مدل‌های رایانه‌ای به کمک دانشمندان آمده‌اند تا واقعیت‌های علمی را بهتر درک و البته بررسی کنند. چشم انسان در مدل‌های رایانه‌ای الگوهایی را دریافت می‌کند که توضیح آن‌ها با روش‌های دیگر دشوار است.

بهنوش خرم‌روز: رایانه‌ها هر روز کاراتر، قوی‌تر، ‌سریع‌تر و البته ارزان‌تر می‌شوند. همین امر به دانشمندان کمک کرده تا بسیاری از تحلیل‌ها و مطالعاتی را که در محیط آزمایشگاهی نمی‌توانستند انجام دهند،‌ با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای انجام بدهند.

همچنین،‌ وقتی اطلاعات به صورت شبیه‌سازی رایانه‌ای و در قالب مدل ارائه می‌شوند،‌ در مقایسه با کوهی از اعداد و نمودار و جدول، ‌راحت‌تر درک می‌شوند و چشم انسان می‌تواند از آن‌ها اطلاعاتی را بگیرد که شاید در بین واژه‌ها و خطوط  نتواند همین اطلاعات را درک کند. در واقع چشم انسان می‌تواند الگوهایی را در مدل‌ها ببیند که توضیح آن‌ها با استفاده از هر روش دیگری دشوار  خواهد بود. بنابراین،‌ دریچه تازه‌ای به روی محققین باز شد: مدل‌های رایانه‌ای.

به گزارش وایرد،‌ مرکز انرژی آمریکا امسال میزبان مسابقه‌ای با عنوان شب تجسم بود که می‌توانید آن را مسابقه اسکار ویدئوهای شبیه‌سازی رایانه‌ای بدانید. شما می‌توانید برندگان این مسابقه را با خبرآنلاین دنبال کنید.

در این ویدئو می‌توانید شبیه‌سازی گردش خون را در بدن انسان ببینید. محققین برای بررسی تعامل‌های بین سلول‌های خونی سالم (قرمزرنگ) ‌و ناسالم (آبی‌رنگ)، از فیزیک مایعات گرفته تا دینامیک ذرات استفاده کردند تا این شبیه‌سازی رایانه‌ای را به دست آورند.

در بخش اول می‌توانید ببیند که سلول‌های خون و ذرات پلاسما (ذرات ریز) درون یک سرخرگ شبیه‌سازی شده جریان می‌یابند. برش‌های چندرنگ در طول سرخرگ،‌ سرعت جریان مواد مختلف موجود در خون را نشان می‌دهد.

در شبیه‌سازی دوم نشان داده می‌شود که پلاکت‌های مسئول انعقاد خون،‌ چه‌طور به سمت محل یک آنوریسم بالقوه مهلک (آنوریسم یعنی بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخرگ‌) حمله‌ور می‌شوند.

53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CA ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    0 0
    جالب بود ممنون
  • محمد IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    0 0
    لطفا این فیلم را برای دانلود هم قرار دهید ممنون
  • بدون نام IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    بسیار عالی است فقط بهتر است فیلم هارا برای دانلود قرار دهید
  • پریناز IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 0
    عالی بود
  • ندا IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    ای کاش می شد دانلود کرد