دسترس ساخته است و در این دهکده کوچک جهانی عواملی هستند که این پیوند و وابستگی را در جهت آگاهی بخشی در عرصه علم ارتباطات و اطلاعات برعهده دارند و آنان کسانی جز «خبر رسانان، خبرنگاران وگزارشگران» نیستند.

کسانی که خبر را از لحظه وقوع تا انتها با هر ابعاد و دامنه‌ای ‌اطلاع‌رسانی می‌کنند و به تعبیر دیگر با حرفه‌ای خطیر و دشوار و سرشار از مسئولیت و ریسک پذیری سر و کار دارند.

براساس آمار رسمی، در سالی که پشت سرگذاشتیم 57 خبرنگار در سراسر جهان به هنگام انجام وظیفه کشته شدند و جان خود را فدای عرصه اطلاع‌رسانی و خبر کردند. گرچه این رقم نسبت به سال پیش از آن، 20 درصد کاهش پیدا کرده است اما هنوز رقمی قابل تامل و اندیشه است و جالب است که بدانیم این آمار قابل توجه به سایر کشورها و قاره‌ها نیز مربوط می‌‌شود!

از عراق و افغانستان که بر اساس گزارش سازمان «خبرنگاران بدون مرز» پرخطرترین کشورها برای رزمندگان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی به شمار می‌روند تا پاکستان و فیلیپین و روسیه و آمریکای جنوبی و حتی اروپای مدرن و پیشرفته که خبرنگاران از سوی باندهای مافیایی و دیگر عوامل، مورد فشار و تهدید قرار دارند. وظیفه حرفه‌ای خبرنگار ، نَقل و بیان رویدادها، گزارش حقایق، واقعیات و اتفاقات است که متاسفانه این عزیزان و زحمتکشان در انجام وظایف خود با موجی از خطرها و دشواری‌ها روبرو هستند.

اساسا کسی که پا به عرصه خبر می‌گذارد یعنی خطر را به جان می‌خرد. خطری که به دلیل شرایط خاص این حرفه، تبعات جبران ناپذیر عصبی، اجتماعی و حتی اقتصادی و امنیتی به دنبال دارد. آرزو می‌کنم سال پیش رو برای همکارانم در سراسر جهان، سالی امن‌تر و ایمن‌تر باشد که این مهم نیز با وجود جهانی امن‌تر و ایمن‌تر میسر است و بس!
60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 121870

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =