آمارهای غیررسمی در 3 دهه گذشته نشان می دهد که بیش از 450 نفر از محیط بانان در درگیری با شکارچیان متخلف دچار قطع عضو شده اند

بسیاری از مدافعان محیط زیست باور دارند، آن که محیط بان را نشانه می رود، شکارچی نیست، قانونی است که به واسطه نقص آن، دست شکارچیان متخلف را برای به گلوله بستن محیط بان ها باز گذاشته است. همان قانونی که نقصش باعث می شود اگر محیط بانی در دفاع از خود یا پاسداری از بیت المال تیراندازی کند ، محیط بان باید تا ماه ها مهمان چاردیواری زندان شود، خانواده اش بی سرپرست رها شود و حتی تا پای چوبه دار برود. این حکایت بسیاری از محیط بان هایی است که این روزها در زندان هستند و اداره حقوقی سازمان حفاظت از محیط زیست توانایی دفاع از حقوقشان را ندارد.


شبه نظامیان بی سلاح
تلاش خانواده اسعد تقی زاده کارمند محیط بانی که سه سال پیش در درگیری با شکارچی غیر مجاز که در منطقه خاریدون دنا باعث مرگ او شده بود برای جلب رضایت اولیای دم تاکنون بی نتیجه مانده و انگار همه فراموش کرده اند که همان قانونی امروز او را به قصاص محکوم کرده که پیش تر برای پاسداری از بیت المال تفنگ دستشان داده بود و اگر او به حکم دین و برای انجام وظیفه، دست به تفنگ نمی برد امروز لابد، مثل ده ها محیط بان شهید دیگر که حتی بنیاد شهید آنان را شهید محسوب نمی کند، زیر خروارها خاک خفته بودند.
اکنون تنها دو هفته دیگر به اجرای حکم این محیط بان باقی مانده است،اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در شرایطی با افتخار از توقف این حکم دم می زند که حتی اگر حکم اعدام لغو شود، 3 سال عمر تلف شده محیط بان در زندان، برگشتنی نیست و با این اوصاف، شاید بهتر باشد محیط بان های دیگر تا روزی که قوانینی برای حمایت از آنها تصویب نشده است، تفنگ ها را در دل جنگل خاک کنند و چشم ها را رو به متخلفان ببندند یا سینه ها را در برابر گلوله های شکارچیان سپر کنند و به رفقای شهیدشان بپیوندند.

مجلس حکم اعدام محیط بان دنا در مجلس پیگیری خواهد شد
در همین باره محمد رضا تابش، ریس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید: این موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد. باید بررسی کنیم که برای پشتیبانی از این محیط بان قانونی در نظر گرفته شده یا نه. زیرا مجریان قانون بدون شک پشتوانه های قانونی دارند. مثل ماموران نیروی انتظامی یا سپاه که در حین اجرای قانون پشتوانه های قانونی دارند. اما باید بررسی کنیم که آیا برای محیط بانان هم این پشوانه های قانونی در نظر گرفته شده است یا نه.
تابش با تاکید بر این موضوع که «بدون شک دادگاه و قاضی ماجرا به این مسائل قانونی توجه دارد»، می افزاید: طرف دیگر موضوع نیز افرادی هستند که عزیز خود را از دست داده اند. باید پیگیری های لازم انجام شود. اگرچه باید توجه داشته باشیم که مرجع قضایی مبتنی بر قانون رای خود را صادر کرده است.
تابش درباره این که آیا مجلس برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام اقدامی انجام داده یا نه، می گوید: این مستلزم تحقیق و بررسی بیشتر است که در مجلس باید آن را پیگیری کنیم. ما باید بررسی کنیم که آیا حمایت های قانونی از محیط بانان مد نظر قرار گرفته و آیا قاضی به این مورد توجه داشته است؟
تابش درحالی سخن از پیگیری و بررسی این موضوع می زند که تنها دو هفته دیگر به اجرای حکم اعدام زمان باقیست.
رییس فراکسیون اقلیت مجلس در ادامه تاکید می کند: من نمی خواهم در کار دستگاه قضایی دخالتی داشته باشم. چون به هر حال قاضی با علم به قانون اقدام به صدور رای کرده است. اما فکر نمی کنم این موضوع قتل عمد محسوب بشود.  به هر حال باید ملاحظات رعایت شود. باید به نحوی باشد تا خدشه و خللی در کار مامورانی که در این مناطق سخت در حال انجام وظیفه هستند و از میراث طبیعی کشور پاسداری می کنند، به وجود نیاید. به گونه ای نشود که دست کسی در عرصه طبیعت و حفظ میراث طبیعی به کار نرود و ماموران دیگر انگیزه لازم را برای دفاع و پاسداشت طبیعت نداشته باشند. بی توجهی به این موضوع می تواند تخریب وسیع محیط زیست را به دنبال داشته باشد.


45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    7 0
    اين سازمان بي خاصيت راتعطيل كنند تاهم بودجه مربوطه هدرنرود هم شكارچيان بسيارمحترم باخيال راحت حيوانات راقلع وقمع كنند وهم محيط باني نباشد تاازخانواده يك شكارچي بسياربسيارمحترم توقع بخشش ورحم وعطوفت و....داشته باشد.
    • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
      0 0
      كاملا با شما موافقم
  • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    2 0
    به جاي محيطبانان بايد شكارچيان را اعدام كرد تا عبرت ديگران شود
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    2 0
    اعدام حکم درستی نیست در جایی که عقل متحیر میمونه باید به سراغ وجدان وفطرت رفت چون قانون هم ساخته دست بشر است