حذف قانون کفالت، پس از چند دهه اجرا و معافیت بسیاری از جوانان به استناد این قانون، در قانون جدید نظام وظیفه عمومی، معافیت کفالت با شرط پدر بالای 59 سال، حذف شده است.

سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره دلیل حذف قانون کفالت پدر بالای 59 سال به خبرآنلاین گفت: "متاسفانه برخی مشمولان درصدد هستند که قانون را دور بزنند. در واقع این دست از افراد می‌خواهند به قانون حیله بزنند. مثلا در حال حاضر فردی که وارد مدرسه می‌شود معمولا دوران اولیه تحصیلی را در 12 سال می‌گذراند و به 18 سالگی و سن سربازی می‌رسد، اما برخی افراد سعی می‌‌کنند دوران تحصیلی را طول بدهند تا مثلا پدرشان به 60 سالگی برسد و به هر حال بتوانند از یکی از موارد معافیت استفاده کنند، اما قانون جدید می‌گوید همه باید تا 20 سالگی دوران تحصیلی مدرسه را تمام کرده و با ورود به 21 سالگی نسبت به وضعیت خدمت وظیفه اقدام کنند."

به گفته او یکی از اهداف ستاد کل نیروهای مسلح، برای تدوین قانون جدید، اجرای عدالت بوده است: "یکی از اهداف ما در اصلاح قانون نظام وظیفه درنظر گرفتن عدالت بود تا قوانین عادلانه، منطقی و عقلایی اجرا شود. در این معافیت نیز مسائلی وجود داشت مثلا پدری که سنش 59 سال و 11 ماه و 25 روز بود و تک‌فرزند ذکورش در سن سربازی قرار می‌گرفت، نمی‌توانست از این معافیت بهره ببرد. از طرفی شرایط استفاده از این معافیت برای مشمولی که دارای پدر متمولی که صاحب چند کارخانه بود و در سلامت کامل به سر می‌برد با مشمولی که پدری مریض و ناتوان داشت، یکسان محاسبه می‌شد و هر دو معاف می‌شدند، اما در قانون جدید تصمیم گرفته شد تا به شکلی عادلانه هر پدری که نیازمند مراقبت باشد و توانایی لازم برای اداره امور خود را ندارد، یگانه فرزند ذکورش بتواند از سربازی معاف شود. بر این اساس هر پدری در هر سنی با توجه به شرایط جسمی و روحی اگر توانایی انجام امور زندگی‌اش را ندارد و دچار بیماری و مشکلی است، می‌تواند از این قانون استفاده کند و به این ترتیب این قانون، عادلانه‌تر و منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

سردار کمالی همچنین گفت: "خانواده‌ها نگران این موضوع نباشند و بدانند که در صورت تایید کمیسیون پزشکی اگر مشخص شود پدری نیازمند کمک است، مطابق قانون، یگانه فرزند ذکور بالای 18 سال‌‌شان از سربازی معاف می‌شود."

بسیاری از کاربران خبرآنلاین در نظراتی که برای خبر حضور سردار کمالی در خبرآنلاین ارسال کردند، نوشته بودند که حذف یکباره قانون کفالت، منصفانه نیست و برای اجرای ان باید مشمولان متولد سال 1372 به بعد را درنظر گرفت. آنها می گفتند روا نیست یک مرد 30 -35 ساله با زن و بچه، بخواهد زندگی رها کند و به سربازی برود. اما جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درپاسخ به این نظر کاربران گفت: "قوانینی که ما اجرا می‌کنیم از یک قاعده حقوقی پیروی می‌کند و عطف به گذشته نمی‌شود به همین دلیل درمورد مشمولانی که تا روز اجرای این قانون پرونده تشکیل دادند و پرونده شان بررسی شده و برایشان حکم صادر شده است بر اساس قانون قبلی اقدام می شود. اما در مورد مشمولانی که مدارک داده‌اند اما پرونده شان رسیدگی نشده و هنوز موضوعشان در حال بررسی است از زمان ابلاغ قانون جدید از سوی مقام معظم رهبری ضوابط جدید برای آنها در نظر گرفته می شود. هر زمان قانون جدید ابلاغ شود کار بر اساس قانون جدید ادامه پیدا خواهد کرد مگر اینکه قبلاً پرونده رسیدگی شده باشد و حکم نهایی صادر شده باشد."

برای خواندن مشروح این گفتگو، این خبر را بخوانید.

توضیح: در تنظیم مشروح این گفتگو، به اشتباه، از "مشمولان غیاب در انتظار کفالت" استفاده شده بود، که اصلاح می شود. همچنین خبرآنلاین درباره تعیین تکلیف معافیت کفالت از سردار کمالی این سوال را پرسید که جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همان پاسخ دو پاراگراف بالاتر را داد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 58
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    28 6
    موضوع ۶ ماه یا یک سال فرصت معرفی پس از تحصیل در دانشگاه چطور است؟ الآن در اینباره ابهام به وجود آمده.
  • سالار IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    65 5
    با سلام حالا که معافیت کفالت پدر 60 سال حذف شد نظام وظیفه بیاد شرایط پدر نیازمند به مراقبت رو کامل نوضیح بده.عادلانه نیست که همان شرایط بسیار سختگیرانه قبلی باشد مثلا سرطان بی علاج -فلجی که نیم متر هم نتواند راه برود -کور باشد و......در ضمن کبر سنی چیست؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    162 9
    سردار محترم 1.پدری که سنش 59 سال و 11 ماه و 25 روز بود پسرش 6 روز خدمت می کرد معاف میشد بعد 2.مشمولی که دارای پدر متمولی که صاحب چند کارخانه بود و در سلامت کامل به سر می‌برد باید به کارخونه های پدرش که مطمئنا هزاران کارگر داره رسیدگی می کرد به خدا پشت این قانون هزاران دلیل بود اما شما تنها سعی در توجیه کار خودتون دارید
    • بدون نام DE ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      78 5
      آیا این کار را کردند برای اجرای معافیت 3 برادری که سر باز کم نیارند؟
    • ای بابا IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      69 4
      گل گفتی دوست عزیز سردار جواب بده دیگه فیلمی شدیم با این قوانین سربازی
    • رضا IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
      23 1
      حالا این هیچی! مگر چند درصد از کل جمعیت این مملکت هستن که وضع مالی خوبی دارن و کارخونه دارن و اینها؟! بعد چند درصد اینها تک پسر دارن؟! بعد چند درصد اینها هم باباهه سر سن سربازی پسرش بالای 59 سال داره؟! به خاطر دستمال قیصریه رو آتیش میزنین، بعد میگین عدالت؟!
  • بدون نام CH ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    31 6
    من و امثاله من که 38 روزه از تهران مدارک فرستادم و نظام وظیفه میگه باید!! 50 روز بگذره و تو نوبت باید باشم.تکلیفه ما چیه بعد از اجرای قانون؟ جواب ما داده شد گروه جامعه؟
  • کفالتی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    51 4
    یک پارادوکس جالب دلیل بی عدالتی قانون قبلی این بود که : "مثلا پدری که سنش 59 سال و 11 ماه و 25 روز بود و تک‌فرزند ذکورش در سن سربازی قرار می‌گرفت، نمی‌توانست از این معافیت بهره ببرد" جالب است کمی جلوتر در همین متن آماده : "در مورد مشمولانی که مدارک داده‌اند اما پرونده شان رسیدگی نشده و هنوز موضوعشان در حال بررسی است از زمان ابلاغ قانون جدید از سوی مقام معظم رهبری ضوابط جدید برای آنها در نظر گرفته می شد" آخرت چه جوابی می دهیم .....
  • کفالتی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    56 5
    پدر نیازمند مراقبت هم می تواند متمکن و کارخانه دار باشد مادر طلاق گرفته ، جد و جده ، مادر همسر فوت شده ، یگانه مراقب خواهر و برادر زیر 18 ، همه و همه ممکن است کارخانه دار و متمکن باشند. غیر از این است ؟ ما کارخانه دارها از سردار کمالی می خواهیم برای اجرای عدالت، کلیه معافیت ها حذف و سربازی 24 سال گردد. با تشکر لطفا سانسور کنید ممنون
  • امیر GB ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    78 2
    شرایط پدر رو نمیگن چی باید باشه تا خدایی ناکرده آقازادگان کارشون لنگ نمون ... اونا معاف میشن با پدر صاحب چند کارخانه ما هم میریم سربازی با پدر بازنشسته که یک عمر تو این مملکت خدمت کرده ...
    • دوست IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      5 2
      باباپدر بازنشسته عمل قلب باز كرده قند خون دار كه نياز به مراقبت نداره برو بيخود تا 24 سالگي درس خوندي و فوق ليسانس گرفتي؟؟؟؟؟
  • ghalb IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    14 7
    با سلام ایا دانشجو رشته پزشکی میتونه از معافیت پزشکی استفاده کنه در حین تحصیل؟ با توجه به اینکه باید به پروژه برود ولی کلی تفاوت دارد معاف شدن یا نشدنش. چرا معافیت پزشکی را در حین تحصیل ممنوع کردید؟
  • بدون نام US ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    48 2
    خوب اون پسره یک هفته میره خدمت پدرش وارد 60 شد معافیتشو میگیره این که نشد حرف
  • بدون نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    47 2
    این سردار اصلا دلیل اصلی این معافیت رو درک نکرده راجع بهش نظر میده , توی مملکت ما که 50 سالگی بازنشست میشن و با حقوق پایین بازنشستگی نمیتونن یه خونواده رو کامل بگردونن و میرن مشغول به کار میشن اما توی سن 60 سالگی توان کار کردن ندارند و این قانون برای این بود که اجازه بده اگر تک پسر دارن اون پسر بتونه به خونواده کمک مالی و غیره برسونه حالا اینها چه ربطی به بیماری داشت نمیدونم چون تو قانون سابق بیماری رو جداگانه بررسی میکردن
  • بدون نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    31 10
    قربون خودم برم که تو همون 19 سالگی معافیت پزشکی (عینک) رو گرفتم و مثل خیلی ها به امید 60 ساله شدن پدرم ننشستم. که اگر این کار رو می کردم الان تو 25 سالگی باید دنبال خرید پوتین و کلاه و این حرف ها بودم.
  • اشكان US ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    بريد مثل مرد خدمت كنيد؛ اينقدر دنبال تبصره و ماده و نر و بامبول و .... نباشيد؛
    • احسان IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      دمت گرم!!! گل گفتی!!!
    • بدون نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      66 9
      شما با آی پی آمریکاییت چی کار میکنی بیا ایران خدمت کن
  • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    28 10
    ولی هنوز این قانون اجرا میشه!؟ لطفا توضیح بدید چرا!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    159 3
    نمرديم معني عدالت رو هم فهميديم
  • علی سنجری IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    12 2
    اگر پدرخانواده فوت کرده باشند و مادر به سن60سالگی نرسیده باشد فرزند معاف میشود؟؟
    • بدون نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
      8 0
      وقتی پدر در قید حیاط نباشه سن مادر هیچ ربطی به معاف شدن پسر نداره مادر در هر سنی که باشه پسر میتونه کفیل مادر بشه
  • 60 سال IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    117 1
    ما اعتراضمون اینه که چرا یه شبه قانون عوض شده اصلا بیان از الان قانون کنن اونایی که تازه از امسال وارد رده سنی مشمولیت میشن یعنی اونایی که پیش دانشگاهین 60 سال کفالت براشون حساب نشه ماها که رفتیم دانشگاه تا ارشد بخونیم تا معاف شیم چه گناهی کردیم؟ به نویسنده مقاله هم باید بگم درد دل مارو تازه نکن همه زندگیمون شده استرس چه جرمی کردیم که سزاوار این سطح زندگی باشم خواهشا چاپ کنین آقایون ببینن
  • حامد IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    کاره خیلی خوبی میکنن امیدوارم تمام قانونای معافیت رو بردارن یا هیچکس نباید بره سربازی یا اینکه همه باید برن مگه من که 2سال از زندگیم افتادم عقب گناه کرده بودم نمیدونم ، شاید این افراد برای مملکت تخم طلا میذارن
    • احسان IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      کاملاً موافقم!!!
