قانون آنلاین نوشت:

چندی است که بازار عرضه و تقاضای ارز در تهران و در مجموع در کل کشور،نوسان های بی سابقه ای را به دلیل گرانی دلار می بیند .دراین میان سئوالی  مطرح می شود که  چه دلایلی  باعث این رخداد شده و به واقع چه اتفاقی رخ داده و در نهایت چه بخش‌هایی از این نوسان سود برده اند .

شاید درتحلیل این ماجرا،ابتدا باید به دنبال کسانی بود که بیشترین سود را ازاین آشفته بازار برده‌اند و می برند ؛همان کسانی که سودشان در آشفتگی‌هاست و سوداگری پیشه آنهاست.
در این خصوص هر چند که سیاست گذاری های بانک مرکزی و دولت در خصوص افزایش تدریجی نرخ ارز در ایران بسیار موثر بوده است ،اما باید پذیرفت که برخی اتفاق ها نشان از نقش مجموعه هایی در این آشفتگی دارد که ریشه یابی آن باید از سوی نهاد های ذیصلاح انجام شود.
فعالیت های مشکوک خرید و فروش ارزی که بر خلاف روال گذشته در بازار در حال پیگیری است و نشانه هایی از نفوذ جریان های غیر معمول در بازار دارد. این وظیفه نهاد های امنیتی و اطلاعاتی است که کشف کنند رفتارهای به ظاهر قانونی اما در عمل غیر قانونی از کدام حوزه ها نشات گرفته وچگونه ادامه یافته است.
چرا که بر اساس اعلام مسئولین بانک مرکزی خرید و فروش ارز به جز در صرافی های قانونی نوعی فعالیت غیر قانونی تلقی می شود و نباید انجام شود.
درست به همین دلیل در بازار معاملات غیر علنی و غیر قانونی دلار در حجمی انبوه در حال انجام است و تایید یا تکذیبی در این خصوص شنیده نشده است.
دلار 1400 تومانی در حجم 10 میلیونی
دراین رابطه برخی مخاطبان قانون با اطلاع دهی رویه ای عجیب در بازار تهران باعث شدند تا خبرنگار ما به اطلاعات تازه ای از روند های تازه باب شده در بازار تهران برسد.
 طی هفته گذشته در بازار تهران و در صنوف مختلف تهران به کسبه و بازاریان متمول که از وضع مالی مناسب برخوردار بوده و در بازار شهره بوده اند تماس های مشکوکی برای فروش حجم بالایی از دلار گرفته شده  با هدف فروش بسته و کیف های دلاری 10 میلیون دلاری به قیمت هر دلار 1400 تومان؛حال انکه قیمت دلار در این روز حدود 1700 تومان بوده است.
در این باره چند فعال بازار تهران گفتند چند روزی است که تلفن های مکرر و مشکوکی با نام ها و اسامی مختلف بدان ها می شود که پیشنهاد فروش کیف های دلاری 10 میلیون دلاری را می دهند.
به گفته بازاریان،در این تماس ها رعایت شرط ایمنی برای خریداران احتمالی مد نظر بوده است و گفته می شود که حاضرند تنها با روئیت یک نسخه کپی از چک بانکی (در وجه خود خریدار) اقدام به مبادله 10 میلیون دلار آمریکا به قیمت 1400 تومان می کنند.
 پیش از این تلفن های مشکوک به فعالان صنوف مختلف، تلفن های زیادی هم به فعالان بازار ارز شده بوده و پیشنهاد فروش بسته های 10 میلیون دلاری بدانها هم داده شده است اما صرافان از چنین خریدهایی ممانعت کرده اند.
نکته جالب این ماجرا ،آنجاست که پیشنهاد ها در برخی روزها متفاوت بوده و چنین بسته های حجیم دلار فقط به صورت یکجا به فروش می رسد و به خریداران احتمالی اعلام شده است که کل بسته به صورت یکجا به فروش خواهد رسید.
روش فروش کیف های 10 میلیون دلاری
فروشندگان تلفنی کیف های 10 میلیون دلاری که در روزهای مکرر قیمتی دست کم 300 تومان پایین تر در هر دلار را پیشنهاد می دهند ،روش کار ویژه ای هم برای خود دارند .اصل اول آنها ایجاد طمع برای سودی حدود 300 میلیون تومان است .
آنها برای اطمینان از توان مالی خریداران بازارهای مختلف که نشان گذاری کرده اند،اطمینان خاطر می دهند که تا زمان دریافت دلارها هیچ انتقال وجهی صورت نخواهد گرفت و خریداران می توانند با کارشناسان معتمد خود در محل تبادل حضور یابند تا از صحت و اصل بودن دلارها مطمئن شوند.
همچنین این فروشندگان که تعدادشان هم این روزها زیادتر شده است ،در تماس های مکرر به بازاریان و ثروتمندان بازار طلا،ارز،املاک و تجار پیشنهاد تبادل در اتاق VIP  بانک ملی (در بازار) را می دهند تا خریداران با اطمینان خاطر از صحت معامله،امنیت خاطر یابند.
فروشندگان همچنین برای اطمینان از توان مالی خریداران درخواست دریافت رونوشت چک بانکی رمز دار به مبلغ 14 میلیارد تومان را در ایمیل خود دارند و اعلام می‌کنند این چک باید در وجه خود خریدار باشد تا وی هیچ تردیدی بر کلاهبرداری بودن این معامله نداشته باشد!
جالب اینکه فروشندگان بسته های میلیونی دلار حتی حاضر به فروش 1 میلیون دلار از بسته 10 میلیون دلاری نیز نیستند و و اعلام می کنند بسته های دیگری در روزهای متفاوت ارائه خواهند کرد .
روش تبادل دلار و مبلغ 14 میلیارد تومانی این نوع معامله هم به گفته فروشندگان تلفنی این است که فرد خریدار چک را در اتاق های ویژه معامله بانک ملی به نزدرییس بانک می سپارد و تایید رییس بانک مبنی بر پاس شدن آن دریافت می شود و بعد تبادل در محلی امن انجام می شود.
2 فرضیه احتمالی و درخواست از نهاد های امنیتی
در این خصوص برخی از فعالان بازار از اینگونه تلفن ها دچار هراس شده اند و بیم امنیت خود را دارند چرا که بازاریان معتقدند شاید کلاهبرداری های بزرگی در راه باشد و همزمان هم این احتمال وجود دارد که برخی خلافکاران حرفه ای به دنبال کشف ثروتمندان دارای نقدینگی هستند و به واسطه تحریک طمع بازاریان زمینه را برای خلاف های احتمالی خود فراهم می کنند.
به هر روی این یک سوی ماجراست اما در سوی دیگر با غلط بودن این فرضیه و انجام معاملات باید به این نکته پرداخت که چنین کیف هایی از کدام محل تامین شده و ارز مذکور چگونه با چنین قیمتی به فروش می رسد.
زیرا روش یاد شده در هفته گذشته میان بازاریان صنوف مختلف ،بارها با رو یه های مشابه و افراد مختلفی اعلام شده و تلفن ثروتمندان بسیاری برای چنین معاملاتی زنگ می خورد.
در این باره ،تلاش های خبرنگار ما برای یافتن فردی که چنین معامله ای کرده باشد بی نتیجه ماند اما در حد همین اطلاعات که مخاطبان به قانون اعلام داشته اند ،باید این پرسش را از مسئولین و نهاد های امنیتی و اجرایی بانکی و ارزی پرسید که چنین حجم انبوه دلار در دست فروشندگان تلفنی چه می کند و اگر به واقع چنین حجمی دلار برای فروش وجود دارد از کجا توانسته اند با این قیمت آن را بدست آوردند؟
اگر هم چنین ارزی وجود خارجی ندارد و کیف های 10 میلیون دلاری که در صنوف مختلف عرضه می شود یک بلوف است چه هدفی در ورای این تلفن های مشکوک خوابیده است .
زیرا بسیاری از واسطه های معمولی که گاه و بیگاه با رقم های کوچکتر در میان مردم هم دیده می شوند،از جمله افرادی هستند که طی ماه های اخیر اقدام به خریدمیلیونی دلار کرده اند و این روزها به دنبال فروش ان هستند.
اما رقم های متنوع و کوچکتر این افراد این ذهنیت را که جریان بزرگی در ورای ان باشد را رد می کند .
اما بسته های 10 میلیون دلاری در شکل چمدانی و کیفی ماجرایی است مشکوک که به رسیدگی نهاد های اطلاعاتی و امنیتی نیاز دارد.
/3131
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    24 1
    پیدا کنید پرتقال فروش را.
  • بدون نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    15 4
    منم یکی میخوام!
  • بدون نام US ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    9 3
    سال پیش این واقعه در مصر هم اتفاق افتاده بود که یکی دو تا از روزنامه ها نوشته بودند . دلارها تقلبی از آب در آمد و عده ای سر این کلاه برداری هستی اشان را از دست دادند .
  • عادل IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    35 1
    فقط جهت اطلاع كه سود 10000000 دلار با احتساب 300 تومان به ازا هر دلار ، 3 ميليارد تومان مي شود نه 300 ميليون !! يه وقت ضرر نكنيد !!
  • بدون نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    3 1
    پس دلار 1400 تومانی هم وارد بازار شد
  • بدون نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    12 6
    دلار 1100 تومان بالاتر باشه گرانه
  • بدون نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    12 2
    دلار بالاتر از 1100 تومان همه قیمت ها برهم می ریزد قیمت بنزین ، برق ، گاز ، گازوئیل و تمام مواد اولیه کارخانه ها که همه شون هم وارداتی هستند. نه نمی شه . قابل قبول نیست.
  • بدون نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    2 14
    شاید هم نظر خیری در کار باشد و به جمع آوری مقداری نقدینگی از دست مردم منجر شود. بهر حال پیشنهاد گیرنده باید با احتیاط رفتار کند .
  • بدون نام US ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
    1 0
    بالاخره یعنی خرید و فروشش ممنوعه؟!؟!
  • علی US ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    1 0
    والا دروغ چرا به منم پیشنهاد شد از این کیفا یدونه داشته باشم
  • ابوذر A1 ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 1
    سلام به همه دوستان بااین وجودپس اگرچنین پیشنهادی به کسی شدچکارکنیم؟آیاواقعااین دلارها توبازاروجودداره و قانونیه یااینکه بقول دوست بزرگوارمون یک کلاهبرداری جدید در راهه.لطفا کمک کنیدممنون ازلطف همه دوستان
  • مهسا A1 ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    2 5
    دلارى ٣ هزار تومن ينى هر پالت چند دلار حساب ميشه ؟