در حالی که آخرین هفته پاییز، روز پایانی اش را سپری می کند و شب یلدا می رسد، هوای آلوده و دمای وارونه، تازه نفس تنگی هایش را شروع کرده است. این بار حرف از تهران نیست؛ هوای وراونه امان مردم اصفهان را بریده است.

به گزارش خبرآنلاین، شورای هماهنگی مدیریت بحران اصفهان اعلام کرده است تمام مراکز آموزشی این شهر و اطراف آن (زرین شهر، فولادشهر، مبارکه، شاهین شهر، خوراسگان، بهارستان، سگزی و نجف آباد و شهرستانهای برخوار ، خمینی شهر و فلاورجان) دو روز پایانی این هفته را تعطیل هستند و البته تمام مراکز اداری دولتی و خصوصی هم روز 5شنبه به تعطیلات می روند. درواقع نصف جهان، کلا تعطیل شده است.

بنا به اعلام ستاد مدیریت بحران فقط مراکز درمانی و برخی بانکها در این روز فعالیت می کنند. پیش بینی شده است شرایط ایستایی هوای اصفهان، تا دو سه روز ابتدایی هفته آینده هم ادامه داشته باشد. اکنون هوای اصفهان در وضعیت اضطرار قرار دارد. هرچند بر اساس پیش بینی هواشناسی، از بعداز ظهر روز جمعه بتدریج از غلظت آلاینده ها در شهر اصفهان کاسته می شود.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان دراین باره گفته است: "احتمال دارد آلودگی هوا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به شرایط اضطرار برسد. بیشترین میزان آلودگی برای روز چهارشنبه پیش‌بینی می‌شود، در آذرماه هفت روز شرایط هوای استان در وضعیت هشدار و اضطرار بوده است، در زمان اضطرار شاخص‌های سنجش هوا بین 100 تا 200 قرار دارند."

لاهیجان زاده پیش بینی کرده است این هوای آلوده در دیماه هم ادامه داشته باشد.

اما اعلام شده طرح ترافیکی زوج و فرد خودروها در تمام شهر اصفهان اجرا می شود. شهروندان اصفهانی خواسته شده از انجام ورزش در فضاهای باز تا زمان رفع کامل آلاینده های جوی خودداری کنند. همچنین اعلام شده بدلیل افزایش آلودگی هوا،نیروگاه ها از سوخت مازوت استفاده نکنند و تا اطلاع ثانویه شرکت گاز استان اصفهان نسبت به تامین گاز نیروگاه های شهید منتظری و اصفهان اقدام کند. شورای هماهنگی مدیریت بحران اصفهان البته صنایع را ملزم به تعطیل کردن فعالیت خود نرکده است. این درحالی است که رد چنین مواقعی، کارخانه های اطراف تهران تعطیل می شوند.

 

اصفهان، تهران را جا گذاشت

امسال وارونگی هوا در اصفهان بیشتر از دیگر شهرهای بزرگ و صنعتی ایران است. این در حالی است که همیشه تهران در صدر شهرهای آلوده ایران در آذر و دی ماه قرار می گرفت و بقیه شهرهادر پی اش بودند. اما امسال بارندگی های پاییزی در اصفهان از همه ایران کمتر بوده است؛ درحالی که پایتخت و بسیاری از مناطق ایران یکی از بی سابقه ترین برف های پاییزی را تجربه می کردند، اصفهانی ها چشن به راه باران و برف نشسته بودند. همین عاملی شده است که تا وارونگی هوا در نصف جهان، پیشتر شروع شده و با شدت بیشتر ادامه پیدا کند.

اما شدت آلودگی هوای اصفهان در حالی مانند تهران در پاییز و زمستان افزایش می یابد که این شهر به دلیل بهرمندی از زاینده رود، در سال های گذشته کمتر آلودگی هوا به خود دیده است؛ مگر در فصل های کم آب زنده رود. اما دو سه سالی می شود که زاینده رود 8-9 ماه از سال را بدون آب سپری می کند و به کویری بی آب و علف بدل می شود. همین خشکی زاینده رود، پایانی بر طراوت طبیعی شهر است. شرایط اقلیمی اصفهان و مکان جغرافیایی صنایع این شهر، باعث می شود بادهای شمال غربی، تمام آلاینده ها را در به سمت هسته مرکزی شهر ببرند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190424

برچسب‌ها