فیلتر شدن خبر آنلاین دو پرسش را در کاربران و مخاطبان آن به وجود آورد .

1- چرا فیلتر شدید ؟
2- شما که همواره به شفافیت ،‌ صداقت و اخلاق مداری و احترام به مخاطب اصرار داشته اید ، چرا ابتدا مشکل فنی را دلیل عدم دسترسی به سایت بیان کردید و چند ساعت بعد از فیلتر شدن سایت خبر دادید ؟
آنچه در زیر می آید حکایتی است کوتاه از آنچه روز چهارشنبه بر خبرآنلاین گذشت و امیدوارم ابهام آن دسته از مخاطبان سایت که تصور تناقض گویی داشته اند مرتفع شود .
از قدیم گفته اند خبر بد زود می رسد . اما همگان به تجربه دریافته ایم که سریع رسیدن خبر بد ، الزاما به معنی سریع فهمیدن یا مطلع شدن از دلایل چرایی و چگونگی وقوع خبر نیست و اتفاقا باز به تجربه دریافته ایم هر قدر خبر زود می رسد دلایل وقوع آن دیر هنگام و با تاخیر و همراه با تناقض گویی ناشی از بهت و حیرت است . خبر فیلترینگ خبر آنلاین هم چیزی از این دست بود . این خبر در حالی مرا از خواب صحبگاهی پراند که هیچکدام از تجارب و دانسته هایم از رویه های فیلترینگ ، دلالت بر فیلتر شدن نمی کرد و با توجه به تغییرات نرم افزاری و فنی سایت که چند صباحی است انجام گرفته و چندین بار هم موجب توقف سایت شده ، بیشترین احتمال را بر اختلال فنی می دادم .
اینکه می گویم تجارب یا دانسته هایم از رویه های فیلتر شد ن ، مشرف بر این است که توقیف یا فیلتر شدن سایتها در ایران معمولا یا از سوی کمیته تعیین مصادیق مجرمانه که مرکب از نمایندگان نهادهای فرهنگی و امنیتی است و زیر نظر دادستان کل کشور فعالیت می کند ، انجام می گیرد و یا از سوی مقام قضایی که می تواند بازپرس یکی از شعبات دادسرای فرهنگ و رسانه باشد و یا یکی از قضات محترم .
جدای از این دو حالت رسمی یک شکل دیگر هم هست که شما می توانید فیلتر شدن خود را پیش بینی کنید یا انتظار بکشید! آن هم وقتی است که مرتکب خبط و خطایی قانون می شوید که اگر هم خود مطلع نشوید ، یا دوستان و مخاطبان هم نفهمند ، آنقدر دوستان گاف گیر و مچ گیر! هستند که به جای خطاپوشی ، تشت رسوایی اتان به طرفه العینی UP کنند و چنان در حرارت خبط و خطایتان بدمند که زودتر از کمیته متوجه می شوید که چه در انتظارتان است .
در مورد فیلتر شدن خبر آْنلاین هیچکدام از این حالات اتفاق نیفتاده بود . چرا که دوستان کمیته تعیین مصادیق مجرمانه با اتخاذ رویه هایی تلاش کرده اند بعد از وقوع خطا و یا جرم - که منجر به فیلتر یا حتی تذکر می شود - اگر سایت مورد نظر دارای شناسنامه باشد سریعا از طریق ایمیل یا ارسال نامه رسمی و یا تماس تلفنی ، مسئولان سایت را مطلع کنند .
اگر هم مقام قضایی حکم بر فیلتر یا توقیف رسانه داده باشد که با توجه به رویه ای که جناب جعفری دولت آبادی بعد از انتصاب به عنوان دادستان عمومی و انقلاب تهران گذاشته - و بر اساس همین رویه هم دادسرای فرهنگ و رسانه را تاسیس کرده است - معمولا در مواجهه با جرایم رسانه ها (‌اعم از نشریات و سایتها) مدیرمسئول را هم مطلع می نمایند . این رویه در حالی از سوی دادستان محترم تهران گذاشته است که قانون ، الزامی برای اطلاع رسانی به مدیرمسئول قبل از توقیف یا فیلتر شدن ندارد ، ‌اما از باب احترام به اهالی رسانه ، چنین رویه ای در پیش گرفته شده است .
طبعا با چنین ذهنیتی و در حالی که خبر آنلاین ، سایت شناسنامه داری است و‌ اگر کمیته تعیین مصادیق می خواسته اقدام به فیلتر کند با شناخت از رویه کاری اشان به ایمیل ، تلفن و آدرس ما دسترسی داشته اند که اطلاع رسانی کنند در حالی که ما چیزی را دریافت نکرده بودیم .
ضمن آن که روز پیش از فیلتر شدن یعنی روز سه شنبه برای پیگیری چند پرونده که در شعبات مختلف دادسرای فرهنگ و رسانه داریم به تک تک بازپرسان محترم آن دادسرا مراجعه کرده بودم و کلامی مبنی بر وقوع خطایی که بخواهد منجر به فیلتر شدن باشد از نامبردگان دریافت نکردم. البته بازپرس محترم شعبه چهارم با ذکر این نکته که شکایت جدیدی از سوی بانک مرکزی آمده و میتوانی در روزی دیگر برای تفهیم اتهام بیایی مرا از شکایتی جدید مطلع کرد . اما نکته ای که حاوی اطلاع از وقوع جرمی که منجر به فیلتر شدن سایت باشد دریافت نکردم .
علاوه بر همه اینها صبح چهارشنبه در حالی خبر فیلتر شدن را شنیدم که تا ساعت 3 بامداد در حال مرور مطالب خبر آنلاین بودم و چیزی که مرا به احتمال فیلتر شدن متقاعد کند ، نبود . لذا طبیعی است که احتمالی جز بحث های فنی داخلی نمی دادم که مسبوق به سابقه بود .
در حال شال و کلاه بودم و همزمان جوابگوی تلفنهای ناشناخته و شناخته که خبرنگار مهر زنگ زد ،‌ و سوال از این که چه شده است ؟ ‌از باب احترام به همکار و با تاکید بر آن که آنچه می گویم تنها برای اطلاع خود او است و نه انتشار ،‌ گفتم هنوز بررسی نکرده ایم وتماس با جایی هم نداشته ایم ولی احتمالا سایت دچار مشکل فنی شده است .
که البته بعد از پیگیری و اطلاع همکاران فنی که سایت مشکل فنی ندارد و فیلتر شده ایم و تماس با مقامات قضایی دادستانی تهران ، مطلع شدیم که بازپرس شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه به دنبال شکایت بانک مرکزی مبنی بر اتهام توهین به جناب آقای بهمنی در تیتر یکی از یادداشتهای خبرآنلاین دستور به فیلتر شدن سایت داده اند ، این که چرا بازپرس محترم روز گذشته که مراجعه کرده بودم در این خصوص چیری نگفتند و مرا مطلع نکردند ،‌ هنور هم برایم مجهول است . اما هرچه بود بعد از تفهیم اتهام و دستور دادستان محترم تهران و تذکر این نکته که در انتخاب تیترها و عناوین دقت داشته باشیم ،‌ایشان رای به رفع توقیف سایت دادند .
البته آنچه بیش از ابهام در ناگفته گذاشتن دستو ر فیلتر شدن سایت از سوی بازپرس محترم موجب حیرت من شد ، دغدغه ، همت و عزم جزم جناب بهمنی بود در رصد دقیق و شکایت از خبرآنلاین آنهم در کشاکش مدیریت بازار آشفته ارز و سکه که جدا" این همه حساسیت و دقت در پیگیری یادداشت و خبرهای خبرآنلاین جای تحسین دارد !
می ماند این نکته که چرا خبر «مهر» تکذیب نشد ؟ ‌آنها که بر مشی خبر آْنلاین واقفند و اتفاقا انتقادشان از باب آگاهی از روش خبرآنلاین در ارائه اخبار است ،‌می دانند که تا خبری را از جوانب گوناگون بررسی نکرده باشیم ، چیزی نمی گوییم و حرفی نمی زنیم . در خصوص فیلتر شدن سایت هم ترجیح دادیم باکسب اطلاع از کم و کیف توقیف خبرآنلاین و حتی امکان رفع آن ،‌ اطلاع رسانی کاملتری صورت بگیرد که خوشبختانه این امر ساعاتی بعد اتفاق افتاد و با انتشار خبری کامل ، خبر آنلاین از محاق موقت در آمد و «آنلاین» شد .

 

24

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    61 3
    سلام ... ضمن عرض خسته نباشيد به جنابعالي و همكاران ارجمندتان در روز چهارشنبه دو نكته خيلي تعجب آور بود: تماشاي صفحه ي پيوندها به جاي صفحه ي خبرآنلاين و دوم هم بيان نمودن مشكل فني! اما خدا را شكر كه هر دو به سرعت به خوبي و خوشي به سامان رسيد... يك نكته اما با خواندن اين نوشته باز هم متعجبم كرد: يعني در خصوص رياست بانك مركزي هم بايد مراقب انتخاب تيتر بود؟؟؟!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    37 7
    خدا به شما توفیق روز افزون بدهد و صبری زیاد تا بر همه این مشکلات توفیق یابید!
  • داداشي IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    41 7
    آقاي معزي من معمولا ابتداي صبح خبرآنلاين را مرور مي كنم و بعد به كارهاي ديگر مي‌پردازم. آن روز هم به شدت نگران بودم و واقعا فكر مي كردم خبر آنلاين هم از دست رفت! و دايم پيگيري مي‌كردم تا اينكه متوجه شدم دوباره در دسترس هستيد. امان از اعتياد! و امان از كار مطبوعاتي كه ما آلوده آن شديم و به قول معروف سرمان درد مي كند براي دردسر آن هم در شرايطي كه اكثر مردم عافيت طلب شده اند. درود.
  • حامد IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    40 4
    یکم دیر نیست؟ انتظار داشتم زودتر از این ها جریان تشریح شه، یا حتی توجیه...
  • علی IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    34 1
    آخرش ما نفهمیدیم این تیتره چی بود!
  • نیما IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    54 3
    آقا سایت واقعا به روزی دارید ، بگذریم... من از کاربرای قدیمتونم راستی میشه به ما هم یاد بدید چیکار کردید که به این سرعت(!) رفع فیلتر شدید....
  • بدون نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    21 5
    آقا بعضي از بچه هاي شما جه در قسمت سياسي وچه قسمت ورزشي از شيوه هاي ژوناليست گاها" استفاده ميكنند ويا به نوعي عوام فريبي . مردم هم اين جور چيزها را ميفهمند مثل خبر ي كه نوشته بودين دنيزلي بخاطر آقاي پروين به ايران نمياد وروز بعد عوض كردين .خبر جديد بزاريد تا همچنان بهتون مراجعه كنند خبر الكي مردم رو فراري ميده.
  • محمد IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    21 1
    مراقب چشم هاي تيز بين عموم باشيد.
  • بدون نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    37 4
    چقدر آسمون و ریسمون میبافید تا یه خالی بندی رو توجیه کنید!
  • کامران US ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    25 1
    این قسمت دیگه خیلی جالب بود: " ... دغدغه ، همت و عزم جزم جناب بهمنی بود در رصد دقیق و شکایت از خبرآنلاین آنهم در کشاکش مدیریت بازار آشفته ارز و سکه که جدا" این همه حساسیت و دقت در پیگیری یادداشت و خبرهای خبرآنلاین جای تحسین دارد !" کاش این حساسیت و دقت...!
  • امیر IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    31 8
    دیگه کم کم داشتید پا رو از حد مرز قرمز فراتر می گذاشتید گوشتون را پیچوندن تا بدونید دنیا دست کیه!!!
  • بدون نام IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    40 1
    و البته چندین ساعت زمان! لازم بود تا متوجه شوید مشکل فنی وجود نداشته که شما از آن با عنوان مسدود بودن سایت نام می بردید! شفافیت و روراستی به مخاظب صرفا در کلام، یادداشت و ... متبلور نمی شود، بلکه با یک خبر یک خطی مانند این: به دلیلی که هنوز برای خودمان معلوم نیست، خبرآنلاین فیلتر شده است.
  • رضایی IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    2 2
    امان از دست بانک مرکزی سانسور رسانه ها
  • امیر IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    1 1
    یعنی هیچ ربطی به آن خبر که در مورد (( عدم اجازه همراهی نمایندگان مجلس فعلی با دولت در سفر های استانی و همراهی نمایندگان خاص دولت در انتخابات بعدی در سفر های استانی)) نداشته است! بی خیال خبر آنلاین!!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    2 4
    خسته نباشید هرچی بود گذشت ما خوشحال شدیم که سایت بالا اومد . با تشکر
  • شهروند ايراني IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    7 1
    با سلام به نظر بنده دلايلي كه شما عنوان كرديد قابل قبول نيست شما به خاطر نظرسنجي در مورد چگونگي ورود اصلاح طلبان به مجلس فيلتر شديد و بلا فاصله با رفع فيلتر نظر سنجي خود را تغيير داديد
  • 120 IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    44 2
    مگه سایت حامی دولتم فیلتر میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • عرفان هدایت پور IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    4 3
    کمی هم از نفوذ خودتون صحبت می کردید که بعد از چند ساعت سبب رفع فیلترتون شد. خجالت هم خوب چیزیه. سایتهای حامی دولت تقریبا همگی فیلتر شدن. حتی بیشتر از یک ماه اجازه بهشون نمی دن فعالیت کنن.