۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۶

به نوشته تهران امروز ،شروع گیاهخواری با تاریخ پیدایش انسان در روی زمین آغاز شده است . انسان های اولیه در جنگل های گرمسیری زندگی می کردند و خوراک آنها میوه درختان بود اما به واسطه پیش آمدهای ناگهانی به نواحی دیگری کوچ کردند و به تناسب تغییرات آب و هوایی و کمیاب شدن میوه ها مجبور شدند از گوشت جانورانی را که برای دفاع از خود می کشتند بخورند و پس از کشف آتش این عادت را حفظ نمودند.

بودا ، زرتشت ، فیثاغورث ، سقراط ، افلاطون، مولانا و عطار نیشابوری از جمله افرادی هستند که گیاهخوار بوده و به شاگردان و پیروان خود این شیوه را توصیه نموده اند.

در مقابل اصطلاح رژیم همه چیزخواری یا OMNIVOROUS DIET که شامل تمام منابع حیوانی و گیاهی می‌باشد ، رژیم گیاهخواری یا VEGETARIAN DIET وجود دارد یعنی محدود کردن رژیم غذایی به غذاهای گیاهی و پرهیز از مصرف انواع گوشت ها و محصولات حیوانی. رژیم گیاهخواری انواع گوناگونی دارد که ما آنها را برای شما بیان می کنیم. در بعضی از گروه های گیاهخوار علاوه بر غذاهای گیاهی، از مواد غذایی دیگر با منشا حیوانی نیز استفاده می شود.

LACTO - VEGETARIAN : علاوه بر غذاهای گیاهی ، از فرآورده های لبنی به جز بستنی نیز استفاده می‌کنند.

OVO- VEGETARIAN: علاوه بر غذاهای گیاهی‌، از تخم مرغ نیز استفاده می کنند.

LACTO-OVO- VEGETARIAN : این گروه علاوه بر غذاهای گیاهی، از شیر و تخم مرغ در برنامه غذایی خود استفاده می کنند که متداول ترین و راحت ترین نوع گیاهخواری است.

SEMI- VEGETARIAN : به نام رژیم نیمه گیاهخواری است. این گروه فقط گوشت قرمز را از برنامه غذایی خود حذف می کنند، ولی محصولات لبنی ، تخم مرغ ، مرغ و ماهی را مصرف می کنند. این نوع رژیم ممکن است به دلایل مذهبی و سنتی ، الگوهای فرهنگی و یا جهت حفظ سلامتی اتخاذ شود.

VEGAN : تحت عنوان گیاهخواری تام می باشد که هیچ نوع گوشت و محصولات حیوانی را مصرف نمی‌کنند. رژیم این افراد شامل سبزیجات ، غلات، حبوبات ، انواع مغزها، دانه ها و میوه‌ها می باشد. این گروه حتی از محصولات چرمی ، پشمی ، ابریشمی یا هرگونه محصول به‌دست آمده از حیوانات نیز استفاده نمی کنند.

PESCO- VEGETARIAN: این گروه از فرآورده‌های لبنی ، تخم مرغ و ماهی تغذیه می کنند اما از انواع دیگر گوشت پرهیز می کنند.

FRUITARIAN : این گروه فقط از میوه های خام یا خشک شده ، انواع مغزها، عسل و روغن زیتون استفاده می‌کنند و غذاهای پخته را به میزان حداقل مصرف می‌کنند.

شاید مهمترین دلیل انتخاب رژیم غذایی گیاهخواری تمایل به دریافت غذای سالم تر ، ابراز مخالفت با سوء رفتار با حیوانات اهلی و صدمه زدن به محیط زیست باشد.

رژیم گیاهخواری به جلوگیری از سرطان ، بیماری های قلبی ، عدم افزایش فشار خون و عدم بازگشت دیابت کمک می کند.

بارها و بارها شنیده ایم که مصرف کمتر گوشت احتمال حمله قلبی را تا 50 درصد کاهش می دهد و رژیم غذایی یک وگان تا 90 درصد موجب تقلیل آن می شود.

