سعدالله نصیری قیداری

آموزش و پرورش یکی از بخش‌های اصلی و حیاتی جامعه به حساب می آید و انتظارات نمایندگان از دولت در این بخش برای اختصاص بودجه بیشتر بود، اما متاسفانه هیچ افزایش بودجه ای نداشته ایم.

به اعتقاد من آموزش و پرورش مهمترین و اولویت دار ترین وزارتخانه در میان 22 وزارتخانه دولت است. به ویژه با در نظر گرفتن رویکردهای بازرسی کشور که نیروی انسانی نسبت به منابع طبیعی و فیزیکی مهمترین منبع کشور خواهد بود.هم اکنون در تمام کشورهای پیشرفته 80 درصد منابع ،انسانی است در حالیکه متاسفانه در کشور ما 35 درصد منابع انسانی است و بیشتر تکیه بر منابع طبیعی و فیزیکی است.بنابراین چنانچه معتقد بر ایجاد تحول در آموزش و پرورش باشیم باید در ابتدا اعتبارات را افزایش دهیم.

ما باید به آموزش و پرورش برای تربیت نیروی انسانی بها دهیم اما در بودجه سال آینده این موضوع برعکس است . در سال 89، بودجه وزارت آموزش و پرورش حدود 11 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است که در لایحه سال آینده با رشد 7،8 درصدی به 12 هزار و 300 میلیارد تومان افزایش یافته است.که برای تمام برنامه هایی که آموزش و پرورش در محتوا و ساختار دارد رقم بسیار اندکی در نظر گرفته شده است ،بنابراین این وزارتخانه نمی تواند در چارچوب برنامه پنجم  توسعه که قرار است آموزش و پرورش مامور شده تا نسبت به کیفیت بخشی در این وزارتخانه اقدام کند بنابراین برای رسیدن به این اهداف باید در مرحله اول به بودجه این وزارتخانه توجه شود و نقشه علمی جامع کشور قدم موثری برداریم.در حالیکه ما می‌خواهیم در این وزارتخانه تحول ایجاد کنیم اما این بودجه تنها موجب کسری بودجه می‌شود، چراکه این رشد حتی پاسخگوی حجم بالای استخدام‌های این وزارتخانه هم  نیست.

به نظر من باید آموزش و پرورش قید تحول بنیادین را با این حجم بودجه بزند.از طرفی معاونت پرورشی هم که احیا شده است به دلیل کمبود بودجه نمی تواند خیلی مفید و موثر باشد. در این بودجه آموزش و پرورش تمام اعتبارات خود را صرف هزینه پرسنلی کرده و مدیریت صحیحی در مورد منابع مالی و اعتباری اعمال نشده است.

از طرفی بودجه در بخش هایی افزایش داشته که امکان تحقق آن بسیار پایین است. مثلا برای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش رشد 36 درصدی در نظر گرفته شده که در جای خود قابل قبول است، اما مدارس ما اکنون امکانات صرف این بودجه را ندارد. همچنین موافقتنامه بین‌المللی آموزش برای همه با کاهش 60 درصدی بودجه نسبت به سال 89 مواجه شده که از دغدغه‌های کمیسیون است.در حالیکه فعالیت های قرآنی برای ایجاد مدارس قرآنی نیازمند اعتبار ویژه ای است، و برای استخدام نیروهای جدید در سال 1389 نیز باید اعتباری اختصاص یابد تا بقیه نیروهای حق التدریسی و آموزشیار نهضت سوادآموزی استخدام شوند. استخدام 10 هزار دانشجوی مراکز تربیت معلم بعد از فارغ التحصیلی، تعیین تکلیف 35 هزار نیروی شرکتی، انجام پروژه های تخریب و مقام سازی مدارس و استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس از دیگر بخش های آموزش و پرورش است که باید اعتبارات آن افزایش یابد.

باید تکلیف این وزارتخانه با کسری بودجه هم روشن شود چون اکنون مشکلات مالی بیش از تربیت، ذهن متولیان آموزش و پرورش را به‌خود مشغول کرده است.سال‌ها است که مسئولان آموزش و پرورش و مجلسیان از کمبود بودجه این وزارتخانه و فرهنگیان از پایین بودن سطح حقوق و دستمزد گله‌مندند، از طرفی رشد بودجه‌ها نیز با توجه به جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری فرهنگیان نتوانسته پاسخگوی نیازهای آنان باشد.این در حالی است که طی 10 سال گذشته آموزش و پرورش هر سال به‌طور متوسط 7/32 درصد کسری بودجه داشته و یک سوم حقوق معلمان را بدهکار بوده است. به این ترتیب نگرانی‌های ما این است که درصد بسیار کمی حتی کمتر از سال 89 برای فعالیت‌های فوق‌برنامه و مسائل پرورشی باقی بماند، که هم‌اکنون مشکل ما همین است، در حال حاضر معلمان طبق قوانین کشوری از مزایا و حقوق برخوردار می‌شوند اما اعتبار نداریم که ابزار کافی در اختیار آنها قرار گیرد که بتوانند دانش‌آموزان را تربیت کنند.

با توجه به پیشنهاد افزایش 6 درصدی حقوق تمام کارمندان دولت در سال آینده و با احتساب رشد طبیعی تورم و تأثیرات طبیعی هدفمندسازی یارانه‌ها بر قیمت حامل‌های انرژی و سایر هزینه‌های آموزش و پرورش، به نظر می‌رسد این میزان رشد منطقی نیست.بنابراین با توجه به برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش و استخدام‌های صورت‌گرفته و نیز نیازمندی‌های ثابت این وزارتخانه، ارزیابی ما از میزان رشد اعتبارات آن چندان رضایتبخش نیست.

نظر نمایندگان این است که اعتبارات سال آینده این وزارتخانه حداقل 12 تا 15 درصد افزایش یابد؛ در این رابطه وزارت آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون آموزش باالاتفاق موافق هستند.البته جابه جا کردن اعتبارات در مجلس کار ساده‌ای نیست، چرا که تمامی اعتبارات توزیع شده است، دولت باید از ابتدا این موارد را در بودجه مورد لحاظ قرار می‌داد که نداده است، بر این اساس باید در مجلس به دنبال اعتبارات جدید بود تا با توجه به درآمدهای جدید آن را به منابعی که نیاز است اختصاص داد.به نظر من در صورت ادامه این روند در آموزش و پرورش، آینده خوبی برای این وزارتخانه پیش‌بینی نمی‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =