جیمز فین گارنر 13 قصه بسیار معروف را که بیش از یک قرن سابقه نقل در سراسر جهان دارد در کتاب «قصه های از نظر سیاسی بی ضرر» بازنویسی کرده و آنها را از نظر سیاسی و اخلاقی بی ضرر ساخته است!

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «قصه های از نظر سیاسی بی ضرر» نوشته جیمز فین گارنر با ترجمه احمد پوری برای دومین بار از سوی نشر مشکی در 64 صفحه با قیمت دوهزار و پانصد تومان روانه بازار نشر شد.

 

در مقدمه این کتاب به قلم مترجم می‌خوانیم: «در گشت و گذارم در اینترنت برای یافتن اطلاعاتی درباره گارنر به آدرس الکترونیکی او برخوردم. نامه‌ای به او نوشتم و از او اجازه خواستم تا کتابش را ترجمه کنم. او پس از این که اطلاعاتی درباره من پرسید نامه‌ای فرستاد. در این نامه گارنر ابراز خوشحالی کرد که کتابش در ایران چاپ می‌شود.»

 

در معرفی این کتاب آمده است: «زمانی که وزارت خارجه امریک از واژه (راس)، برای شمارش دام حیوانی (واحد حیوانی مصرف کننده غلات) به کار برد و روزنامه ای سقوط هواپیمایی را در یکی از مناطق امریکا (برخورد خارج از کنترل با زمین) اعلام کرد، ماجرا تنها محدود به سلیقه عده ای معدود در کاربرد واژگان زبان انگلیسی نمی شد. این جریان از اوایل دهه هفتاد در امریکا پا گرفته بود و طیف های وسیعی از لایه های گوناگون اجتماعی هر کدام با هدف خاصی وارد آن شده بودند و از (واژگان دو پهلو) استفاده می کردند، مثلا دولت امریکا انفجار هسته ای در یکی از نیروگاه هایش را که نتیجه عدم احتیاط مسئولان بود (پاشیدگی انرژی) گزارش کرد تا مردم متوجه خطر عظیم چنین بی احتیاطی ای نشوند.

 

اوایل سال 1990 عده ای از روان شناسان کودک در امریکا اعلام کردند در نظر دارند داستان های کلاسیک کودکان را که سالیان زیادی در بین نسل ها رواج داشته است بازنویسی کنند و آن ها را با موازین اخلاقی امروز وفق دهند. قرار شد در این داستان ها هر گونه نشانه تبعیض نژادی و جنسی حذف شود و داستان ها با معیارهای صاحب نظران تربیتی امروز مطابقت کنند.

 

جیمز فین گارنر نویسنده جوان طنزپرداز امریکایی پیش دسنی کرد و 13 قصه بسیار معروف را که بیش از یک قرن سابقه نقل در سراسر جهان دارند بازنویسی کرد و آنها را از نظر سیاسی و اخلاقی بی ضرر ساخت! گارنر با طنز زیبایی از شگرد واژگان دو پهلو استفاده کرد و دست به اختراع واژگانی زد تا از هرگونه احتمال انحراف کودکان در نتیجه خواندن داستان های معروف و قدیمی جلوگیری کند! او با بازیهای ظریف زبانی کاریکاتوری از واژگان دو پهلو ساخته است و واژه هایی جدید با استفاده غیر متعارف و اضافه کردن پسوندها و پیشوندهای غیر متداول اختراع کرده است.»

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

 

291/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =