۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۲

تراشه فرمی شرکت ان‌ویدیا نویدبخش فناوری نوینی برای ابررایانه‌های آینده و نیز تسریع و تقویت برنامه‌های کاربردی گرافیکی، بازی‌ها،‌ و نیز قابلیت‌های سیستم‌عامل‌های جدید مایکروسافت و اپل است.

بهنوش خرم‌روز: تراشه فرمی شرکت ان‌ویدیا یک تراشه ابررایانه‌ای است، اما فراموش نکنید که این تراشه اسنولئوپارد اپل و ویندوز 7 را هم هدف گرفته است.

به گزارش سی‌نت،‌ آزمایشگاه ملی اک‌ریج هفته گذشته در میان هیاهوی بسیار تراشه فرمی را به عنوان کلید سیلیکونی ابررایانه آینده معرفی کرد. اما به گفته بیل دالی، دانشمند ارشد ان‌ویدیا، این تراشه قرار است به آن‌چه در اسنولئوپارد و ویندوز 7 ارائه می‌شود سرعت ببخشد و بدیهی است که یک تراشه عالی برای بازی‌های رایانه‌ای است.

واحد پردازش گرافیک تراشه فرمی(GPU) 512 هسته پردازش را در بر دارد و از دایرکت‌ایکس11 (فناوری جدید سرعت بخشیدن به نرم‌افزار چندرسانه‌ای ویندوز 7) و اپن.سی.ال (فناوری مشابه روی اسنولئوپارد) پشتیبانی می‌کند.

دالی در مورد این تراشه می‌گوید:‌ «بسیاری از قابلیت‌های جدید این تراشه، نرم‌افزارهای کاربردی کلیدی کاربران را سرعت می‌بخشد. هم اسنولئوپارد و هم ویندوز 7 به واحد پردازش گرافیک این تراشه امکان می‌دهند که به عنوان یک هم‌پردازشگر، برنامه‌های نسل سوم را تسریع و تقویت کند. آن‌ها با یک واحد پردازش گرافیک مجزا می‌توانند عملکرد بسیار خوبی روی این برنامه‌ها داشته باشند.» دالی نمونه‌هایی از این برنامه‌ها را مثال می‌زند که می‌توانید در تصویر ببینید.

با این حال وی یک استفاده از یک تعدیل‌کننده را نیز پیشنهاد می‌کند:‌ «ما هزینه بسیاری می‌پردازیم، در حالی که بسیاری از برنامه‌های کاربردی کاربران هنوز در حقیقت راه‌اندازی نشده‌اند. با گذشت زمان هر چه برنامه‌های کاربردی بیشتری برای کاربران ارائه شوند، ‌امتیاز‌های قابلیت‌های کار ما مشخص می‌شود. به نظر من این قدم بزرگی خواهد بود.»

برای این تراشه ان‌ویدیا، بازی‌های رایانه‌ای بازار هدف مهمی است. دالی در این باره می‌گوید:‌ « تراشه فرمی دقیقا از همان نوع شبیه‌سازی‌های علمی دقیقی استفاده می‌کند که برای پیش‌بینی آب‌وهوا، فهم ژنتیک و مانند آن به کار می‌رود و به این ترتیب بازی‌ها را تقویت می‌کند. بسته فیزایکس که اساسا از شبیه‌سازی فیزیکی استفاده می‌کند تا بازی‌های به نظر واقعی برسند، ‌مثال خوبی از این دست است.»

وی همچنین توضیح می‌دهد که چرا این تراشه ذاتا به عنوان یک تراشه ابررایانه‌ای و نه یک تراشه برای بازی‌های رایانه‌ای معرفی شده است: « این یک بازی با جمع صفر است. شما مقدار مشخصی از فضای ماتریسی و بودجه قدرت مشخص دارید. موضوع این است که ما دسته‌ای از فضای ماتریسی را به ممیز شناوری با دوبرابر دقت درآوردیم و دسته‌ای از فضای ماتریسی را به ECC . برای برنامه‌های کاربردی گرافیک بازی‌ها، آن‌ها عملکرد کم‌تری به نسبت برنامه‌های علمی دارند. راه‌اندازی ممیز شناور با دوبرابر دقت در برنامه‌های رایانه‌ای علمی شدیدا به کار گرفته می‌شود. ECC یا کد اصلاح خطا،‌ فناوری است که خطاهای داده‌ها را در پرواز تصحیح می‌کند.»

دالی توضیح می‌دهد که چه‌طور تراشه فرمی می‌تواند به مقیاس تراشه‌های مورد استفاده در بازی‌ها و بخش‌های کاربری دربیاید: « ما در این‌جا در مورد سایر تراشه‌ها صحبت نمی‌کنیم، اما می‌توانید تصور کنید که با کم‌تر از 512 هسته می‌توانیم به این مقیاس برسیم و با داشتن این تعداد هم میتوانیم قابلیت‌های کم‌تری داشته باشیم.» همه محصولات فرمی از تراشه‌های بازی‌ها گرفته تا کارهای تخصصی بسیار نزدیک به هم معرفی خواهند شد. انتظار می‌رود که این تراشه‌ها طی چند ماه آینده به بازار بیایند.

اما فرمی چه‌طور می‌خواهد در برابر اطلاعات عمومی موجود در مورد تراشه گرافیک آینده اینتل به نام لارابی مقاومت کند؟ جان پدی،‌ رئیس پژوهش جان پدی که بازار تراشه‌های گرافیک را دنبال می‌کند، در این باره می‌گوید: « تا زمانی که ارائه نشود و نتوان آن را با دقت مورد ارزیابی قرار داد،‌ نمی‌توانیم هیچ چیزی را با لارابی مقایسه کنیم. اما به خاطر داشته باشید که لارابی بیش از دو سال پیش شروع شد و هم ای.تی.آی و هم ان‌ویدیا از آن زمان دو طرح جدید را مطرح کرده‌اند. بنابراین ممکن است حتی این فشار روی اینتل باشد که ای.‌تی‌آی و ان‌ویدیا را که به سرعت در حال پیشرفت هستند، دنبال کند. ای.تی.آی که واحد تراشه گرافیک شرکت ادونس مایکروسیستمز (ای.ام.دی) است، پیش از این تراشه‌ای به نام رادئون اچ.دی 5800 را در انبار خود دارد که دایرکت‌ایکس 11 ویندوز پشتیبانی می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =