محققان دانشگاه ایالتی اوهایو موفق شدند با استفاده از روشی بدیع، نخستین تصویر از حرکت اتم‌ها را درون یک مولکول ثبت کنند. این روش راه را برای تعیین شکل دقیق مولکول و کنترل فرآیندهای شیمیایی فراهم می‌کند.

محمود حاج‌زمان: محققان دانشگاه ایالتی اوهایو موفق شدند با استفاده از روشی بدیع، نخستین تصاویر حرکت اتم‌ها درون یک مولکول را ثبت کنند. در این روش، الکترون‌های یکی از مولکول‌ها به نوعی فلاش دوربین عکاسی تبدیل می‌شود. این روش به راه جدیدی برای عکس‌برداری از مولکول‌ها تبدیل شده است، اما روزی می‌تواند برای کنترل واکنش‌های شیمیایی در مقیاس اتمی به کمک دانشمندان بیاید.
به گزارش پاپ‌ساینس، این تصاویر با استفاده از یک لیزر فوق‌سریع گرفته شده است، که به مدت 50 فمتوثانیه (هر فمتو معادل 10 به توان منفی 15است که یک میلیون میلیارد از آنها برابر یک می‌شود) به مولکول تابیده می‌شود تا یک الکترون منفرد را به خارج از پوسته خارجی مولکول پرتاب کند. این الکترون که از محل صحیح خود به بیرون پرتاب شده، در برگشت به شدت با مولکول برخورد می‌کند و در حین این فرایند چنان نوری تولید می‌کند که محققان برای عکسبرداری از مولکول نیاز دارند.

با اندازه‌گیری سیگنال پراکنده الکترون در زمان برخورد با مولکول، آنها قادرند تا عملکرد داخلی مولکول را از جمله موقعیت هسته اتم‌ها را بازسازی کنند. علاوه بر این، از آنجایی‌که فاصله زمانی بسیار کوتاهی بین به بیرون پرتاب شدن و بازگشت الکترون به درون مولکول وجود دارد، محققان قادرند تا حرکت اتم‌ها را در ان بازه ثبت کنند. این روش حتی به آنها امکان می‌دهد تا یک فیلم فریم به فریم از حرکت اتمی درون مولکول تهیه کنند.
برای انجام این آزمایش، محققان از مولکول‌های اکسیژن (O2) و نیتروژن (N2) استفاده کردند، زیرا ساحتار مولکولی آنها به خوبی شناخته شده است. مراحل بعدی شامل عکس‌برداری از مولکول‌های پیچیده‌تر، و نهایتا درک پتانسیل کنترل دقیق واکنش‌های شیمیایی در سطح اتمی است.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اشکان IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    16 3
    خیلی جالبه! یه عمر تو دبیرستان می خوندیم که مسیر حرکت دقیق الکترون در اتم مشخص نیست؛ اما حالا... یه سوال برام پیش اومد: با این حساب قضیه ی اوربیتال(مکان هایی که احتمال بیشتر وجود الکترون وجود دارد) چی می شه؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      11 3
      البته احتمال حضور الکنرون در اوربیتالها همچنان به قوت خود باقی است اما حتما میشه یک نظم جدیدی از این احتمال کشف کرد(بی نظم ترین پدیده ها هم از یک نظمی برخوردارند که شناختش پیچیده است-مثل هواشناسی) دقت کردید دقت تصویر برداری رو...ا اوه ه ه ه ه ه ه(رسیدن به توان 15 هم ثانیه) ارزش" لحظه" چقدر زیاده
    • بدون نام IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
      5 8
      حرکت "اتم درون مولکول"، نه حرکت "الکترون درون اتم"....
  • بدون نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    5 15
    حرکت اتم‌ها در مولکول؟! مگه اتم در مولکول حرکت میکنه؟ فکر کنم اشتباه نوشتین و درستش حرکت الکترون در اتم است.
  • رویا IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
    7 3
    تا حالا شیمیست ها چون نمی تونستند چیزی رو ببینند همیشه همه چیزو بر مبنای مشاهدات ماکروسکوپی توجیه می کردند اما فکرکنم داره راهی باز میشه که علم شیمی ملموس تر و قابل فهم تر بشه. و این خیلی خوبه چون خود ما شیمیست ها هم دیگه از توجیه خسته شدیم.
  • غلامی IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    4 4
    عکس کم داشت
  • رها جون A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    1 0
    فوق العاد بودددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد خوشم اومد