همچنین رژیم غذایی گیاهی احتمال بیماری های مربوط به اشریشیا کلی ( یک باکتری روده ای گرم منفی) و باکتری هایی را که اغلب طی بازرسی گوشت از آنها غفلت می شود ، کاهش می دهد. سالانه بسیاری از افراد در اثر مصرف گوشت آلوده بیمار می شوند. گیاهخواران معتقدند برای تهیه محصولات غذایی حیوانات را در بدترین شرایط نگهداری کرده،آنها را با آهن داغ مارک دار نموده و در نهایت بیرحمانه می کشند. تغدیه نامناسب ، تزریق آنتی بیوتیک های مضر ، و وادار نمودن آنها به رشد سریع از دیگر موارد شرایط نگهداری این حیوانات است. رشد سریع فرصت کافی نمی دهد که اندام های حیاتی آنها به اندازه رشد بدنشان برسد. اغلب در قفس ها محکم بسته شده‌اند و قادر به حرکت نیستند. از سوی دیگر استفاده روز افزون از حیوانات اهلی به محیط زیست صدمه وارد می‌کند. اکنون گیاهخواری به‌عنوان یک رژیم غذایی بیشتر از گذشته به جوامع راه یافته است. لازم به ذکر است که رژیم گیاهخواری تنها به خوردن سالاد محدود نمی‌شود و از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده و از لحاظ کیفیت غذایی نیز اطمینان لازم را به مصرف کننده می دهد.

اما از طرفی هم ، مصرف هردونوع گروه مواد غذایی اعم از گیاهی و حیوانی البته در مقادیر متفاوت ، فوائد خاص خود را دارند و توصیه می شوند.

بدین معنی که مصرف غذاهای گیاهی اعم از سبزیجات، میوه ها، نان، حبوبات، و... در وعده های بیشتر و مصرف غذاهایی با منشا حیوانی از جمله گوشت‌، تخم مرغ و... در وعده های کمتر برای تامین مواد موردنیاز بدن لازم است.

برای مثال گوشت و جگر منبع سرشار ازآهن هستند و برای کودکان و نوجوانان مفیدند اما مصرف آنها باید با دقت نظر و به‌میزان کافی و نه بیش از اندازه صورت گیرد.

علاوه بر اینکه برای برخی افراد به‌ویژه بزرگسالان و سالمندان استفاده کمتر از این نوع غذاها ومصرف بیشتر غذاهای حاوی فیبر ، سبزیجات و میوه ها توصیه می شود.

همچنین نقش مصرف غذاهای گیاهی و میوه‌ها که محتوای فیبر هستند و کاهش مصرف غذاهای چرب، گوشت قرمز در جلوگیری از انواع سرطان به اثبات رسیده است.

این مطلب که گیاهخواری یا افزایش وعده های غذایی گیاهی نسبت به انواع حیوانی، از چاقی، افزایش فشار‌خون، کلسترول مضر خون و... جلوگیری می کند نیز بر کسی پوشیده نیست.

اما باید توجه داشت که رژیم غذایی هر چه محدود تر شود ، کسب همه عناصر مغذی موردنیاز بدن دشوارتر خواهد شد.

اگر کسی رژیم گیاهخواری را برمی گزیند ، لازم است بسیار دقت کند تا برنامه ریزی مناسبی را اتخاذ نماید. برای مثال گروهی که لبنیات یا گوشت نمی خورند با بزرگترین خطر تغذیه ای مواجه‌اند چرا که بسیاری عناصر غذایی مهم از جمله انواع ویتامین ها عمدتا یا تقریبا به‌میزان فراوان در غذاهای حیوانی موجودند.

لذا به این افراد توصیه اکید می شود که در رژیم غذایی خود از انواع مواد با منشا گیاهی که پیش از این از آنها نام برده شد استفاده کنند. برخی محققین معتقدند گیاهخواری در صورتی که کامل و متعادل باشد تامین کننده مواد مورد نیاز بدن بوده و رژیم سالمی محسوب می‌شود اما گروهی دیگر با این نظر مخالفند.

به هر حال محققان ، مصرف انواع غذاهای گیاهی را به گیاهخواران توصیه می کنند تا بدین وسیله مواد موردنیاز بدنشان تامین شود و آنها را از مصرف یک یا چند نوع غذای محدود بر حذر می دارند.201

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 142473

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۲
    10 1
    درود بر گیاهخواران