روزنامه ایران نوشت:

« آماده‌باش خودروسازان برای تولید خودروهای ایربگ‌دار» درست متوجه شدید این جمله به‌منزله آن است که خودروسازان وطنی برای تولید خودروهای ایربگ‌دار مجهز شده‌اند و از این پس خودروهایی روی خط تولید قرار می‌گیرند که در مرحله اول یعنی سرنشین مجهز به ایربگ هستند و البته تا پایان سال جایگاه کمک‌راننده هم دارای ایربگ یا کیسه هوا می‌شود. روز گذشته به سراغ خودروسازان رفتیم تا از چند و چون ایربگ دار شدن خودرو‌هایشان بپرسیم.


مدیر نظارت و اجرای استانداردهای ایران‌خودرو می‌گوید: خودروهای 206 و 207 از ابتدای سال به‌صورت تک سرنشین مجهز به ایربگ شده‌‌اند. خودروهای 405، پارس و سمند نیز از 5‌درصد تا 35 درصد هم در زمره خودروهای ایمن از نظر کیسه هوا قرار گرفته‌اند و تا پایان سال این خودروها بطور کامل مجهز به ایربگ می‌شوند.

 
یکی از مدیران سایپا هم خرداد ماه را سرآغاز ایربگ‌دار شدن پرفروش‌ترین محصول این مجموعه (پراید) اعلام کرد.

 
خانواده استاندارد هم مثل گذشته بر ایربگ‌دار شدن تمام خودروها تأکید کرد و خطاب به مردم اعلام داشت: مؤسسه استاندارد با تمام قوا ایربگ‌دار شدن خودروهای داخلی را دنبال خواهد کرد تا از این پس مردم با اطمینان خاطر بیشتری با خودروهای داخلی رانندگی کنند.

 
نظام‌الدین برزگری رئیس مؤسسه استاندارد اظهار داشت: در برخی از خودروهای تولید داخل موضوع ایربگ‌دار شدن خودروها پیگیری شده و اکنون در حال انجام است، اما در مورد سایر خودروها و تا آماده شدن شرایط، شورای سیاستگذاری خودرو طی جلسه‌ای آخرین تصمیمات را خواهد گرفت.

 
وی توضیح داد: البته جلسه شورای سیاستگذاری در پی آن است که هر چه سریع‌تر تمام خودروها به کیسه هوا مجهز شوند، لذا در این مورد هیچ عقب‌نشینی وجود ندارد و تنها مورد آن است که شرایط برای حصول نتیجه مطلوب آماده شود.
برزگری در ادامه گفت‌وگویش تأکید کرد: خودروسازان پذیرفتند‌که خودروها باید به ایربگ مجهز شوند، لذا اگر فرصتی داده می‌شود و شماره‌گذاری خودرو صورت می‌گیرد به‌دلیل آماده نبودن شرایط اولیه است لذا با پیگیری سریع دو خودروساز و قرارداد‌های منعقد شده با تولید‌کنندگان ایربگ ایرانی، تمام خودروها به کیسه هوا مجهز خواهند شد.

موضوع ایربگ دار شدن خودروهای ساخت کشورمان از ابتدای سال جاری رنگ و بوی جدی به خود گرفت و عملاً طبق قانون، خودروسازان مکلف به رعایت آن شده‌اند، لذا با این تفسیر داشتن کیسه هوای خودرو دیگر به‌عنوان یک آپشن شناخته نمی‌شود و تمام خودروها باید با این مؤلفه به‌دست مردم برسد. از این رو خودروهای وطنی از 200 تا 400 هزار تومان تغییر قیمت خواهند داشت که این موضوع به دلیل هزینه و خرید ایربگ کاملاً طبیعی است.

البته نرخ 200 تا 250 هزار تومان برای خودروهای پرمشتری مصداق دارد که قاعدتاً فروش انبوه باعث افت قیمت ایربگ می‌شود اما ایربگ‌های 400 هزار تومانی برای خودروهای گرانقیمت‌تر چون گرند‌و‌یتارا صدق می‌کند.

حامد بابایی مدیرعامل کارخانه نیما هادی عماد می‌گوید: با ایران خودرو و سایپا قراردادهایی منعقد شده است که طی آن این مجموعه برای تولید ایربگ برای خودروهایی چون پراید، پژو و 405، پارس و سمند باید برنامه‌ریزی کند. از سال گذشته این مجموعه برای تولید ایربگ در کشور کار خود را آغاز کرد و به گفته مدیران این کارخانه ظرفیت تولید ایربگ 500 هزار عدد است و البته در حال حاضر حجم تولید به 250 هزار ایربگ خواهد رسید که این عدد یک پنجم خودروهای سواری است.

بابایی می‌گوید: در مدت پنج تا شش ماه به علت مشکل تحریم، کار تولید ایربگ با مشکل مواجه شد اما اکنون تیراژ تولید افزایش یافته و تمام سعی بر این است که بتوان در موعد مقرر ایربگ‌های سفارش داده شده را به خودروسازان تحویل داد.
در این میان یکی از مدیران سایپا اذعان داشت: از ابتدای سال جاری پراید‌های تولید این مجموعه قابلیت نصب ایربگ را دارند، لذا با آماده شدن ایربگ‌های ایرانی، (خردادماه) می‌توان خودروهای مجهز به کیسه هوا را در اختیار مردم قرار داد. در حال حاضر روزانه 2هزار و 700 خودرو پراید در گروه خودروسازان سایپا تولید می‌شود.

او افزود: خودرو تیبا (دومین خودرو ملی کشور) که قرار است تولید آن به روزی 300 دستگاه برسد امکان نصب ایربگ را دارد. خودرو ریو نیز که سالی 60 هزار دستگاه تولید می‌شود قابلیت نصب دو ایربگ را هم دارد.
به اذعان کارشناسان در کشورهای اروپایی خیلی از مردم خواهان خودروهای ایربگ دار هستند اما در امریکا چنین موضوعی کاملاً عکس است، چرا که افراد از نظر قد و سایز بسیار متفاوت هستند و بدین‌جهت تمایلی به خودروهای مجهز به ایربگ ندارند. حال برای آن‌که نصب ایربگ در همه کشورها مورد استقبال قرار گیرد کارشناسان آلمانی و ژاپنی در حال طراحی ایربگ‌های هوشمند هستند.

بر این اساس هر راننده بنا به مشخصات ظاهری خود می‌تواند از ایربگ استفاده کند. در شرایط حاضر ایربگ‌ها مناسب برای هر بدنی نیست و ممکن است ایربگ نتواند مانع از صدمات شدید به راننده شود. مؤسسه استاندارد نیز همچنان بر موضع خود نسبت به ایربگ دار شدن خودروها تأکید دارد و این امر را جزو لاینفک صنعت خودرو دانسته است.

کیوان وزیری مدیر نظارت و اجرای استاندارد‌های ایران‌خودرو نیز در گفت‌وگویی اظهار داشت: از اول فروردین سال 90 با برنامه‌ریزی صورت گرفته خودروهای تندر 90، 206، 207 و گرند‌ویتارا مجهز به ایربگ شده‌اند. خودرو سمند نیز از ابتدای سال تاکنون به میزان 30‌درصد تولیدات مجهز به کیسه هوا است و البته این خودرو تا مهر‌ماه به‌صورت کامل پوشش داده خواهد شد.

خودروهای 405 و پارس هم از 5 تا 35 درصد مجهز به ایربگ شده‌اند و تا پایان سال این فرایند تکمیل خواهد شد. او خبر داد که از اول مهرماه سال جاری خودروی 206، تندر90، 207 و گرندویتارا دارای 2 ایربگ خواهند شد. 405، سمند و پارس نیز در سال آینده 2 ایربگ خواهند داشت. او اظهار داشت: تحریم هیچ تأثیری بر تأمین ایربگ نگذاشته است و در حال حاضر ایربگ‌های 206 و 207 از فرانسه، تندر 90 از شرکت رنو تأمین می‌شود. در مورد 405، سمند و پارس نیز جدا از واردات ایربگ حدود 60 درصد کیسه هوای مورد نیاز از طریق دو تولید‌کننده داخلی تهیه می‌شود و امیدواریم این صنعت هرچه سریع‌تر رشد کند.

قیمت ایربگ در دنیا به دلیل سنسور حرکت، درصد عملکردی و... بین 250 تا 670 دلار قیمت دارد لذا برای تولید روزانه هزار و 500 دستگاه 206، بطور متوسط بین 200 تا 250 هزار تومان تغییر قیمت خواهیم داشت.
این تغییر قیمت را نباید افزایش قیمت استنباط کرد، چرا که هزینه خرید و نصب به آن افزوده شده است. لذا در سال 90، قیمت خودرو جدا از نصب ایربگ که از حالت آپشن به اجباری تبدیل شده، رشد نداشته است.

به‌هر حال اجباری شدن ایربگ سبب خواهد شد موضوع ساخت کیسه هوا در ایران با جدیت دنبال شود؛ موضوعی که سال‌ها به دست فراموشی سپرده شده بود.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    0 0
    ماشالله دست دولت درد نكنه در اين ازاد سازي قيمت ها از جمله بنزين و...بجاي واقعي شدن نرخ خودرو داخلي و وارداتي كه همان ارزاني است هروز به يه بهانه اي قيمت ها گرون مي كنيد ؟؟؟مابه اين ازاد سازي قيمت ها رو نمي خواهيم بنزين 700 تومني نمي خواهيم
  • بدون نام IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    0 0
    من خيال اقايون رو راحت كنم اگر تصور كرديد ايربگ خودروها باعث مي شود از ازاد سازي تعرفه و قيمت خودرو كوتاه بياييم سخت در اشتباه هستيد و تا وقتي كه قيمت خودرو وارداتي و تعرفه واقعي نشود ما به هيچ عنوان از بنزين 700 يا 400 يا هر قيمت ديگه راضي نيستين و كاملا مخالفيم.
  • بدون نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    0 0
    هيچي دوباره روز از نو روزي از نوحالا ديگه به بهانه نصب ايربگ بايد يه چند سالي ديگه قيافه نحس پرايد و پژو 405 رو تحمل كنيم واقعا بي روح ترين خيابونا مربوط به ايرانه همش توليد پرايد و 405 به نظر شما ايربگ توي پرايد تاثيري داره؟اينا همه مردم گول زدنه تا توليدات داخل رو بتونن به مردم بيچاره بفروشن