قله گرگش در 35 کیلومتری جنوب‌شرقی کاشان از سوی محققان ایرانی به‌عنوان محل احداث رصدخانه ملی ایران انتخاب شده است. این قله 3600 متری دارای بهترین پارامترهای رصدی در سطح ایران است.

دکتر رضا منصوری، استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح رصدخانه ملی ایران روز گذشته با اعلام این خبر و رونمایی از طرح رصدخانه ملی ایران، اعلام کرد طبق برنامه قرار است ساخت سازه رصدخانه در سال 1391 آغاز شود.

این تصویر نیز که توسط بابک امین‌تفرشی، عکاس و منجم ایرانی گرفته شده، صورت‌های فلکی جبار، کلب اکبر، کلب اصغر، خرگوش، تکشاخ و جوزا را برفراز قله گرگش نشان می‌دهد. ستاره شباهنگ، پرنورترین ستاره آسمان شب در ارتفاع اندکی از افق خودنمایی می‌کند. علی‌رغم وجود آلودگی نوری شهرهای تهران، قم، کاشان و اصفهان در نزدیکی افق و حتی تابش نور مهتاب که زمین را روشن کرده است، تاریکی و شفافیت آسمان در ارتفاع‌های بالاتر آسمان در این رصدگاه بی‌نظیر است و بهترین شرایط رصدی را برای تلسکوپ 3.5 متری ایران فراهم خواهد آورد.

داستان انتخاب این قله نیز در نوع خود شنیدنی است که برای آگاهی از جزئیات کامل آن، اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده طرح نهایی رصدخانه ملی ایران نیز اینجا را کلیک کنید.

بابک امین‌تفرشی و اشین زاکاریان، عکاسان ایرانی نیز تصاویری از آسمان شب بر فراز قله گرگش تهیه کرده‌اند که برای تماشای آن‌ها و دانلود تصاویر پرکیفیت می‌توانید به وبگاه پروژه «جهان در شب»، TWAN مراجعه کنید.
50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    3 0
    بابا مجید جان دلبندم اون دب اکبر و دب اصغر , کلب (سگ)نیست ها.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    0 0
    دب اکبر و دب اصغر (خرس بزرگ و کوچک) دو صورت فلکی نیمکره شمالی هستند که ستاره قطبی یا جدی، پرنورترین ستاره صورت فلکی دب اصغر است. اما کلب اکبر و کلب اصغر (سگ بزرگ و کوچک) دو صورت فلکی نیمکره جنوبی آسمان هستند که ستارگان شعرای یمانی و شعرای شامی پرنورترین ستارگان آنها به شمار میروند.
  • بدون نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    0 1
    عزیز دلم اسمه کوهه هم کرکسه!از اونجایی که من کاشونیم اینو میگم !