۳ نفر
۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱

جام جم نوشت:

با وجودی که بارها نسبت به عوارض مصرف داروهایی که از شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود هشدار داده شده، اما افزایش ورود این داروها به صورت قاچاق به کشور، موجب شده است تا کارشناسان از ترکیبات برخی از این داروها پرده بردارند.
این در حالی است که وزارت بهداشت و درمان بارها نسبت به مصرف بی‌رویه این داروها هشدار داده و از مصرف‌کنندگان خواسته است تا فریب تبلیغات این داروها را نخورند. این وزارتخانه بر همین اساس اعلام کرده است داروهای ترک اعتیاد که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغات گسترده‌ای دارند، برای سلامت بدن مضر بوده و تولید آنها اساس علمی ندارد.
بنابر هشدار وزارت بهداشت، شبکه‌های ماهواره‌ای که ادعای داشتن مجوز تبلیغ این داروها را از سازمان غذا و داروی آمریکا دارند و در تمام شهرستان‌ها نمایندگی فروش خود را معرفی می‌کنند، فعالیت غیرقانونی دارند. بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود افراد سلامت خود را در معرض چنین تجربیاتی که نتایج آن از پیش تعیین شده است، قرار دهند.
به دنبال چنین نگرانی‌هایی، دیروز جمعی از کارشناسان سازمان پزشکی قانونی و ستاد مبارزه با مواد مخدر، ترکیبات برخی از داروهای ترک اعتیاد را که از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان تبلیغ می‌شود، اعلام کردند.
به گفته آنان، آنالیز داروهای ترک اعتیاد ماهواره‌ای نشان می‌دهد در اکثر این داروها از موادی مانند استامینوفن، کافئین، ترامادول، دیکلوفناک و حتی مواد تمیزکننده دندان، زیره، زردچوبه و دارچین دیده شده است.
در این نشست باقر صابری زفرقندی از معاونان ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که در حوزه اعتیاد، درمان تضمینی یا از راه دور نداریم و هیچ‌کس نمی‌تواند این مورد را به صورت علمی اثبات کند؛ زیرا اعتیاد مشکلی رفتاری بوده و درمان اعتیاد نیازمند ساختاری است که از مصاحبه تا درمان دارویی و غیردارویی پیش می‌رود.
وی افزود: آنچه با عنوان درمان ترک اعتیاد در ماهواره‌ها مطرح شده است و همچنین در برخی رسانه‌های داخلی و در سایت‌های اینترنتی تبلیغ می‌شود مبنای علمی ندارد، زیرا مطالعات نشان داده است که 80 درصد ترکیبات این داروها مخدر هستند.
زفرقندی درباره این‌که چرا شماره و پیامکی برای کنترل نشان‌ها و آرم‌های داروهای ترک اعتیاد ماهواره‌ای در کشور وجود ندارد، گفت: ما معتقدیم که مردم اصلا از این داروها استفاده نکنند چه رسد به این‌که شماره اعلام کنیم تا این مارک‌ها را چک کنند.
وی افزود: دارو باید توسط پزشک تجویز شود و هیچ‌کس در هیچ جای دنیا مجاز نیست دارویی را خارج از موازین کشور و بدون نظارت پزشک استفاده کند؛ زیرا پزشک است که دوز دارو را تعیین می‌کند.


تشنج در معتادان مصرف‌کننده داروهای ترک اعتیاد

محمدرضا قدیرزاده از کارشناسان سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در این نشست اعلام کرد: در اکثر داروهای ماهواره‌ای ترامادول دیده می‌شود که این دارو 5 سالی است که وارد کشور شده و اثرات شبه مخدر دارد. چون وزارت بهداشت آگاهی نداشت این دارو در داروخانه‌ها توزیع شد، ولی بعدا استفاده از آن متوقف شد ولی هنوز هم در بازار دیده می‌شود.
وی تصریح کرد: بنا بر اعلام بیمارستان لقمان، بالاترین آمار تشنج در افراد معتاد بابت استفاده از ترامادول بوده است.
دکتر جوکار از کارشناسان پزشکی قانونی استان تهران نیز که وظیفه بررسی داروهای ترک اعتیاد ماهواره‌ای را برعهده داشته است، به خبرنگاران گفت: پس از بررسی داروهایی مانند پرفکت یک تا 5 و داروهای آلفا به این نتیجه رسیدیم که در بیشتر این داروها از موادی مانند استامینوفن، کافئین، ترامادول، دیکلوفناک و حتی مواد تمیزکننده دندان، زیره، زردچوبه، دارچین هم دیده شده است، به طوری‌که وقتی برخی از این داروها را باز می‌کنیم بوی مواد گیاهی به مشام می‌رسد.
وی افزود: مگر می‌شود 15 روزه یا یکماهه با استفاده از این داروها اعتیاد را ترک کرد؟ البته به خاطر وجود برخی مسکن‌ها در این داروها، شخص احساس می‌کند که دردش کم شده است.
در ادامه این نشست محمدرضا قدیرزاده اعلام کرد که استفاده از ترامادول با تجویز پزشک منعی ندارد، ولی مشکل ما این است که معتادان دچار سوء مصرف نشوند.
وی افزود: خودتان محاسبه کنید ما 2 میلیون معتاد داریم و اگر هر معتاد در خانواده‌ای 5 نفره باشد 10 میلیون شهروند ایرانی دچار معضل اعتیاد هستند که این مساله تقاضا را بالا برده و عرضه‌کنندگان داروهای ماهواره‌ای بیشتر تلاش می‌کنند تا داروهای خود را به فروش برسانند.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    41 5
    با سلام از اینکه در مورد اعتیاد و نحوه های غلط درمان اعتیاد زحمت میکشید و مطلب می گذارید لازمه که قدردانی کنم و خداقوت بگم. اما بهتر نیست در مورد درمان اعتیاد مخصوصا روشهایی که افراد درمان شده و یا رها شده از اعتیاد دارن رو معرفی کنند. من خودم در ngo جمعیت احیای انسانی کنگره 60 به درمان قطعی رسیدن و مدت 5 ساله که درمان شدم . ارائه یک روش طحیح و یا یک الگویی جهت درمان اعتیاد با یک راه و روشی که شخص قادر به اجرای آن باشه بسیار میتونه در کاهش آسیب به انسانها کمک کنه ممنون .
  • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    32 15
    به نظر من خانواده تاثیر بسزایی دارد