سیدشمس الدین حسینی با رای مخالف نمایندگان به طرح استیضاح، وزیر اقتصاد باقی ماند تا بیستمین وزیر تاریخ جمهوری اسلامی باشد که برای استیضاح به مجلس فراخوانده شده و طعم تلخ آن را چشیده باشد.

سید صادق روحانی: با وجود دفاع جانانه نمایندگان از طرح استیضاح وزیر اقتصاد، کسی باور نمی‌کرد این طرح رای نیاورد و وزیر ورزشکار اقتصاد از این میدان پیروزمندانه بیرون بیاید. اما نگاهی به 19 مورد استیضاح پیش از آن حداقل از نظر آمار و احتمالات، ابقای حسینی را باور پذیرتر می‌کند.
سابقه تاریخی انجام استیضاح اگرچه به قرون وسطی باز می‌گردد، اما نمونه‌های عینی مشخص آن را می‌توان در عملکرد اوایل قرن نوزدهم نظام سیاسی انگلیس مشاهده کرد. در ایران پس از انقلاب اسلامی نیز استیضاح به یکی از پرقدرت ترین ابزارهای کنترل و نظارت مجلس بر دولت تبدیل شد. به طوری که تا کنون و در هشت دوره مجلس شورای اسلامی 20 استیضاح صورت پذیرفته است. شهاب الدین گنابادی وزیر مسکن و شهرسازی دولت اول میرحسین موسوی، نخستین وزیری بود که کارش به استیضاح کشید.
 از تعداد 20 استیضاح صورت پذیرفته در دولت های ده گانه بعد از انقلاب، تنها 6 استیضاح به ثمر نشسته است. ایرج فاضل" وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت پنجم(اکبر هاشمی رفسنجانی)، "عبدالله نوری" وزیر کشور کابینه دولت هفتم(محمد خاتمی) ، "احمد خرم" وزیر راه و ترابری دولت هشتم(خاتمی)، "علی کردان" وزیر کشور دولت نهم(احمدی نژاد) ، "حمید بهبهانی" وزیر راه و ترابری دولت دهم(احمدی نژاد)؛ وزرایی هستند که با رای موافق نمایندگان به طرح استیضاحشان از کار برکنار شده‌اند. در این میان علی کردان با 188 رای موافق استیضاح و 45 رای مخالف استیضاح قاطع ترین برکناری را در طول تاریخ مجالس هشتگانه به خود اختصاص داده است.
مجلس ششم با برگزاری چهار مراسم برای استیضاح وزرا، رکورددار بیشترین تعداد استیضاح در میان مجالس است. همچنین سید محمد خاتمی با 7 بار حضور در مجلس در دفاع از وزرایش، از این جهت در میان سایر روسای دولت رکورددار است. نکته جالب اینکه مجلس دوم تنها مجلسی است که در آن هیچ استیضاحی به ثبت نرسیده است.

برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر اینجا را کلیک کنید.

 

29219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    15 1
    قابل واکاوی است هم تعداد و نوع استیضاح هایی که در دولت ها شده است و هم لابی ها و ... باید بررسی کرد شاید رفتار سیاسی سیاسیون ما بهتر به دست آمد
  • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    25 23
    درود برمطهري وتوكلي نمايندگان واقعي ملت
  • بدون نام GB ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    24 2
    تو اینفوگرافی مهاجرانی رو قرمز کردید و استیضاح او رای نیاورد
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    34 3
    سلام استیضاح مهاجرانی به ثمرنرسید بعد استعفادادند لطفااصلاح شود
  • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    25 6
    حالا صبر کن ؛ برای دولت دهم هنوز سه چهار تا جای خالی بزار
  • بدون نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    26 5
    كردات فاجعه بود.
  • گروه سياسي IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    6 13
    با سلام. از کاربراني که عدم استيضاح عطاء الله مهاجراني وزير ارشاد دولت خاتمي را متذکر شده​اند سپاسگزاريم. همانطور که در انتشار آراي اين استيضاح آمده است، او استيضاح نشده است اما در اينفوگراف به اشتباه از رنگ قرمز استفاده شده است که پوزش مي طلبيم.
  • بدون نام MY ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    28 4
    ظاهرا پست وزارت راه خیلی ریسکش بالاست یادم باشه اگه پیشنهاد وزارتش را بهم دادن قبول نکنم
  • محمد IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    لينك ها خراب است