تحقیق تازه پژوهشگران نشان می‌دهد جانداران با سرعتی باورنکردنی به سمت قطب‌های زمین و مناطق مرتفع‌ حرکت می‌کنند. آنها هر ساعت 20 سانتی‌متر از استوا دورتر می‌شوند.

محبوبه عمیدی: تحقیق تازه‌ای که توسط گروه حفاظت زیستی و زیست‌شناسان دانشگاه یورک انجام شده، نشان می‌دهد جانداران با سرعتی باورنکردنی به سمت قطب‌های زمین و مناطق مرتفع‌تر حرکت می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند با مهاجرت به مناطق سردسیر زمین، زندگی را در مناطقی آغاز کنند که دمای فعلی آنها مطابق با زیستگاه‌های پیشین این جانداران است. روند این حرکت سه بار سریع‌تر از آن چیزی است که تاکنون اعلام شده بود!

به گزارش ساینس دیلی، این تحقیق نه‌تنها برای اولین‌بار اثبات می‌کند، گرمایش جهانی عامل کوچ گونه‌های مختلف به سمت قطب‌های زمین است، بلکه نشان می‌دهد سرعت فاصله گرفتن جانداران از استوا متناسب با افزایش دمای منطقه زندگی آنها است. از سوی دیگر شتاب این حرکت، مخصوصا به سمت قطب شمال زمین 3 برابر آن چیزی است که تاکنون پیش‌بینی می‌شده و حرکت به ارتفاعات نیز تا دو برابر سریع‌تر از تصور کنونی دانشمندان اندازه‌گیری شده است.

اطلاعات استخراج شده از عکس‌العمل 2000 گونه گیاهی و جانوری به تغییرات آب‌وهوایی بسیار جالب‌توجه است. آنها نشان می‌دهند در هر دهه به طور متوسط، گونه‌ها به ارتفاعی 12.2 متر بلندتر و عرض‌های جغرافیایی 17.6 کیلومتر بالاتر کوچ کرده‌اند.

کریس توماس، استاد حفاظت‌ زیستی دانشگاه یورک که سرپرستی این پروژه را به عهده داشته، می‌گوید: «این روند یعنی گیاهان و جانوران با سرعت حدود 20 سانتی‌متر در هر ساعت از شبانه‌روز از استوا دور می‌شوند. این حرکت حداقل از 40 سال قبل آغاز شده و تا پایان قرن حاضر ادامه خواهد داشت».

این تحقیق امکان تخمین سرعت حرکت گونه‌ها را به سمت قطب به کمک اندازه‌گیری دمای مورد نیاز آنها برای ادامه زندگی فراهم می‌کند. هر گونه جانوری، دمای خاصی را برای ادامه حیات ترجیح می‌دهد و در سال‌های بعد به مناطقی مهاجرت خواهد کرد که همدمای زیستگاه کنونی او خواهند شد.

البته همه گونه‌ها شانس حرکت یا انتخاب زیستگاه‌های تازه را نخواهند داشت. زیستگاه‌های آتی بعضی از آنها در حال حاضر تخریب شده و بعضی دیگر علاوه بر تغییرات آب‌وهوایی تحت تأثیر عوامل دیگری خواهند بود که مهاجرت آنها را غیرممکن خواهد کرد. به همین دلیل گرمایش جهانی می‌تواند روند انقراض گونه‌ها را نیز تسریع کند.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باروقی US ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    با سلام من فکر می کنم این شکل دیگری از تکامل است که به جای ژنهای موجود زنده فقط جغرافیای زندگی آن تغییر می کند. مطمئنا خیلی از این موجودات نمی دانند که باید به سمت مناطق سردسیر حرکت کنند بلکه موجوداتی که در مناطق دورتر از استوا زندگی می کنند نسبت به گونه های هم نوع خود که در مناطق گرمتر هستند شانس بیشتری برای بقا دارند و به تدریج از جمعیت مناطق گرمتر کاسته شده و بر جمعیت مناطق سردتر افزوده می شود جابجایی بدون مهاجرت! شاهکار دیگری از تکامل