استاد اخلاق حوزه علمیه قم از انباشته شدن پرونده های قضایی در قوه قضائیه انتقاد و مردم را به گذشت و حیاء توصیه می کند

امید سلیمی بنی: آیت اله جوادی آملی به شدت از انباشت پرونده های قضایی در قوه قضائیه، دلگیر است. او بارها به تعداد میلیونی پرونده در دستگاه قضا اشاره کرده و اکنون این پرونده ها را نشانه عدم کارایی قانون می داند.
به نوشته مرکز خبر حوزه، آیت اله جوادی آملی پدر درس اخلاق هفتگی خود در جمع طلاب و فضلای حوزه و اقشار مختلف، با تفسیر آیاتی از قران گفت: " اگر بخواهیم جامعه را با قانون اداره کنیم؛ بسیار سخت است؛ چون قانون کفِ تمدّن است و نشان عدم کارآیی قانون همین هفت، هشت میلیون پرونده‌ای است که در دستگاه قضایی است."
این مرجع تقلید در ادامه اظهار داشت: "نتیجه این ﴿جَزاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُهَا﴾ انباشته شدن شش هفت میلیون پرونده در دستگاه قضایی است، اما اگر ﴿وَیَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ﴾ در جامعه رشد کرد، دیگر از کفِ تمدّن می‌آییم، سطح تمدّن با گذشت می‌شود جامعه را متمدّن کرد با خوبی باید جلوی بدی را گرفت یک وقت که ما گذشت کردیم آن برمی‌گردد، خودش شرمنده می‌شود."
وی با اشاره به دعوت دین از انسانها به حیاء، توضیح داد: "این حیاء سرمایه‌ای است که خدا به ما داد و باعث کرامت انسان است. یک انسان اهل حیاء در جامعه کریم است، نه بد می‌کند، نه بدی را فوراً بر اساس ﴿جَزاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُهَا﴾ پاسخ می‌دهد، بلکه بر اساس ﴿وَیَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ﴾ پاسخ می‌دهد. این انسان باحیاء را ذات اقدس الهی دوست دارد این سرمایه را به ما داد در همه هست حتی در بزهکاران و تبهکاران هست منتها با شدّت و ضعف."
13 میلیون پرونده در دستگاه قضا وجود دارد
پیش از این، رئیس قوه قضائیه از وجود 13 میلیون پرونده در دستگاه قضایی خبر داده بود.
آیت اله آملی لاریجانی ضمن تاکید بر پیشگیری از وقوع جرم، از قضات خواسته بود مجازاتهای جایگزین زندان را برای محکومان، تعیین کنند، زیرا زندانها بیش از ظرفیتشان آکنده از زندانی شده اند.
او این توصیه را خطاب به رؤسای کل دادگستری‌های مراکز استان بیان کرده بود. او از آنها خواسته بود نسبت به کاهش استفاده از مجازات زندان تدابیر و برنامه‌های عملی خود را اتخاذ و قضات را نسبت به استفاده بیش از حد از مجازات زندان و آسیب‌های وارده از این طریق حساس کنند و حتی المقدور در تعیین مجازات ها از جایگزین های قانونی استفاده کنند.
رئیس دستگاه همچنین نسبت به اجرای مجازاتهای سختگیرانه در پرونده های مربوط به مسایل مالی، انتقاد دارد. وی از قضات خواسته تا درباره پرونده های مهریه، با دقت بیشتری رای صادر کنند و مردان را به خاطر مطالبه مهریه از سوی همسرانشان پشت میله ها نفرستند.
آیت الله آملی لاریجانی درباره قانون محکومیت‌های مالی در زمینه احراز اعسار محکومان مالی به ویژه محکومان مهریه معتقد است: "امیدوارم این روند که افراد زندانی می‌شوند و بعد مسئله اعسار آنان رسیدگی می‌شود مورد تجدیدنظر قرار گیرد و بحث عسر همزمان با بحث اجرای محکومیت‌های مالی مورد رسیدگی قرار گیرد."
این چندمین بار است که رئیس دستگاه قضا، درباره پرونده های فراوان در قوه قضائیه، زبان به انتقاد می گشاید و از مردم می خواهد در رفتار با یکدیگر، مهر و حیا را جایگزین دعوا و گشودن پرونده در دستگاه قضایی کنند. با این حال، به نظر می رسد همواره، مردم به دلایل مختلف، از جمله کاهش روحیه گذشت و مماشات، سعی دارند با کوچکترین اختلافی، پرونده قضایی بر علیه طرف خود در دادگاه بازکنند.
آمار 13 میلیون پرونده در دستگاه قضایی برای جمعیت 75 میلیون ایران، به جز آمار 8 میلیون پرونده ای است که سالانه توسط هیاتهای حل اختلاف به صورت ریش سفیدی به صلح و سازش می رسد و مختومه اعلام می شود.
این در حالی است که در کشور هندوستان با وجود داشتن بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت، تنها 4 میلیون پرونده قضایی در دادگاه ها باز است.
چندی پیش نیز معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در مشهد، با انتقاد از روند ورود پرونده های قضایی به دستگاه قضاوت، از اول بودن ایران در تعداد پرونده های قضایی در کشورهای اسلامی خبر داد و گفت سالانه 13 درصد به تعداد پرونده های قضایی در کشور افزوده می شود.
بنا به اظهارات محمدباقر ذوالقدر، در حال حاضر، نتیجه این تعداد پرونده قضایی، افزایش سالانه 20 درصد زندانی به جمعیت محبوس در ایران است. هنوز معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، نتوانسته روند صعودی ورود پرونده های قضایی به دادگاه ها را مهار کند.
/45233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ب IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    0 0
    واقعا باعث تاسفه است این همه پرونده انشاالله زودتر تکلیف این پرونده ها روشن شود چون همین رفت و آمد به دادگاه ها هم باعث بهم ریختن اعصاب مردم و در نتیجه تشنج در جامعه می شود.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    نظر داده شده است ولی جرات نمایش آن را ندارید