برنده خرس طلای شصت و یکمین جشنواره بین‌المللی برلین در زمان ساخت فیلم سینمایی از مرحله اولیه تا پایانی همه جزئیات کار را زیر نظر قرار می‌دهد.

اصغر فرهادی در گفت‌و‌گوی نوروزی خود با خبرآنلاین، درباره ویژگی‌های کارگردانی آثار خود اظهار داشت: «من اگر یک صفحه متن بنویسم و یک خط‌خوردگی در آن باشد آن صفحه را ادامه نمی‌دهم. باید از نو بنویسم تا خط‌خوردگی نداشته باشد.این‌ها از ویژگی‌های شخصی است. هر زمان که پلانی می‌گیرم، جمله و کلمه و دیالوگی می‌نویسم به این فکر می‌کنم که این می‌ماند و می‌گویم پس تا می‌توانی آن را به چیزی که فکر می‌کنی بهترین است نزدیک کن. بعدها دیگر نمی‌توانی برگردی و آن را تصحیح کنی.»

او ادامه داد: «اگر این نکته را در نظر داشته باشیم دیگر سهل‌انگارانه رفتار نمی‌کنیم. باید بدانیم لحظه خلق زمان ناب و گرانقیمتی است که باید به بهترین شکل از آن  استفاده کنیم.»

او روند نگارش فیلمنامه و در ادامه کارگردانی را چنین تشریح کرد: «وقتی شروع به نوشتن می‌کنم خودم  متوجه نیستم چطور و طی چه فعل و انفعالاتی این کار انجام می‌شود. ایده‌ها چطور و از کجا می‌آیند. وقتی شروع به نوشتن می‌کنی وارد حسی شهودی می‌شوی که نوشته‌ها تو را پیش می‌برند.»

او ادامه داد: «همه آگاهی‌ها، تکنیک‌ها و داشته‌های فنی را از پیش داریم، اما در لحظه خلق حسابگرانه برای یاری به آنها دست دراز نمی‌کنیم. من در این مرحله باید روی کارم کاملا متمرکز باشم و حاشیه‌ای آزارم ندهد.»

فرهادی همچنین درباره تاثیر اطرافیان در رسیدن به تمرکز مورد نیاز برای خلق اثر گفت: «اطرافیانم، چه خانواده و چه گروهی که با آنان کار کردم خیلی به من کمک کردند آن تمرکز را از دست ندهم. دیگرانی وجود دارند که این رنج را متحمل می‌شوند تا من در آرامش کار کنم. اول از همه خانواده‌ام و همسرم، پدر و مادرم و گروه همکارانم این روحیه را به خوبی درک کرده‌اند.»

کارگردان برگزیده بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: « از زمانی که می نویسم تا لحظه‌ای که تیزر آماده می‌شود باید سر کار حضور داشته باشم. این چیزی است که در من وجود دارد و نمی‌توانم آن را کتمان کنم. در همه وجوه کارم باید خودم باشم. به مرور آدم‌هایی را پیدا می‌کنم که با این روحیه کنار می‌آیند.»

او ادامه داد: «مثلا وقتی تدوینگر کار می‌کند بدون اینکه زحمتی برای او داشته باشم و دستش را ببندم در تمام ساعات کار کنار او نشسته‌ام و یا سر صداگذاری که معمولا نیاز نیست کارگردان در همه مراحل باشد حاضر می‌شوم. این به دلیل نداشتن اعتماد به بقیه نیست. شکل گرفتن کار برایم جذاب است. مثل ساختمانی که در حال ساخت است.»

این کارگردان با اشاره به خاطره‌ای از دوران کودکی خود گفت: «بچه که بودم، خانه‌ای می‌ساختند و همه علاقه من این بود که بعد از مدرسه آنجا بروم و دیوارها را که بالا می‌روند تماشا کنم. من شکل گرفتن آن خانه را با لذت نگاه می‌کردم. این روحیه هنوز در من مانده است.»

متن کامل سخنان فرهادی را در مورد انتخاب او به عنوان چهره برتر سال از نگاه کاربران خبرآنلاین، و فیلمسازی که آثارش تحسین همگان را برانگیخته، اینجا بخوانید.

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 11
    حالا هی شما برای این تبلیغ کنید !
  • آرش US ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    10 0
    خدارو شکر هنوز کارگردانانی هستند که (فیلم) میسازند
  • والا بخدا با اين نوناشون US ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    10 0
    جناب بدون نام! ايشون احتياجي به تبليغ خبر آنلاين و امثال خبرآنلاين ندارند. جوايزي كه ايشون و تيم بازيگريشون كسب كردند رو بخاطر تمجيد هاي خبرگزاري هاي ايران ندادند، لطفا جو گير نشو برادر/ خواهر من
  • امیررضا IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    0 11
    به نظر می رسد تبلیغ این فیلم و کارگردانش خیلی بیشتر از سایرین است در برنامه نود هم برای آن تیلیغ شد تیزرهای تبلیغاتی اش هم به موازات پخش تبلیغات فیلم اخراجی ها مدام از تلویزیون ادامه دارد باز بعضیها از بی عدالتی و تبعیض دم می زنند چرا؟
  • حسن غلوم نانا IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    0 8
    اصغر آقا سلام من يكي از هم كلاسيهات هستم چرا هيچوقت از موطن خودت (سده-همايون شهر)هيچي نمي گي. يادت نره از اين محله به اينجا رسيدي.
  • ه IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    9 0
    يك كمالگراي واقعي . تبليغ ؟ مصاحبه تبليغه؟ اگر هم باشه جدايي نادر از سيمين اونقدر عاليه كه اين تبليغ چيزي بهش اضافه نمي كنه. اين اولين فيلمي بود كه من براي دو بار ديدنش متنظر انتشار نسخه ي خانگي نموندم
  • آشنا IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    1 0
    یک فیلم عالی و بی عیب و نقص البته به نظر من با فیلم آواز گنجشک ها توی یه رده میتون باشن چون به قول کمال گرای واقعی. این دو فیلم بهترین فیلنهایی بودن که من تا حالا دیدم