    • بدون نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      369 7
      آقاي حامد،اگر به شما ظلم شد،راضي نباشيد كه به ديگران هم ظلم شود.
    • بدون نام CA ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
      534 9
      چون تو زندگیت تباه شده، بقیه هم مثل تو باید شن؟
    • بدون نام IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
      9 35
      اگه ظلم به طور مساوی تقسیم بشه عین عدالته.... منم موافقم که همه برن سربازی یا هیچکس نره......
    • بدون نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
      28 3
      داش گلم 1240 آن لایک گوارای وجودت همین :|
  • بدون نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    188 3
    اره قانون یه شبه برداشته شد عدالت اجرا شد باشه دیدار به قیامت شاید راست می گی ضمنا اما جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درپاسخ به این نظر کاربران گفت: "قوانینی که ما اجرا می‌کنیم از یک قاعده حقوقی پیروی می‌کند و عطف به گذشته نمی‌شود این قانون رو عوض کنید نمیشه؟
  • بدون نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    210 1
    کسی که واسه زندگیش 1000 تا برنامه گذاشته 1 شبه میان میگن از فردا این قانون 30ساله حذف نیشه.هرجا دیگه دنیا بود اولا اینجوری حذف نمیشد بعدام 1 زمانی به همه میداد که رو برنامه جدیدشون فکرکنن
  • علي IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    16 0
    عاجزانه درخواست دارم درباره صحبت سردار كمالي در چند هفته گذشته در خبرگذاري ها درباره معافيت فرزند ذكور مادر يا پدر سرطاني پيگيري بفرماييد http://jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100862348031 نه بهزيستي پاسخگوهست نه پليس ١٠ اطلاعي دارد خانواده اي كه يكي از اعضايش دچار اين بيماري شوند متحمل خرج سنگين دركنار سختي مراقبت از عزيز بيمارشان ميشوند كه بايد همه اعضاي خانواده باهم كار كنند كه خرج درمان تامين شود و هر روز و هر ساعت مراقب و پرستار آن مادر يا پدر باشند
  • کهنه سرباز GB ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    8 212
    ما سه تا برادر بودیم، هر سه با مدرک کارشناسی رفتیم خدمت. بی سر و صدا تموم شد. وقتتون رو تلف نکنین.
  • میثاق IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    137 0
    ما که پدرمون 23 سال فوت کرده 2 تا داداش بودیم همزمان رفتیم خدمت هیچکدوم هم معاف نشدیم!!! اونوقت این سردار از همه جا بیخبر هی قانون واسه خودش تصویب میکنه
  • امیر IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    31 1
    فقط می تونم بگم تو این مملکت 1 شبه همه چیز عوض میشه و برنامه ریزی و .... همه کشکه یکی برای زندگیش برنامه ریزی میکنه که مثلا اگه ارشد قبول بشه میتواند معافیت کفالت بگیرد و قبول هم میشه و با خیال راحت درسشو میخونه که یکدفعه قانون عوض میشه و تمام زحماتش به باد میره و تازه تو سن 27-8 سالگی باید بره سربازی
  • بدون نام IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    30 2
    نمردیم و معنی و مفهوم عدالت رو فهمیدیم!!!!!! تو این مملکت بچه آدم کارخانه دار یا آدم با نفوذ در هر شرایطی و با هر قانونی سربازی نمیره. این قانون رو گذاشتن که کسانی که دستشون به جایی بند نیست رو بفرستندد سربازی!!!!!
