وقتی سال گذشته ببر نر سیبری مرد حرف و حدیثها درباره نحوه نگهداری او زیاد شد.

زهرا تالانی:سرانجام تست بیماری مشمشه در ببر ماده مثبت اعلام شد و قرار است ببر ماده سیبری معدوم شود. ببر نر سیبری که اردیبهشت 1389 به ایران وارد شد حاصل تفاهم‌نامه مشترک سازمان محیط‌ زیست ایران و روسیه بود برای احیای نسل منقرض‌شده «ببر مازندران». با اینحال سیامک مسعودی کارشناس مسئول بخش بیماریهای حیات وحش سازمان محیط زیست می گوید که هنوز هیچ تصمیمی برای معدوم کردن ببر ماده باغ وحش ارم گرفته نشده است.
در همین باره با اسماعیل کهرم،کارشناس محیط زیست، گفت وگویی را انجام داده ایم.وی معتقد است که از ابتدا آوردن ببر سیبری به میانکاله اشتباه بود.


به نظر شما امکان احیای ببر مازندران با تکثیر ببر سیبری، وجود دارد؟
ببر مازندران در سال 1332 منقرض شد و از آن زمان به بعد زیستگاه طبیعی این ببر با تغییرات زیادی مواجه بوده و امروز این زیستگاه تبدیل به شالیزار و مزارع کشت کیوی و چای و انواع ویلا و ساختمان و جاده شده و یقیناً در بین همه جنگل‌های شمال کشورمان یک منطقه وجود ندارد که بتواند غذای یک سال یک ببر دویست کیلویی را تأمین کند.
ببر سیبری به علت اینکه در آب و هوایی سرد زیست می کند دست کم 60 کیلو سنگین تر است. این ببر با ببر مازندران تفاوت زیادی دارد و به هیچ عنوان نمی توان با تکثیر آن نسبت به احیای ببر مازندران امیدوار بود.اینکه ببر از سیبری بیاوریم یا شیر از هندوستان، یک اقدام باغ وحشی است. سازمان محیط زیست نباید چنین اقداماتی انجام دهد. این گونه کارها تنها باعث سرگرمی مردم می شود.


اما کشور روسیه به دنبال احیای پلنگ قفقاز با استفاده از پلنگ ایرانی است؟
ایران پلنگستان منطقه است. می دانیم که منطقه قفقاز شامل 6 کشور روسیه، قرقیزستان، ترکیه، گرجستان، ارمنستان و قسمتی از ایران(شمال غربی) می شود. روسیه پلنگی از ایران می خواهد که در منطقه قفقاز باشد اما ببر سیبری چه ربطی به ببر مازندران دارد؟ تازه همان پلنگی که به روسیه برده شد هم اکنون به قرقیزستان برده شده است. ببرها همه شبیه هم هستند اما نژادها متفاوت است و این یک دروغ بزرگ است که ببر سیبری همان ببر مازندران باشد.


برای همین هم سال گذشته ببر نر بیمار شد؟
ارتفاع سایتی که برای نگهداری ببر سیبری ساخته شده سه متر است در حالی که ببر 6 متر می پرد. ببر بنگال و بالی در یک فضای وسیع زیست می کند اما در هتل های لاس وگاس هم می توان ببر مشاهده کرد! منظورم این است که زیستگاهی که برای ببرسیبری در نظر گرفته شده متناسب با کاری که قرار است انجام شود، نیست.


بنابراین به نظر شما قرارداد 5 ساله سازمان محیط زیست با روس‌ها برای احیای ببر مازندران در منطقه میانکاله در استان گلستان امکانپذیر نیست؟
سازمان محیط زیست با انتقال ببرها به میانکاله می‌خواهد ببر مازندران را احیا کند در حالی که ببر در قفس و اسارت احیا نمی‌شود و اگر حیوانی در قفس افتاد دیگر وحشی نیست. گونه‌های جانوری وحشی باید حداقل هفته‌ای دو شکار به شکل طبیعی داشته باشند که ما در ایران جایی نداریم که دو قلاده ببر را به صورت طبیعی نگه داریم تا بتوانند به شکل طبیعی تغذیه کنند.
45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    4 4
    طبق نظریه سازمان محیط زیست شبه جزیره میانکاله تو شهرستان بهشهر استان مازندران واقع شده نه استان گلستان لطفا اصلاح کنید
  • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    25 3
    بجاي ببر گوسفند پرورش بديد كه گوشتش خيلي گران و دور از دسترس شده
    • بدون نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
      22 2
      گوشت چی بید؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    2 0
    فكر نان باشيد كه خربزه آب است !!!!!
  • بدون نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    0 0
    چرا از اول کار اشتباه انجام میشود؟