۰ نفر
۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۹

ایرنا نوشت:

رییس سازمان پدافند غیر عامل كشور از تدوین سند دفاع سایبری خبرداد و گفت: در حال حاضر اولویت كشور ، تدوین سند دفاع سایبری در حوزه غیر نظامی است كه این سند در حال تدوین است و در سال آینده ارایه می شود.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ،غلامرضا جلالی امروز در نشست خبری نخستین همایش ملی 'دفاع سایبری ' كه در جهاد دانشگاهی برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود : درحال حاضر 38 كشور جهان ساختار دفاع سایبری را تشكیل داده اند و 140 كشور در حال مطالعه ساز و كار دفاع سایبری هستند.

وی اظهار داشت : امنیت در فضای سایبری در جهان از اهمیت زیادی برخوردار است و به لحاظ امنیت و تهدید سایبری در جهان در سال 2002 تا 2012 بسیار افزایش یافته و رشد جدی و چشمگیری را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: تاكنون مباحث سایبر به صورت سرگرمی و بازی بوده است و در حال حاضر خطرات و ناامنی با توسعه فناوری به جنگ و تهدید كشیده شده است.

جلالی با اشاره به سه موضوع دین ،امنیت و جنگ خاطر نشان كرد : در دنیا درباره این سه موضوع فكر می كنند امروزه ویروس رایانه ای یك سلاح سایبری محسوب می شود و باید اهمیت و توجه ویژه ای به حوزه دفاع سایبری داشت.

رییس سازمان پدافند غیر عامل كشور خاطر نشان كرد: استراتژی رییس جمهور آمریكا در پنجم ژانویه جهتگیری آینده را مشخص كرد كه نشان‌دهنده كوچك كردن ارتش نظامی و توسعه فضای سایبری است و كشور ما هم باید به این موضوع بپردازد و تهدیدها و آسیب‌پذیری‌های خود را بشناسد.وی اضافه كرد : امسال قرارگاه دفاع سایبری كشور مسئولیت دفاع سایبری را بر عهده گرفته واین قرارگاه چتر دفاعی و حفاظتی را در برابر تهدیدات سایبری شكل داده است.

جلالی افزود: ما شاهد حملاتی در حوزه های مختلف هستیم و لازم است كشور ساز و كار دفاعی خود را قوی تر نماید و یكی از ویژگی های این دفاع تدوین سند دفاع سایبری كشور است.

وی گفت : سند دفاع سایبری كشور در سه ماه اول سال 91 تدوین و جمع‌بندی خواهد شد . این سند در مركز دفاع سایبری تهیه، تنظیم و پیش‌نویسی خواهد شد و در نهایت با مشورت حدود 100 نفر از اساتید و مسئولان، نهایی خواهد شد.

جلالی خاطر نشان كرد: با تدوین سند دفاع سایبری دستگاه‌های مختلف وظایف خود را در برابر تهدیدات سایبری بشناسند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل كشور ادامه داد:در برنامه پنج‌ساله پنجم بر استفاده از فناوری اطلاعات تاكید شده است كه از یكی از ویژگی‌های دفاع سایبری نسبت به دیگر دفاع‌ها، برداشت اولیه از ارتش سایبری در زمینه آفند است.

به گفته وی ارتش سایبری چهار حوزه كلان دارد و بخشی از آن در حوزه محتوا و فرهنگ است كه در بستر وب اتفاق می‌افتد و در این زمینه شاهد رشد شبكه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی هستیم كه باید در این حوزه سازوكارهای لازم را دنبال كنیم.

جلالی با اشاره به برخی طرح‌های غرب برای گسترش اینترنت تاكید كرد: دشمنان با دیدگاه‌هایی مثل اینترنت چمدانی یا خارج كردن اینترنت از اختیار دولت‌ها به دنبال تسلط بر افكار عمومی دنیا هستند كه ممكن است در قالب براندازی، انقلاب مخملی و سایبری شكل گیرد پس باید در این حوزه بررسی‌های لازم انجام شود كه در این راستا در شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسعه شبكه سایبری مدنظر قرار گرفته است.

وی به گفته مقام معظم رهبری درباره بحث صنعت حوزه سایبر اشاره كرد و گفت: روش بومی‌سازی دفاع سایبری را در حوزه سخت‌ افزار و نرم‌افزار باید مورد توجه قرار دهیم كه این امر نیازمند جهادی عظیم است و باید در این راستا صنعت دفاع شكل گیرد و حوزه دفاع كشور را بومی‌سازی كنیم.

جلالی افزود :دانش سایبری در جهان جوان است و باید دانش سایبری را در حوزه دفاع جوانتر در نظر بگیریم و كشورها سعی كنند تا رهبران و مسئولان را به این باور برسانند كه تهدیدات جدید در حال پوست انداختن است.

وی با اشاره به اینكه 'آمریكا استراتژی حمله دارد و استراتژی ما دفاع است' گفت : باید در این راستا در حوزه سایبری به دنبال تولید دانش بومی باشیم. اكثر كشورها با اعلام استراتژی جدید اعلام كرده‌اند كه هرگونه حمله در حوزه زیرساخت حیاتی آنها در سایبر مساوی حمله نظامی به آنهاست.

وی در ادامه گفت:‌ در این همایش ملی دفاع سایبری به بخش‌هایی از این سند پرداخته خواهد شد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    1 0
    یه ذره از خودتون ایده ندارید، فقط منتظرین ببیید بقیه کشورها چیکار می کنند شما هم همون کار رو بکنین
  • بدون نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    0 1
    فقط به فکر ارائه آنتی ویروس و امنیت شبکه با موتور جستجوی بومی قابل اطمینان باشید. حتی سیستم عامل ایرانی. حتی آنتی ویروسهای رسمی و معتبر نیز قابل اطمینان نیستند. یک انتی ویروس شید معرفی نموده اید با تلفیقی از دو انتی ویروس خارجی. فقط اسم ان را فارسی و ایرانی نهاده اید.بخش تحلیل عملکرد ویروس و نرم افزار ایجاد کنید.