  • من یک مسافرم IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    26 1
    حالا این عدالت اجرا نشه نمیشه؟! چرا هر وقت میخوام یک اقدام خودسرانه بکنیم، عدالت رو قربانی میکنیم؟!! کسانی که شب میخوابن صبح پا میشن قانون رو عوض میکنن میدونن هر کدوم از این قوانین روی زندگی چندهزار نفر تاثیر مخرب می ذاره؟ شما واقعا دلتون برای کی سوخته که به فکر اجرای عدالت اقتادین؟ اگر به فکر اجرای عدالت هستید و میخواین منصفانه عمل کنین، برید از جوونها و خانواده ها بپرسید چند نفر حاضرند برند سربازی؟ پدر یارو پولداره که هست، به من و شما چه ربطی داره؟ قانون بر اساس عدد و رقم باید باشه نه نظر های کمیسیون پزشکی که شیر تو شیر و خودسرانه است همین کمیسیون پزشکی میشه راهی برای دور زدن قانون از این به بعد مردم در تب و تاب این هستند که یک مرضی پیدا کنند تا کمیسیون تاییدشون کنه
  • من یک مسافرم IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    32 1
    مگر موقع مدرسه رفتن و رای دادن و گواهینامه دادن و طول مدت دانشگاه و بازنشستگی و .... به توانایی افراد نگاه میکنن؟ در همه موارد فوق به سن اشخاص توجه میشه، نه توانایی شون مثلا اگر یک بچه 17 ساله بتونه مثل شوماخر هم رانندگی کنه، بهش گواهینامه نمیدن (مثالهای مشابه هم به همین ترتیب) پس چرا اینجا که میرسه میخوان بر اساس توانایی پدر شصت ساله تصمیم گیری کنن که بچه بدبختش معاف بشه یا نشه
  • رحیم IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    2 60
    خدمت واجب است.
  • 13 IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    26 0
    مریضی پدر هم مثل معافیت پزشکی.از دید اونها اگه پدرت n بار هم سکته کرده باشه ولی سر حال باشه مشکلی نداره و این یعنی مالیده...
  • بدون نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    32 1
    چیزی نیست ما سربازی رفتیم .... ولی اگه دوستدارید میتیونید و میدونید افرادی هستند که میان آموزشی مدارک تحویل میدن و بعد غیبشون میزنه بعد از دو ماه بر می گردند محل خدمتشون هم تعیین میشه باز میرن اونجا و بعد برمی گردن خونه و در نهایت ÷س از دو سال کارت سربازی بهشون می دن .... حالا این فرد کیست ... آقا زاده ای است که قانون فرار از خدمت و معافیت و هم چنین خدمت را با هم ترکیب کرده و شده این ...... این جدیدترین روش آقازادهاست
  • علیرضا IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    8 1
    سلام.دوست من همه کاراشو کرده ، پول هم به حساب خزانه ریخته و بهش گفتند برو یه دو ماه دیگه کارتت میاد دم خونتون.ایشون هم شامل این قانون جدید میشند؟
  • علي IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    16 0
    مساله اصلي در اتاق كميسيون است. آنجا كه اگر پدر شما بتواند با پاي خود وارد اتاق شود ديگر شما شامل معافيت نيستي با اين وجود كه پدر شما 3 تا فنر تو رگ هاي قلبشه هر 2 ماه يكبار بايد بره تهران براي چكاپ و ... حالا پدر شما هستو و مادر شما. شمام كه در حال خدمت به كشور هستي و اگر براي خانواده شما اتفاقي رخ بده فقط بايد منتظر ماند و ديد چي ميشه. مسئولي كه اون كارخونه دار تو ذهنشه كه حالشو بگيره ديگه به اين موارد فكر نميكنه. از طرفي حق هم دارد يعني اينقدر تعداد اين كارخونه دارا زياده كه ارزش داره ما هم اين بلا سرمون بياد. ولي سردار فكر ميكنه تك پسر كارخونه داراي ايران ميرن خدمت ... باشه مام ميريم خدمت.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    7 49
    مگر خون کسانی که تک فرزند هستند و پدر 60 ساله انها هیچ مشکلی ندارد و از یک جوان 18 ساله هم قوی تر و سالم تر است از انها که 2 سال در بدترین شرایط اب و هوایی سرباز بودند و با درجه ستوان 1 در کوه و کویر و لب مرز خدمت کردند و عمر ، فرصتهای شغلی و هزار تا مورد دیگر انها به باد هوا رفت و الان هم برای انها کار نیست رنگین تر است که این عزیزان از خود متشکر!! به صرف یک قانونی که هیچ معنی و مفهوم عقلی و علمی ندارد باید معاف شوند و بتوانند از این فرصتها استفاده کنند و دیگران هم سنشان بالا رود و فرصتهای مفید را از دست بدهند! حالا که عدالت اجرا شده ناراحت هستند! عجب چقدر انصاف و جوانمردی را خوب معنی کردند!! خدا پدر هرکسی که این قانون تبعیض امیز و غیر انسانی را لغو کرد حفظ کند و مرد عنایت خود قرار دهد!!
    • بدون نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
      18 2
      من كه شك دارم اين ساز مخالفا كار خود گروه جامعه نباشه...بسياري از نظرات رو هم سانسور ميكنين
  • علی محمد IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    31 4
    سردار عزیزضمن سلام وعرض ارادت این قانون تک فرزندی بالای 60 سال برای تداوم نسل است نه چیز دیگری یعنی اینکه مثلا اگرتک فرزندبه سربازی رود و شهید یاکشته شودنسل اون خانواده از بین میرود.
  • مادر. IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    30 1
    مگه چند درصد از تک فرزندان ذکور پدران کارخانه دار و ثروتمند. دارند . که این دلیلی بشود برای. محروم کردن اکثریتی از تک فرزندان. ذکور. از قانون قبلی کفالت ؟
  • دانشجو IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    21 2
    سلام به همگی. آخه نمیدونم سردار کجای این قانون عدالته؟؟؟؟؟؟؟با همه احترامی که براتون قائل هستم اما بی زحمت بگید چند نفر توی ایران صاحب کارخونه هستن که شما این حرف رو میزنید؟؟ من برنامه ریزی کرده بودم برای کارشناسی ارشد ، شکر خدا خوندم و قبول شدم .فکر نکنید یه رشته ساده که بشه به راحتی توش قبول شد. حالا من کارشناسی ارشد برق رو دارم تموم میکنم و سنم شده 27 سال . با قانون قبلی من معافیت کفالت میگرفتم اما با این قانون جدیدی که تصویب کردند من باید برم سربازی و بعد خدمت سنم بشه 29 سال و توی 30 سالگی کار پیدا کنم . کی میخاد جواب منو بده . سردار شما مطمئن باشید پسر اون کارخونه دار بازم یه جور معاف میشه . این وسط ،من و امثال من هستن که با آینده اونا داره بازی میشه.
    • شایان IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
      4 15
      من نمی‌فهمم دوستان تو 27-28 سالگی چه‌جوری دارن ارشد می‌خونن که غیبت نخوردن؟! با احتساب حداکثر 6 سال کارشناسی و 2 سال ثابت که ارشده، تو 26 سالگی باید ارشد تموم بشه!
  • دانشجو IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    18 2
    آخه نمیدونم کی می خواد جواب این همه جوون که تو شرایطی مثل شرایط من هستند رو بده. چرا الان که یه فرصت شغلی مناسب داره برای من و امثال من جفت و جور میشه باید از دست بره. ومنتظر بمونیم که 3 سال بعد ببینیم بازم برامون فرصت شغلی پیش میاد یا نه.بعد توی 30 سالگی با جیب خالی و بدون کوچکترین پس اندازی اگه میلی به ازدواج مونده باشه بخواهیم تشکیل خانواده بدیم . سردار همه میدونند که شما و خیلی از مسئولین برای این مملکت زحمت بسیار میکشید اما شما رو به عصمت فاطمه زهرا (س) و غیرت امیرالمومنین (ع) نذارید آینده جوونای مملکت خراب شه .
  • بيچاره GB ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    16 1
    بچه ها فعلاً نگران نباشيد . هنوز خبری از اجرای اين حذف قانون تک پسری نيست ، اميدوارم که سردار و بقيه مسئولين هيچ وقت اين قانون رو اجرا نکنن يا دست کم همينجوری طولش بدن تا اين جوان های نا اميد بتونند به کار هاشون برسن و دست کم در باره يک مورد نگرانی نداشته باشند . که البته من هم جزوشونم ، ديگه نميدونم چی بگم .......................باشد که خداوند همه را مورد آمرزش خويش قرار دهد . آمين
  • مصطفی IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    17 0
    من بدبخت چی بگم می خواستم ازدواج کنم ولی یک شبه همه آرزوهامبه باد رفت خانواده نامزدم اگر بفهمن معاف نمی شم عمرا بهم جواب بدن. اخه این انصاف هست که با این قانون های یک شبه با زندگی مردم بازی میکنید . پدر من 2 ماه دیگه 60 سال میشه .مریض نیست ولی اصلا نمیتونه دیگه کار کنه .آقای سردار واقعا بی انصافیه این قانون برداشته بشه. تمام برنامه های زندگیم بهم میخوره.
  • مرتضی کریمزاده IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    8 0
    لطفا توجه کنید: پدرم متولد1332هستش، داداشم 16 ساله- کارشناسی ارشدم رو تو دانشگاه تهران تموم کردم- احتمال اینکه میتونستم معافیت پزشکی بگیرم بود- اومدم تو سازمان انرژی اتمی امریه گرفتم- پس از 5 ماه در حین خدمت دکتری قبول شدم- بزرگترین دلیل اینکه اومدم دکتری بخونم این بود که کفالت 59 سال تمام رو می گرفتم- خونوادمم عضو کمیته امدادن- کسی نیست خرج زندگیمونو بده- حالا نه میتونم کفالت قانون جدید رو بگیرم و همم اگه از دکتری انصراف بدم امریه هم نمیتونم برگردم چون فقط یه بار میشه امریه گرفت-تازه برای انصزاف ازم پول هم میخوان- در حین تحصیلم نمیتونم از معافیت پزشکی استفاده کنم- الانم باید کارت پایان خدمت داشته باشم تا سر کار برم-به پولش خانواده ام نیاز دارن- من برنامه ربزی داشتم-خودکشی کنیم بهتره تحملم
  • بدون نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    13 1
    چرا هر سال قانون عوض میکنید ما چه خاکی به سرمون بریزیم هر سال یه ساز میزنن اصلا این قانونا از کجا میارین؟
  • بدون نام IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    5 2
    سلام - اگر فرزند ذکور خدمت راپایان رسانده باشد و برادر دوم بعلت کهولت سن پدر و مادر و عمل های جراحی قلبی برای هر دو و کمک در امرار معاش از خدمت سربازی غیبت کرده باشد باتوجه به 66 سالگی سن پدر میتوان مافیت کفالت گرفت ؟ ممنون
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    6 2
    هیچ عادلانه نیست پدر بالای 60 سال بیاد خدمت من پدر بالای 60 بودم رفتم خدمت کردم امابرا اونا که واقعا پدر نیاز به مراقبت داره ظلمیست اشکار
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    1 1
    همه اش توجیه میفرمایید چند نفر کارخانه دار تو مملکت هست که تک فرزند دارند اکثر انهایی که تک فرزند هستن با دعا ودوا از خدا گرفته اند در ضمن سن متوسط در ایران چند است که شما 70 سال حساب کردین شما خواستین کفالت حذف کنین غیر از این هیچ مفهومی ندارد والا کی در پنجاه دو سالگی صاحب تک فرزند میشود در ضمن شما به کسانی که چند دختر داره ویک پسر همان رفتاری می فرمایید کهکسیکه تنها یک فرزندپسر دارد در صورتیکه فرزند دختر هم امروز کار میکند وبه خانوادهاش رسیدگی میکند خواهشمندم رسیدگی بفرمایید وبه سن شصت سالگی برگردانید در ضمن شما چرا میخواهید پدری مریض شود پدری که 60 سال دارد دیگه پیر شده واحتیاج به کمک دارد
  • عماد A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    5 1
    سلام سردار محترم هرچند همه مردم میدونن اینایی رو که گفتین به نفع قشر فقیر انجام ندادین و همش دروغه ولی تازه که سن پدر برای معافیت رو بردید بالا لطف میکنید منصفانه در مورد بیماری پدر برای کفالت حرف بزنید ..سرطان نو فلج و اینا چیه آخه پدر نتونه یک سانتی راه بره یعنی چی ..نفست از جایه گرم بلند میشه مردم نون ندارن بخورن حالا پدری هست چهارتا پسر داره با این وضعیت همشون کار میکنن نون ندارن بخورن ما تک پسریم چه خاکی بریزیم رو سرمون پدرمون فلج بشه ...یکم وجدان خوبه