اظهار نظر دکتر رسول جعفریان درباره افراط و تفریط در حوزه فرهنگ

جعفریان در گفت و گو با خبرآنلاین درباره وضعیت فکری و موقعیت نخبگان در جامعه ایران در دهه هشتاد درباره اعتراضات جدی در حوزه های گوناگون فرهنگی و در لایه های نخبگان و روشنفکران جامعه اظهار نظر کرده است.

وی این اعتراضات را ناشی از افراط و تفریط در حوزه فرهنگی دانسته و افزوده است: "به نظرم سعه صدر ما بایستی بیشتر می بود و نبود. باید مراکز تولید فرهنگ را تقویت می کردیم. با بستن ها و محدود کردن ها همه مشکلات برطرف نمی شود. این قبول است که به هر حال بایستی جلوی ابتذال را گرفت، اما سعه صدر در حوزه اندیشه هم لازم است. متمرکز شدن روی تولید داخلی اهمیت دارد، اما باید توجه کرد که تولید داخلی وقتی قوت می گیرد که ارتباط با افکار بیرون و خارج از ایران شکل بگیرد. ما در همین حوزه علمیه یک موقعی می گفتیم غربی ها اصلا فلسفه ندارند ولی بعد دیدیم، داریم اشتباه می کنیم. همان هایی که مدعی بودند غربی ها فلسفه ندارند حالا طلبه هایشان را به آمریکا و کانادا می فرستند که درس بخوانند و وقتی برگشتند مشاغل مهمی به آنها می دهند."

جعفریان عنوان کرده است: "شما توجه دارید که رابط روحانیون در دفتر رئیس جمهوری، یک تحصیل کرده آمریکا و کاناداست. از همین طلاب قم یا نماینده ای که طرفدار دولت در مجلس است، آقای آقا تهرانی دکترایش را در آمریکا گرفته است. تولید داخلی ما وقتی غنی می شود که ما درها را روی خودمان نبندیم و فکر نکنیم که فقط خودمان می فهمیم و میراث داریم و دیگران هیچ ندارند. اینگونه بومی سازی شکل نمی گیرد. اما الان بعضی ها اینگونه فکر می کنند که این حجاب است. هر وقت یاد گرفتیم روی زمین راه برویم، نه زیر زمین نه توی آسمان ها و قله ها، آن وقت به نتیجه می رسیم. با واقع بینی مشکلات حل می شود.

برای خواندن متن کامل مصاحبه خبرآنلاین با دکتر رسول جعفریان اینجا را کلیک کنید.

/62 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
    2 0
    ولی متاسفانه همان هایی هم که رفتن غرب غرب رفتن و غرب اندیشی را فقط برای خودشان مباح می دانند و دیگران را محروم می سازند آن ها در توجیه اقتصاد روش خصوصی با الهام از غرب یعنی عملگرایی همراه با تکاثر را کاملا توجیه شده می دانند و اسمش را موافقت اسلام با ثروت حلال می گذارند در سیاست رقابت دور از اخلاق و پیروز شدن به هر قیمتی را بدون تعهد مباح می دانند و اسمش را لیاقت می گذارند آن وقت مرگ بر امریکا می گویند آری این چنین است برادر
  • ناخوش IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    1 0
    دانش را فرا گیرید حتی اگر در چین باشد. امام علی (ع) : نگه کن که گفتار گوینده چیست چه حاجت بدانی که گوینده کیست یعنی حرف حق را از هر کسی باید پذیرفت حتی دشمن و بی دین و...وناحق را از هیچکس حتی دوست و خودیها و... نباید قبول کرد