۰ نفر
۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۸

سازه رصدخانه ملی ایران که برفراز قله 3600 متری گرگش در کاشان ساخته می‌شود، برجی استوانه‌ای به قطر 10 متر و ارتفاع 23 متر است که گنبد تلسکوپ 3.5 متری ایران برفراز آن نصب خواهد شد.

دکتر رضا منصوری، استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح رصدخانه ملی ایران در گفتگو با ایسنا گفت  احداث ساختمان رصدخانه ملی از سال 1391 آغاز خواهد شد.

طراحی و ساخت تلسکوپ 3.5 متری ایران از سال گذشته با تلاش مهندسان ایرانی آغاز شده و طبق برنامه قرار است که در اوایل تابستان آینده، مطالعات خاک‌شناسی و بررسی‌های مشابه در بالای قله آغاز شود تا ساخت ساختمان رصدخانه از سال 1391 آغاز شود.

سازه استوانه‌ای نوک قله برای نصب تلسکوپ از آ‌لومینیوم و دیگر مصالح ساختمانی ساخته می‌شود. شکل کلی محفظه تلسکوپ نیز توسط مهندسان ایرانی طراحی شده که به شکل استوانه‌ای به قطر 10 متر و به ارتفاع 23 متر است که بالای آن یک گنبد قرار دارد و در نهایت با تغییرات کوچک همین طرح عملیاتی خواهد شد. (با توجه به نقشه، قطر این سازه 12 متر است!!!)

منصوری با بیان این که شرکت های داخلی توانمندی بالایی در طراحی سازه بالای قله دارند، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر از چهار کارخانه بازدید و مذاکرات را آغاز کرده‌ایم و احتمالا از چهار کارخانه دیگر هم بازدید خواهیم کرد تا با توانمندی‌های آنان آشنا شویم و در اواخر بهار و اوایل تابستان سفارش ساخت قطعات تلسکوپ را به کارخانجات داخلی می‌دهیم».

ظهر امروز، دکتر منصوری از انتخاب قله 3600 متری گرگش در 35 کیلومتری کاشان به عنوان محل احداث رصدخانه ملی ایران خبر داده بود. 
50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =