آبان‌ماه سال گذشته تویوتا با ارسال 10 دستگاه هیلوکس به قطب جنوب، سفر 70هزار کیلومتری خود در دل قطب جنوب را آغاز کرد. این هیلوکس‌ها برای کار در دمای 50 درجه زیر صفر از سوخت جت بهره می‌بردند.

محبوبه عمیدی: آبان‌ماه سال گذشته تویوتا با ارسال 10 دستگاه هیلوکس به قطب جنوب، برپایی یک ایستگاه هواشناسی و دریافت مستمر اطلاعات علمی، سفر70هزار کیلومتری خود در دل قطب جنوب را آغاز کرد. پیش از آن هیلوکس‌های این شرکت با استفاده از سوخت جت و تغییر سایز تایرها آماده مأموریت در دمای 50 درجه زیر صفر شده بودند. در این  سفر اکتشافی که بزرگ‌ترین سفر انسان به قطب جنوب است، 3 دستگاه از خودروهای دو کابین این شرکت طی 4 ماه بیش از 9500 کیلومتر را در ارتفاع 3400 متری از سطح دریا حرکت کرده‌اند.

به گزارش آتوبلاگ، این سفر اکتشافی به کمک شرکت Arctic Trucks که در ایسلند واقع شده و سرمای مشابهی را تجربه می‌کند، انجام شده است. این شرکت موتورهای توربین‌دیزل 3 لیتری این خودروها را برای مصرف سوخت جت A-1، تنها در نمونه‌های 6در6 بازطراحی کرده و ابعاد تایرها را در خودروها تغییر داده است.

به دلیل دمای پایین قطب جنوب استفاده از سوخت‌های دیزلی استاندارد غیرممکن است زیرا به سادگی به ژل تبدیل خواهند شد و از سوی دیگر، باید سطح تماس تایرها با زمین به حداکثر ممکن برسد. فشار هوای تایرهای بزرگ این خودروها تنها 2 تا 3 psi است و در نتیجه سطح تماس آنها با زمین نسبت به تایرهای استاندارد 17 برابر شده است. به گزارش تویوتا این خودروها در طول این مأموریت اکتشافی با مشکل جدی مواجه نشده و با موفقیت این سفر طولانی را به پایان برده‌اند.

 

سفر اکتشافی تویوتا به قطب جنوب در یک نگاه  

  • بزرگترین سفر اکتشافی جهان به قطب جنوب با پوشش 70هزار کیلومتر طی مدت چهار ماه
  • به جا گذاشتن رکورد حرکت 9500 کیلومتری در یخ و برف توسط 3 نمونه از هیلوکس‌های دو کابین آماده شده
  • تبدیل هر یک از هیلوکس‌های 4در4 به یک ایستگاه هواشناسی و مقاومت تمام نمونه‌ها در برابر شرایط سخت منطقه
  • برپایی جشن شصتمین سال تولید لندکروز توسط تویوتا با اولین سفر نمونه‌هایی از آن به قطب جنوب
  • سفری 70هزار کیلومتری در قاره یخ‌زده و افزایش بیش از 30هزار کیلومتر به رکورد پیشین
  • از نوامبر 2011 تا فوریه 2012/ آبان تا بهمن 1390 تیم متشکل از 10 هیلوکس این مأموریت را در دمای منفی 50 درجه سانتیگراد و در ارتفاع 3400 متری از سطح دریا در شرایط جوی بسیار سخت با موفقیت پشت سر گذاشته است. برای سازگاری این خودروها با محیط، تجهیز آنها به بالابر برای جابجایی اجسام سنگین، بازطراحی موتور در نمونه‌های بزرگتر برای استفاده از سوخت جت، استفاده از مخزن سوخت 280 لیتری برای نمونه‌های 4در4 و مخزن 800 لیتری آن برای نمونه‌های 6در6 انجام شده است. سیستم تعلیق و بخش‌های محرکه خودرو بازطراحی شده و تایرهای بزرگ با فشار اندک 2 تا 3 psi به کار گرفته شده‌اند. جالب است بدانید فشار داخلی تایرها در نمونه‌های شهری این خودروها که در بیش از 135 کشور جهان تردد می‌کنند، 29 psi است.

53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    58 7
    اينكه چيزي نيست وانت پيكان هم همين كارو مي نونه بكنه .
  • بدون نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    35 3
    لیسان منم همینطور
  • عبدالرضا IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    41 1
    خودروهای تولید خودمون که بهتره!!! بعد از تحویل 5 میلیون خرجش کنی شاید ماشین بشه!!!
  • بدون نام IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    40 0
    مدیران ایران خودرو چه حالی شدند از این خبر.زنده باد وانت پیکان دو گاااااااااااااااااااانه سوز.....................
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    تو گفتی من باور کردم تو 10000 درجه ی سیلسیوس رفتن قتب شمال. انگار خونه ی خاله ست !!!!!!