فصول کتاب «کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی» حاصل تجربیات ایرج افشار و به گفته‌خود استاد حاصل پنجاه و چند سال دقت و تأمل در کتاب و نخستین اثر در کاغذ و کاغذگری بدون پیشینه کتابی است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از میراث مکتوب، سومین اثر رونمایی شده در مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد ایرج افشار کتاب کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی بود که استاد محمد حسن سمسار به معرفی آن پرداخت.

وی در خصوص این کتاب گفت: این کتاب از سیر تا پیاز کاغذسازی در ایران را از ابتدا بیان می‏کند. وی سپس با اشاره به حجم آثار استاد افشار و کیفیت آنها به پر بار بودن زندگی این عالم بزرگ اشاره نمود و گفت: اما دلیل اینکه من این کتاب را یک کتاب یکتا می‏دانم این است که تا کنون کتابی در مورد کاغذ و کاغذگری به زبان فارسی با این زاویه دیدی که استاد افشار داشت منتشر نشده است. موضوع این کتاب یعنی «کاغذ» در آن به طور کامل بررسی شده و مرد بزرگی چون افشار که نسخه شناس بزرگی بود آن را تألیف کرده است.

استاد سمسار سپس با اشاره به بیش از 20 سال تجربه آموزشی خود و حضور در مراکز علمی اذعان داشت که این تجربه به من این جسارت می‏دهد که این کتاب را یک کتاب یکتا بنامم. این کتاب در یک پیشگفتار و بیست و دو فصل تألیف شده است. این فصول حاصل تجربیات ایرج افشار و به گفته‌خود استاد حاصل پنجاه و چند سال دقت و تأمل در کتاب است. این کتاب نخستین کتاب در کاغذ و کاغذگری بدون پیشینه کتابی است. البته شاید مقالاتی در این زمینه نوشته شده باشد، اما کتابی چنین دقیق موجود نیست.

محمدحسن سمسار سپس به بیان چند جمله از مقدمه‌استاد افشار بر این کتاب پرداخت و گفت: افشار کم می ‏گفت و گزیده می‏ گفت و گزیده می ‏نوشت. افشار تمام کتاب ‏ها و جنگ ‏ها و نسخه‏ها را دیده و همه اینها را در یادداشت ‏ها آورده و مأخذها را هم ذکر کرده است. اینها تمام منابعی است که در دست بوده است و استاد افشار تمام این منابع را با دقت در طول پنجاه و چند سال بررسی کرده است. استاد در این کتاب می ‏نویسد که من رموز کاغذ شناسی را از استاد سلطان جعفر قبادی آموخته‏ام و ذکر کرده‏ام، این فروتنی استاد افشار که پایبند به ذکر نام کسی که از او آموخته بی ‏نظیر است و کمتر کسی چون او پایبند چنین اصول اخلاقی است.

استاد سمسار از دست دادن بزرگانی چون استاد افشار و مرحوم قبادی را مایه تأسف دانست و گفت: بهتر است امروز به همیاری و کمک نسخه‏شناسان بپردازیم تا اینکه فردا و پس از مرگشان حسرت نبودنشان را بخوریم.

استاد ایرج افشار، نسخه پژوه و ایران شناس برجسته کشور در 18 اسفند 1389 دار فانی را وداع گفت.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =