پارلمان نماد دموکراسی است و رقابت انتخاباتی برای کرسی‌های آن شاید اصلی​ترین رقابت در چهارچوب‌های دموکراتیک باشد.

سید صادق روحانی: مشارکت مردم، رقابت احزاب، نظارت استصوابی بر انتخابات، احراز صلاحیت نامزدها، برندگان و بازندگان و واژگانی از این دست معنای انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران را به ذهن متبادر می کند.
مجلس شورای اسلامی نماد بخش دموکراتیک نظام جمهوری اسلامی و به قول امام خمینی(ره) در راس امور است. حتی جدی شدن بحث تغییر قالب نظام از ریاستی به پارلمانی، ممکن است در آینده‌ای دور یا نزدیک اهمیت جایگاه مجلس بیش از این چیزی شود که الان هست.
تا کنون و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، هشت دوره انتخابات مجلس در ایران برگزار شده است. در هرکدام از این دوره‌ها چندین گروه اصلی با هم رقابت کرده اند و ترکیب مجلس را تشکیل داده‌اند. برخی از این گروه‌ها تنها در یک دوره نقش فعال داشته اند و برخی دیگر در چندین دوره. برخی نتوانسته اند رقابت کنند و انتخابات آزاد را زیر سوال برده اند و نظارت استصوابی را بهانه‌ای برای باخت خود عنوان کرده‌اند و برخی دیگر هم با شعار نامزد اصلح  و مجلس صالح در همه دوره‌ها شرکت‌کرده‌اند و فرقی نداشته که بازنده باشند یا برنده.
تصویر ذیل گروه‌ها و احزاب درگیر در هر انتخابات، نمایندگان شاخص هر دوره، میزان مشارکت و درصد مشارکت در هر دوره را نشان می‌دهد. ( برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر ایــــــنــــــجـــــا را کلیک کنید)
29219/
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =