شرکت آی‌بی‌ام تصمیم دارد یکی از موفق‌ترین ابرکامپیوترهای طراحی شده در جهان را در یک مسابقه تلویزیونی به رقابت با دو انسان بگذارد تا میزان توانایی‌های او را به همگان اثبات کند.

ابوالفضل کریمی: ابرکامپیوتر واتسون قرار است با دو تن از موفق‌ترین شرکت کنندگان رقابت جئوپاردی مسابقه دهد تا سرنوشت جایزه 1 میلیون دلاری این مسابقه مشخص شود.

آی‌بی‌ام معتقد است واتسون نوید دوره جدیدی در محاسبات را می‌دهد، دوره‌ای که قابلیت فهم و یادگیری ماشین‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و آن‌ها می‌توانند دقیقا همان کاری را انجام دهند که انسان‌ها می‌خواهند.

به گزارش بی‌بی‌سی، انجام مراحل این مسابقه به شدت برای واتسون بغرنج و دشوار است، چرا که روند اجرای مسابقه بسیار سریع بوده و این ماشین برای موفقیت باید معانی کلمات را بداند، از بین این معانی درست‌ترین را انتخاب کند و حتی از پس حل معماها و چیستان‌ها هم بربیاید.

راد اسمیت مدیر فن‌آوری‌های نوین آی‌بی‌ام در این باره گفت: «واتسون درست مانند انسان‌ها بر اساس اطلاعاتی که در مغز خود دارد به جواب سوالات می‌رسد. در تمام مدت مسابقه این ماشین به اینترنت متصل خواهد بود و با پردازش اطلاعات در دسترس، می‌تواند در کم‌تر از 3 ثانیه به جواب درست برسد».

رقیت
مسابقه Jeopardy اولین بار در سال 1964 در آمریکا به روی آنتن رفت. در این بازی دانش بازیکنان در موارد جزئی و در دسته‌بندی‌های گوناگون از جغرافیا و سیاست گرفته تا تاریخ و سرگرمی محک می‌خورد. برای هر سوال یک دلار جایزه مشخص شده و در پایان مسابقه هر فردی که پول بیش‌تری به دست آورده باشد برنده است.

فناوری به کار رفته در واتسون بر اساس تحلیل و فهمیدن سوالی که از این ماشین پرسیده شده و سپس جستجو در میان حجم عظیم اطلاعاتی فراهم شده برای آن استوار است. حجم اطلاعات ذخیره شده در این ماشین به بیش از 15 ترابایت می‌رسد که در مجموع برابر مجموعه کتاب‌های چاپ شده در کتابخانه کنگره است. آقای اسمیت می‌گوید: «داخل مغز واتسن نزدیک به 1 میلیون کتاب و 200 میلیون صفحه مرتبط با موضوعات مختلف ذخیره شده است. هم‌چنین مجموع انرژی که واتسون استفاده می‌کند برابر با یک دانشگاه کوچک است.»

یکی از رقبای واتسون کن جنینگز است که 74 بازی متوالی را برده و تنها فردی است که از این لحاظ رکورددار است. براد روتر رقیب دیگر اوست که در طی مسابقات بیش از 3 میلیون دلار برنده شده و بیش‌ترین پول را کسب کرده است. این رقابت‌ها در آزمایشگاه شرکت آی‌بی‌ام در نیویورک ضبط شده و پخش آن از شب گذشته آغاز شده است.

آقای اسمیت در این باره گفت: «با این بازی ما می‌خواهیم واتسون را آماده کنیم تا در آینده بتوان از آن برای حل مشکلات جهان استفاده کرد. این ماشین می‌تواند در مورد مشکلات دولت و مسائل دیگر فکر کند و اطلاعات بسیار ارزشمندی به ما بدهد.»

نفر اول این مسابقه که فرداشب معرفی خواهد شد، برنده جایزه یک میلیون دلاری و نفرات دوم و سوم نیز به ترتیب برنده جایزه‌های 300 و 200 هزار دلاری خواهند شد.

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130688

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • salah IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    دوستان عزیز وقتی قرار هست به مطلبی لینک بدید بررسی کنید ببینید اول فیلتر هست یا نه البته که برای شما نیست وگرنه بهش لینکن می دادید. "به گزارش ---->بی‌بی‌سی<----، انجام مراحل این"
  • بدون نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    جالبه ... بی بی سی ...