پس از عبور معجزه‌آسا از نزدیکی خورشید، دنباله‌دار لاوجوی به زیباترین جسم آسمانی قابل مشاهده از زمین تبدیل شده است؛ اما برای فضانوردان ایستگاه فضایی، دنباله سبزفام این دنباله‌دار تازگی دارد.

به گزارش ناسا، این دنباله‌دار پرنورترین دنباله‌داری است که پس از دنباله‌دار مک‌ناف در زمستان 2007 / 1385 از آسمان زمین دیده می‌شود. دنباله‌دار لاوجوی در حال حاضر از آسمان نیم‌کره جنوبی و پیش از طلوع خورشید قابل مشاهده است و با دورتر شدن از خورشید و پرنورتر شدن، شرایط رصد آن نیز بهتر می‌شود. تصویر زیر را لستر بارنز از پورت‌لینکلن در جنوب استرالیا و دقایقی پیش از طلوع خورشید ثبت کرده است.

اما برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی که در ارتفاع حدود 400 کیلومتری سطح زمین قرار دارند، این منظره به شکلی حیرت‌انگیز دیده می‌شود. در فیلم زیر، قوسی سبزفام را در افق می‌بینید که درخشش جو زمین است. روشنی‌هایی که در تاریکی زمین و زیر این قوس هواتاب می بینید، رعدوبرق‌هایی است که در ابرها اتفاق می‌افتد. برای مشاهده فیلم کامل و توضیحات فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی،اینجا را کلیک کنید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hami IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    9 0
    فوق العاده است. خیلی زیبا بود
  • بدون نام IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    6 0
    زمین و آسمانش زیباست. کلا دنیا زیباست. ولی ما آدم ها زندگی کردن در آن را سخت کرده ایم. انسان از 20 هزار سال پیش بر روی کره زمین زیسته. جمعیت انسان ها 200 سال پیش 500 میلیون نفر بوده و تا به امروز 6 میلیارد و 500 میلیون اضافه شده. این یعنی ما انسان ها جای یکدیگر را تنگ کرده ایم و رفاه خود را با افزایش بیرویه جمیت کاسته ایم. ایران ما 50 سال پیش 15 میلیون جمعیت داشته و الان 75 میلیون و این عدد تا 10 سال دیگر به 90 میلیون خواهد رسید. جمعیت مان را کنترل نکرده ایم و برای همین آسمانی داریم که ستارگانش معلوم نیست.