محمد سلطانی فر

 شبکه های اجتماعی در حوزه تکنولوژی ارتباطی درحال تجربه کردن تحول وسیعی هستند که می توان آن را انقلاب دوم در شبکه های اینترنتی و مجازی دانست. در واقع این انقلاب، انقلابی در انقلاب ارتباطی محسوب می شود.
شبکه های اجتماعی به لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تغییر کرده و ساختار اجتماعی و سیاسی جوامع را مجبور می کند تا این تغییرات را در درون خود نهادینه کنند و خود را با آن وفق بدهند به گونه ای که بسیاری از مدیران ارشد جوامع ناچار شده اند تا وجود این شبکه ها را به رسمیت بشناسند.
این تغییرات گسترده در داخل شبکه های اجتماعی، آینده را دستخوش تحول گسترده ای می کنند. عرضه موبایل های نسل سوم و چهارم و سیستم های وایرلس و اتصال آنها به تلفن همراه این تحول را سرعت بیشتری می بخشد.این تحول در جهان امری گریز ناپذیر است.

این تطابق و به روزشدن مهمترین دغدغه من محسوب می شود، زیرا جامعه باید بتواند با تکنولوژی روز کنار بیاید کما اینکه کسی تصور نمی کرد که روزی تلفن همراه جانشین تلفن ثابت شده و تعداد آن از تعداد تلفن ثابت پیشی بگیرد یا اینکه ماهواره بتواند تلویزیون را به حاشیه براند یا اینکه در جهان شرایطی به وجود بیاید که دیگر معنای مرز فیزیکی از بین برود زیرا امواج ماهواره، جهانی بدون مرز را ایجاد کردند.

امروز وضعیت در عرصه تکنولوژی ارتباطی به صورتی در آمده که دیگر نمی توان مانع ارسال امواج ماهواره ها شد از سوی دیگر تداوم این وضعیت، اقتدار دولت ها را در مواردی از بین برده یا کمرنگ می کند و شهروندان در این حوزه از اقتدار بیشتری برخوردار می شوند. در حوزه فرهنگ نیز فرهنگ غالب جهانی، بر طرز تفکر و نوع نگرش تاثیر می گذارد و فرهنگ های محلی به حاشیه رانده می شوند. در چنین شرایطی فرهنگ غالب متعلق به کشوری است که از تکنولوژی قدرتمند تر و رسانه های بیشتری برخوردار باشد.
*استادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =