خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و صدا و سیما در کشور ما در سال‌های اخیر کم و بیش و هریک به فراخور امکانات و توانایی‌های مدیریتی و عوامل محیطی تحولاتی را تجربه کرده‌اند، اما این تحولات با توسعه فناوری‌ها و دگرگونی‌هایی که در کشورهای توسعه یافته در عرصه ارتباطات رخ داده است، تناسب چندانی ندارد.



در سال‌های اخیر سایت‌های اطلاع‌رسانی فراوانی در کشورمان نام خبرگزاری را روی خود گذاشته اند که البته اکثر قریب به اتفاق آنها زیرساخت‌های خبرگزاری را ندارند و تنها سایت اطلاع‌رسانی محسوب می‌شوند و البته مقصود ما نیز از خبرگزاری، این سایت‌ها نیستند.

به جز ایرنا، خبرگزاری رسمی کشور که قریب به هفت دهه فعالیت را پشت سر می‌گذارد، دو یا سه خبرگزاری جدیدالتاسیس دیگر نیز در سال‌های اخیر بخشی از امکانات و زیر ساخت‌های یک خبرگزاری را برای خود مهیا کرده‌اند .

در حدود 15 سال قبل صدا و سیما و روزنامه‌ها، اخبار خبرگزاری‌ها را با دستگاه تلکس دریافت و استفاده می ‌کردند و ارتباط مستقیم میان خبرگزاری‌ها و عموم مردم امکان پذیر نبود. شبکه اینترنت این

موقعیت را فراهم کرد که تلکس‌های پرسروصدا و کم سرعت جای خود را به رایانه‌ها بدهند، سرعت دریافت و ارسال عکس و خبر به کوتاه‌ترین زمان برسد و خبرگزاری‌ها ارتباطی مستقیم با مردم برقرار کنند.

اما در کنار آن تهدیدهایی هم رخ نشان داد. رقبای فراوانی پا به عرصه گذاشتند که اخبار و اطلاعات و هزاران عکس و فیلم را با تنوع فراوان در اختیار مردم قرار می‌دهند.

از طرفی توسعه سریع و گسترده شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و انتشار سریع اخبار همراه با تصاویر زنده، توجه به رسانه های مکتوب و از جمله خبرگزاری‌ها را کاهش داده است .

خبرگزاری‌های بین المللی برای گریز از خطر محو شدن از عرصه اطلاع رسانی این تهدید را به فرصتی تازه بدل کردند و با روی آوردن به تولید و انتشار اخبار تصویری، تلاش می‌کنند تا جایگاه خود را در میان مخاطبان حفظ کنند، گرچه شرایط جدید، امکان گستره نفوذ پیشین را از آنها گرفته است .

اما در ایران خبرگزاری‌ها همچنان در حوزه کارکردهای پیشین فعالیت می‌کنند و سهم آنها از فناوری نوین به بهره گرفتن از خطوط ارتباطی پرسرعت و رایانه‌ها محدود مانده است. از طرفی، سایت های اطلاع رسانی سازمان ها و نهادها و مراکز دولتی و خصوصی اخبار و اطلاعات را به مردم و رسانه ها

عرضه می‌کنند و دیگر خبرگزاری‌ها تنها منبع انحصاری انتشار این گونه اخبار نیستند. در واقع اکنون برای رسانه‌ها و کاربران اینترنت، خبرگزاری‌ها یکی از صدها گزینه به منظور دسترسی به اخبار و اطلاعات محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی از جمله راه‌های گریز از این وضعیت و ادامه حیات موثر خبرگزاری‌ها در ایران حضور جدی و موثر در عرصه تولید فیلم‌های خبری است و این امر البته در کنار پوشش سریع اخبار رویدادها و جلب اعتماد مخاطبان خواهد توانست خبرگزاری‌ها را در جایگاهی مناسب بنشاند .

البته خبرگزاری‌های دولتی و غیر خصوصی در جهان از مشکلاتی ساختاری رنج می‌برند که خبرگزاری‌ها در ایران نیز از آن بی‌نصیب نیستند؛ ساختار صلب و سنگین سازمانی در کنار سایر موانعی که برای روز آمد ساختن خبرگزاری‌ها وجود دارد هرگونه تحول و تغییر، نظیر روی آوردن به عرصه اخبار تصویری را

با کندی و سختی‌های فراوان همراه می‌کند. اما بی‌تردید شرط ادامه حیات وحضور موثر در عرصه اطلاع رسانی نیازمند یک دگردیسی در ساختار، روش ها و برنامه‌هاست.

60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122697

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =