۰ نفر
۱۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۳

وزیر اقتصاد دولت نهم در رابطه با ریشه های آشفتگی بازار طلا و ارز توضیح می دهد.

داوود دانش جعفري، نخستين وزير اقتصاد دولت نهم در گفت و گويي كه متن كامل آن را مي توانيد اينجا بخوانيد در پاسخ به اين سوال كه ریشه آشفتگی بازار طلا و ارز را باید در گذشته جستجو کرد یا اینکه مجموعه اتفاق های حوزه اقتصاد کشور در ماه های گذشته این نابسامانی را رقم زده است گفت: « سیاست‌های اقتصادی دو جور است. در برخی موارد شما همین الان اقدامی را انجام می دهید فورا‌ً پاسخ آن را خواهید گرفت فرض کنید قرار دولت تصمیم بگیرد قیمت بنزین را افزایش دهد. نتیجه فوراً ظاهر می‌شود. اما بعضی وقت‌ها اثر یک سیاست با یک وقفه حاضر می شود. به طور مثال سیاست های پولی از جنس مواردی است که اثر آن با یک وقفه زمانی مشخص می شود. ممکن است دولتی بیاید و حجم نقدینگی را زیاد کند و بگوید: « الان اتفاقی نیفتاده است » اما باید توجه داشت با یک وقفه 12 تا 15 ماهه اثر تورمی این اقدام بیرون خواهد زد. »

او در ادامه توضيحات خود گفت: « نخستین بحثی که وجود دارد این است که یک نوع عدم ثبات اقتصاد کلان طی 5 سال گذشته در اقتصاد ایران مشاهده می شود. عدم ثبات اقتصاد کلان یعنی نوسانات شدید متغیر هایی که حالت کلان دارند و تاثیر های ریشه ای در بقیه اقتصاد دارند. در این رابطه می توان به تورم اشاره کرد. تورم وقتی که اضافه شود بر همه چیز در چرخه اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت. از دیگر مثال های متغیر های کلان می توان به نرخ ارز و نرخ سود بانکی اشاره کرد. اگر اقتصاد کشوری بخواهد خوب اداره شود باید تلاش کند نوسان های نامساعد در این متغیرها را به حداقل برساند. »
 

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 4168 IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    11 1
    ولی بعضی خبرنگاران روزنامه های کهکشانی - که انگار از وزیر مربطه هم بیشتر میدانند - چنین نظری ندارند و ریشه این افزایش قیمت را چند روز قبل پیدا کرده اند و به امید خدا تا چند روز دیگر با پیگیری های لازم این ریشه را میخشکانند.
  • سبلان IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    19 0
    خوب این یعنی اینکه وضعیت همین هست که می بینید. استاد شما که اینو می دونستید چرا از اول نگفتید و مدام صحبت دشمن و حباب و ... می کردید
  • بدون نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    8 0
    از خبر انلاین انتظار دارم تخصصی تر به وقایع نگاه کند ریشه این فرایند سوء مدیریت است ارتقاءدلالی وانفصال مدیریت علمی
  • بدون نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    5 0
    ما که نفهمیدیم چی گفته شما یه کم توضیح بدهید شاید بفهمیم
  • بدون نام IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    2 0
    آقای اقتصادی چرا وقتی بازار در حال آرامش است فروش چها ماهه را لغو کردید؟